Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Något jag snöat in på

Publicerad 2008-02-09 12:20:31 i Veckans bloggtema,

Veckans bloggtema på Pret-ty är "något jag snöat in på". Ja, många saker genom livet. Jag har snöat in på att lära mig allt om ädelstenar, olika musikstilar och grupper, astrologi (nej, jag tror inte på horoskop. Men jag tyckte det var spännande att göra dem!) och allt möjligt annat som fångat mig för längre eller kortare perioder. En av de sakerna är ju smink. Inte alla typer av smink dock. Visst, jag har massor av läppstift, glans, rouge och foundations, men de väcker inte samlaren inom mig. Ögonskuggor och nagellack är däremot oemotståndliga! Tack och lov är jag periodare vad gäller samlandet och inhandlandet. Nagellack hade jag alltid i många år, sen skaffade jag trädgård och lade av lacken helt. Nu har jag lack igen. Och kan inte sluta köpa nya! När jag flyttade till evakueringslägenheten slängde jag över 100 lack från förr. Behöll bara de gröna från tidigare och alla nya. Så här ser samlingen ut just nu:

Som ni ser är det övervägande OPI och rätt mycket China Glaze. Alla med silverhylsor till locken är så kallade holografiska lack. Senaste grejen jag snöat in på... Annars har nagellackspassionen i första hand gällt gröna och blå lack. Svartröda eller klassiskt mörkröda har jag haft i alla år, men nu har lusten till klarröda, lysrosa och andra färger jag inte intresserat mig för förut  väckts. Men det finns ju plats kvar i fruktlådan i kylen. Ja, det är i den de står. Jag har ingen frukt hemma...

Ögonskuggorna har jag alltid varit tokig i, och det handlar bara om mer eller mindre. Minerlaskuggorna innebar en nytändning. Lösa pigment är roliga att jobba med och dessutom så är det billigt!
Lite ögonskuggor ur min samling bjuder jag på i dessa bilder. Ni ser hur kaosigt det är med förvaring just nu. Hoppas jag får perfekt ordning när jag flyttar hem till min lägenhet med det nya, fina badrummet!

Lite MAD, lite MAC och TMM, lite Fyrinnae, lite mer TMM...

Lite EM och lite blandat, Lite MUS och lite Tigi, helt blandad kompott med grön påse fylld med mer mineralskuggor som inte får plats någonstans just nu...
Och så har jag en tre-fyra kartonger med annat smink, bland annat foundation, puder och rouge från Everyday Minerals. De härstammar från den korta, men intensiva, period jag snöade in på minerlasmink i övrigt. Det gick över, men kartongen finns kvar...

Rouge kan jag få korta insnöingar på. Då köper jag ett gäng och använder ett par veckor. Sen glömmer jag bort det igen. Men jag gillar rouge.

Bortsett från smink så har jag alltså snöat in på mycket annat här i livet. Det som är enklast att illustrera är nog rosorna. Jag gillar rosor. Jag gillar även andra blommor, men rosorna är de enda jag verkligen katalogiserar och skriver anteckningar om och sorterar på olika sätt. Pionerna och klematisen ligger i och för sig som bubblare...
Lite rosor från min trädgård kommer altså här.

Hoppas det var okej att visa lite blommor också, fast det är en sminkblogg.

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-02-09 12:49:10

Jag kan bara säga wow. Härligt med blommor, de har så härliga färger:)

Postat av: Ann
Publicerad 2008-02-09 12:52:55

Kan du inte skriva en prisguide till lösa skuggor och pigment?

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-02-09 12:58:48

Åh så du har trädgård också! Ännu ett gemensamt intresse! Är det en honungsros du har? Mycket vackert! Här håller jag ju som bäst på att bygga upp trädgården (har ju runt 3000 kvm tomt), och köpte massa rosor och klematis förra sommaren, i år blir det en himla massa aklejor (hittat estländsk sida och beställer urbilliga fröer). Jätteskoj att få se lite bilder! Och vilken hög med smink och lack! Men det var ju nästan skamligt att slänga alla de lacken du sa... =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 13:00:31

Sminkjante! Ja, blommor är underbart! Älskar trädgårdar, speciellt min egen! ;-)

Ann! Det har jag halvt om halvt gjort. Fyrinnae och MAD i alla fall. Kolla under Allmänt-kategorin!

Postat av: Ann
Publicerad 2008-02-09 13:03:22

Tackar :)

Postat av: dami
Publicerad 2008-02-09 13:06:52

Vilken härlig samling du har! Jag är samlare av ögonskuggor, har hur många som helst. Bara jag får någon ordning på alla ska jag räkna. Läppglans från Dior är också ett samlingsobjekt.
Huh, vad lack du kastade! Hur klarade du det???? Jag skulle ha fällt en tår :=)
Jag har ingen trädgård men jag älskar rosor. Jag har flera body lotions med rosdoft. Var i England i somras - det är hemlandet för rosor för mig.

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-02-09 13:15:11

Kan jag få din samling? :p

och klart som fan att du ska lägga ut rosor här! din blogg ju! Spelar ingen roll vad andra tycker :D

Hakuna matata!

Postat av: Åsa
Publicerad 2008-02-09 13:16:49

Har aldrig gillat trädgårdar särskilt mkt förrän förra året när jag plötsligt fick däng och planterade en hel rosenträdgård på min lilla lilla balkong. Sen satte jag dit ett magnoliaträd också och nu får jag inte plats själv längre, men vackert blev det! Har du provat chick flick cherry från OPI förresten? Mitt absoluta favoritröda lack. Superklassiskt fast ändå väldigt speciellt. Ultimat enligt mig!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 13:36:41

Dami! Ögonskuggorna vågar jag inte räkna. Det finns mer dessutom... Det där är vad som står framme för att jag "använder det varje dag", som jag envist hävdar. Inte allt på en gång naturligtvis och inte ens en gång om året om man skulle gå igenom skugga för skugga. Men det som känns viktigt.
Lacken jag kastade, ja, jag vet inte hur jag klarade det. Allmän flyttfrustration och en känsla av att jag måste kunna skära ner i samlingen. Jag använder ju inte allt. Men visst, jag kan nu känna stygn av saknad när jag kommer på exakt VAD jag slängde.

Rouaa! Nej. Icke. Jo, om jag får dina ögon! ;-)
Och du har rätt, visst år jag göra vad jag vill i min blogg. Men det kanske blev lite OT...

Åsa! Jag har alltid gillat trädgårdar men inte trädgårdsarbetet. ;-)
Nu gillar jag det med. I alla fall i måttliga mängder. Rosor på balkongen låter härligt!

Nej, jag har inte testat Chick Flick Cherry. Ska kolla om det finns på H2T. Jag misstänker nämligen att min sista beställning därifrån inte är gjord än...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 14:30:11

Veronica! Hur missade jag dig? Förlåt!

Jag har en sommarstuga på mina föräldrars gård. jag är ju i princip en bonnatös som hamnat i storstan. Eller i alla fall har jag växt upp på landet. Föräldrarnas gård är generöst tillagen med åkermark och en söt liten träddunge med blåsippor. Jag vet inte exakt hur stor del jag disponernar för eget bruk, men det räcker till. Är du intresserad kan jag PM:a min fotosida med bilder från trädgården.
Har två honungsrosor, men den på bilden är en pimpinellhybrid som heter Golden Wings.

Postat av: MakeUpMyLack- Sanna
Publicerad 2008-02-09 15:41:44

WOW- vilka härliga bilder! Kul att bara titta på alla nagellack och skuggor..mmmm
Och rosorna- så otrologt vackra!
Älskar rosor och orkidéer och liljekonvaljen kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta. Jag hade planer på att gå floristlinjen ett tag. Men nån gång i framtiden vill jag kunna gå i skolan och välja det som IV-kurs.

Postat av: Trice
Publicerad 2008-02-09 15:48:44

Haha inget dålig sminklager.

Postat av: Peter
Publicerad 2008-02-09 16:41:13

Vad annat kan jag säga..... Grymt imponnerad av din nagellackssamling, vill också ha lika många har själv bara runt 20 st i min samling. Något nytt läckert lack att rekommendera?

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-02-09 17:07:13

Ja tack, jag kollar jättegärna din trädgård! Förberedde sådd idag, så imorgon kommer lite frön i jorden, lika roligt varje år!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 17:13:35

MUML-Sanna! Florist är nog ett bra yrke! Kul att få skapa buketter. Nästan som att sminka sig. Olika färger och former att kombinera!

Trice! Ja, jag har så det räcker. ;-)

Peter! Kommer snart en lack-recension. Eller flera. ;-)

Veronica! Då kommer det en länk snart.

Postat av: beauty by me
Publicerad 2008-02-09 17:31:35

Man kan aldrig få för mycket av dessa(skuggor,nagellack) härliga ting! :D

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2008-02-09 18:45:49

Du blir bara bättre och bättre! Du har ju själv påpekat att du vill vara lite "mer anonym" än många andra bloggare... Men så ibland avslöjar du en och annan liten guldpärla... Då tycker jag bara ännu mer om dig! Jag fullkomligt älskar också min trädgård! Tyvärr har jag svårt för att utföra alla sysslor, eftersom jag ju har en nackskada. Men, rosor, liljekonvaljer, min lavendel...! Behöver jag fortsätta?
På tal om att snöa in, tack snälla du för det avslöjandet. Jag är precis likadan! Har ofta dåligt samvete sedan, eftersom det bara ligger där och inte används och har kostat en massa pengar... Skönt att höra att jag inte är ensam. Av någon outgrundlig anledning blir mitt samvete lite lättare. Fast, bara inte produkterna blir gamla och obrukbara så gör det faktiskt ingenting, ofta kommer det ju som du också skriver tillbaka efter ett tag. Din samling med mineralsmink gör mig mycket nyfiken. Sådant och rouge/bronzer är jag nog inne på mest nu. Har varit i det tunga ögonskuggsmissbruket :P ett bra tag, men känner snart att DET behovet kan vara mättat för ett tag. ;) Började nämligen köpa olika skuggor som var oerhört snarlika i färgerna...
Långt inlägg ser jag, förlåt! Svårt låta bli när du liksom "får igång mig" ;) Kram igen på dig

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-02-09 18:49:49

Sminkan hahaha ok. vi byter :p

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 19:02:37

Beauty by Me! Nä, jag vet. Man hittar ständigt nya objekt att tråna efter!

Creme-idiot! Jag har ju en kluven inställning till det här. Jag känner inget behov av att vara anonym inför t.ex dig eller andra som delar mitt intresse, men bloggen får ju även mer slumpmässiga besökare och det känns mindre roligt att vara du och bror med alla...
Jag förstår precis vad du menar. Jag har ju också problem med att göra alla saker. Ryggfel som är medfött och reumatiska besvär. Men när man orkar och det man orkar är så härligt belönande!
Min mineralmakeup samling är jag själv inte ett dugg intresserad av just nu. Vet inte varför, för grejerna var bra. Jag är så himla fast i min eviga foundation och trivs så bra med den att det är svårt att ta något annat. Och så tar det något längre tid med mineralsminket.
Och snarlika skuggor... Minns du gårdagens lilla swatch så vet du att du inte är ensam där heller.
;-)
Långa kommentarer uppskattas, ska du veta!

Rouaa! Ja! Vi gör det! ;-)

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-02-09 21:33:49

muhahaha :D deal! När skickar du dom? jag skickar mina i rek. brev. hahaha

Postat av: sofie
Publicerad 2008-02-09 22:38:28

hur har du råd med allt smink?
Vad innebär OPI lack? Har undrat det ett tag
MVH Sofie

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 23:32:58

Sofie! OPI är ett märke precis som Volvo. Jag har råd för jag köper hyfsat billiga produkter och prioriterar smink i min budget. Jag vet inte vad du prioriterar, men vi gör alla val efter våra intressen när vi har ett överflöd. Jag svälter alltså inte eller riskerar vräkning. Kan till och med spara lite för en regnig dag.

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-02-10 11:07:10

Vilket roligt inlägg! Jag älskar när de här mer personliga inläggen kommer, det är så spännande. Jag snöar lätt in på saker jag också i perioder! Så härligt att se alla lack och skuggor, det har jag fastnat för jag också.

Jag kände doften av rosorna när jag klickade på bilderna. Åh, blommor och sommarträdgård! Både pioner och klematis tycker jag otroligt mycket om. Pioner är så mastiga, ståtliga, vackra!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 11:45:16

RQ! Kul att du uppskattade inlägget! Tack för det!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-10 16:12:20

vad kul att få se bilder på sminksamlingen! Du har verkligen mkt... Klart att du får visa bilder på rosorna, det är ju din blogg och förresten tror jag att de flesta tycker det är roligt att få reda på lite mer om dig... Jag har också en tendens att köpa samma sak i lite olika utgåvor. Börjar med att jag tänker: hjälp jag behöver t ex nagellack. Tyvärr stannar det då inte vid ett nagellack utan jag handlar tills jag definitivt inte bähöver några fler nagellack... Men men, jag ser det som en investering:)

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-02-10 17:17:25

Gah! Det måste vara som att bo i en leksaksaffär för dig. Varje morgon är en ny julafton!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 18:06:05

Emma! Ja, deet är ju inte behovsshopping här heller längre...

Emelie! Japp! Man vaknar och ser ut över sin samling och får beslutsångest! ;-)

Postat av: justforme
Publicerad 2008-02-11 01:02:57

Ääälskar din blogg!! Jag kan få allt du slänger, haha!! Har aldrig sett så mycket smink i hela mitt liv.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-11 06:23:48

Justforme! Tack! Vad roligt att höra! Gillar du sminksamlingar så har Sublim just nu en serie med sminksamlingar från olika läsare som hon visar på sin blogg: http://sublim.wordpress.com/

Postat av: justforme
Publicerad 2008-02-12 19:07:39

Oh vad roligt. Tack för tipset. Snällt av dig att tipsa ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-12 20:12:18

Justforme! Det är lugnt! Allt för mina läsare! ;-)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela