Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Jämförelsevis

Publicerad 2008-02-07 15:42:29 i Swatchbibliotek övrigt,

Har lovat göra en swatch med Sultry Green och nu frågade Veronica om jag kan göra en på Amazonas och Teal. Här kommer alltså lite jämförelsematerial på gröna och turkosa skuggor:
image3402image3403
Båda bilderna är tagna i dagsljus.
Övre raden från vänster består av Amazonas från Make Up Store, Sultry Green från MAD Minerals, Holly från Taylor Made Minerals, Night Porter från NARS.
Nedre raden från vänster bestär av Emerald Green, Army Green och Spruce, alla från MAD Minerals.
Mest lika i färgen är Sultry Green och Holly, samt Night Porter, som alla är svartgröna. Amazonas påminner mest om Emerald Green från MAD Minerals men även Spruce kan vara ett alternativ till Amazonas. Army Green har mycket mer gult i sig än vad jag trodde. Det syns verkligen i sällskapet av bara kalla gröna.
Night Porter är en fast skugga men alla de övriga är lösa pigment. Holly från TMM visade sig svagare pigmenterad än Sultry Green. Jag kan inte se att det skulle vara någon skilland på graden av finmaldhet på pigmenten från MAD och TMM i detta fallet. Amazonas från MUS är dock grövre i strukturen. Den som är svårast att tvätta bort från armen är Amazonas. Den får man gnugga bort med tvättsvamp. de andra var rätt lätta att skölja av.
Alla är lagda på bar hud med torr skumgummiapplikator.

image3405
Teal från MAC i ensamt majestät följs av en övre rad med Lily Lolos Pixie och Fiji Beach.
Japan från Fyrinnae är också solo kvist med Peacock från TMM efter sig på övre raden.
Nedre raden består av MUS Splash, MAD Minerals Peridot Stone och efter Japan har vi Eleanor från TMM som sista på nedre raden.
Teal är alltså ett pigment från MAC som verkligen har den perfekta balansen mellan blått och grönt. Närmast i färg tycker jag nog att Peridot Stone kommer, men den har aningens mer blåton. Samma sak gäller egentligen alla de skuggor jag provat här, utom Eleanor, som dock är betydligt skarpare i tonen. Jag borde ha haft Visage från Fyrinnae i den här jämförelsen, men den har jag gett till Rocketqueen. Tror att den gick mer åt grönt än Japan gör.
Lily Lolos skugga är den enda här som är lagd med våt pensel, annars får man ingen färg alls av den. Ni ser att även Splash från MUS ser blek ut. Den hade behövt lite primer under för att få rätt intensitet i färgen.
Alla skuggor i den här jämförelsen är lösa pigment. Bilden är tagen i dagsljus.

Hoppas det här var till någon hjälp. Både Fyrinnae och TMM har en mängd skuggor i blågröna nyanser, liksom MAD Minerals. Här avstod jag från att testa t.ex Aquadelic eller Vibe som naturligtvis också faller inom ett blågrönt tema.

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-02-07 15:47:03

Strålande; nu vet jag lite mer om alternativ till Sultry Green. Kanonbra med jämförelser:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-07 15:50:25

Sminkjante! Ja, du får kolla innehållet på Holly! Night Porter finns ju alltid som alternativ annars, men är ju betydligt dyrare.

Postat av: Myggan
Publicerad 2008-02-07 16:03:45

Alla färgerna verkar jättehärliga! :-) Är Makeup-stores skuggor bra och prisvärda? I så fall, vad kan du rekommendera för färg? Alltid när jag går in där så ser jag bara ett HAV av färger och burkar... *panik*

Tack på förhand och tack för en bra blogg
Myggan

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-07 17:22:15

Myggan! Om MUS är prisvärda vet jag inte. Det beror ju på vad du jämför med. MUS eyedust kostar över 100 kronor och det är ju dyrt jämfört med en mineralskugga från TMM eller MAD. Men om man ska handla i butik i Sverige är MUS ett helt okej märke. Sen är MUS ett väldigt ojämnt märke. Vissa av deras ögonskuggor är jättebra, andra mindre bra. Det är likadant med de flesta märken. Jag gillar MUS eyedust och har några av deras Microshadows och cybershadows. I motsats till många andra tycker jag de stora skuggorna, microshadow, är bättre än de små, cybershadow. Men jag kanske haft otur med mina val? Underlag, penslar och läppguckor ska du hålla dig ifrån på MUS. Det är verkligen inte någon hög kvalitet på de grejerna. Då är Face bättre.
Jag rekomenderar eyedust från MUS. Eventuellt någon rolig ögonskugga. Kajalpennorna är superbra! Mascarorna är usla. Nagellacken är inget vidare. De flagar snabbt. Det är väl det.

Just ja, om vi snackar om prisvärd make up ska du kika på Viva la Diva och HM. Viva la Divas skuggor är bättre än MUS men du får tre för samma pris. HM har bra skuggor i Dividedserien och den palett jag köpte i julas var grym! Smoky Eyes. 60 kronor för tio skuggor fullt i klass med MUS eller MAC. Köp den om du hittar den!

Postat av: Myggan
Publicerad 2008-02-07 18:21:43

Okej, tack så jättemycket! Har funderat på Viva la Diva, men jag har alltid undrat hur bra de har varit... Tyvärr hittar jag inte Smokey Eyes på H&M... Har kollat flera gånger...

Tack för tipsen
Myggan

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-02-07 21:00:46

Tackar! Perfekt att få en bra översikt över hur färgerna står sig mot varandra, känns dumt att handla dyr skugga som finns som billigare och möjligen bättre alternativ. Verkligen jättebra jämförelser!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-07 21:05:34

Superbra att du visar lite jämförelser! Är så himla mkt lättare när man har sett en skugga på hud mot om man bara sett den på bild i burk, om ens det ...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-07 22:00:21

Veronica! Varsågod! Hoppas att jag var till nytta! :-)

Emma! Visst är det! Jag kanske skulle göra fler jämförelser egentligen. Men de tär ju så tråkigt och kladdigt.

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-02-07 22:54:37

Vibe är väldigt snygg men jag har märkt att man får vara försiktig när man lägger på den för annars kan den bli lite "sotig" liksom att den blir mörk om man pressar för hårt. Har du också upplevt det?

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-07 23:27:57

Hehe, ja därför är jag glad att du gör det så att jag slipper:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-08 06:32:24

Emelie! Det är ju det jag gillar med Vibe! En sorts inbyggd sotning! Skälet till att Vibe inte fick vara med här är just det fenomen du nämner. Det är inte en "ren" blågrön utan har en svart ton i sig också. Men jättesnygg!

Emma! Tur att du har mig! ;-) Nä,jag skojar. Men påminn mig om att göra lite swatcher ibland. Vilken färg som är intresant och så. jag kan ju offra mig ibland.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-08 19:48:25

Det är jättetur att jag har dig:) det jag är mest sugen på att se just nu är nog faktiskt nagellacket som du köpte från orly, det tycker jag att du ska ta nästa gång du lackar om. Om inte OPIgrisen misstycker förstås:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-09 09:27:48

Emma! Griselle, alltså OPI-Grisen, säger nej, men vi förhandlar just nu om en lösning. Flera läsare vill se Close your Eyes från Orly och även IDK från China Glaze har det kommit önskemål om tidigare. Jag själv är sugen på L8R G8R och Griselle röstar för Russian Navy med guldglittrigt holo-överlack på. Kanske kan man tänka sig att jag visar båda de efterfrågade lacken på en snabb bild och sen får jag och Griselle slåss om vad det blir de närmaste dagarna. Jag borde ju kunna ta henne, hon är ju mindre än katterna. Men ettrig!

Postat av: farelyne
Publicerad 2008-02-10 18:39:10

HM har fina ögonskuggor,men efter en natt på krogen så är i princip allt smink borta medan MUS sitter kvar som berget, iaf vad min kompis berättade som var sminkad med MUS medan den andra hade HMs skuggor.

Varför är inte MUS underlag bra? Berätta gärna för jag kör på deras foundation och löspuder men funderar på att byta märke. Är dock lite rädd för jag är livrädd att få finnar haha.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 18:49:27

Fareleyn! PÅ mig sitter HM-skuggorna från Divided-linjen precis lika bra som MUS ögonskuggor. Ingen skillnad alls. Likadant med Smokey Eyes-paletten. Var det bara den ena tjejen som var sminkad av en MUA eller allihopa? Eller ingen? Kan ju vara skillnaden i så fall, alltså hur välgjord sminkningen var.

MUS löspuder är för grovmalet och underlagen för "gryniga". De smälter alltså inte in väl i huden. Många uppfatta dem som torra i konsistensen och det är svårt att få ett jämnt resultat. MUS är ökända för sina dåliga underlag bland dem jag känner som jobbar med smink. Ja, kanske inte MUS egna små MUA:s?


Varför skulle du få finnar om du byter bort MUS? de är väl inte det mest hudvänliga märket? Jag skulle i alla fall testa något annat om jag var du, och se om det känns bättre eller sämre. Prova MAC ellr Face om du vill ligga i samma prisklass. Båda märkena har betydligt bättre underlag, enligt mig, än MUS.

Postat av: farelyne
Publicerad 2008-02-10 21:28:19

Nej dom hade sminkat sig själva! Men jag var inte med så jag kan inte säga haha. Men det var vad jag hörde!

Okej, ja jag är inte så jättenöjd med pudret faktiskt!
Men jag bor i en liten stad som heter östersund och vi har inte face eller MAC här..

Tack så jättemycket för att du orkade ta dig tid att svara:D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 21:35:31

Fareleyn! Finns inte vanliga märken som Max factor och L'oreal? Max Factors facefinity, både flytande och kompakt, är riktigt bra. Om du inte har vansinnigt blek hy.
deras löspuder, alltså MF's är en aningens mörkt i burken, men om du kan ha det utan att de blir för mörkt på så är det också bättre än MUS.
Annars finns bra löspuder att beställa från www.strawberrynet.com. Jag rekomnederar Lanocomes! Jag har hört gott även om Diors, Chanels och T.Le Clerks. Det blir inte dyrare än att köpa på MUS! :-)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela