Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

YR Pur desir de Lavande

Publicerad 2008-08-02 16:22:00 i Hud och hand,


Superordinär hudkräm från Yves Rocher. Den är ganska tunn och mjölkig men har ganska mild och behaglig doft av lavendel. Mild för att vara från YR alltså. Jag väntade mig en doftchock som de man fick av deras dusch- och badgrejer när man var tonåring, ni vet, men man kan ha den utan att känna sig som en vandrande lavandelpåse för mormors linneskåp. Sen är det kanske inte riktigt den doft jag uppfattar när jag stryker med handen över mina lavendelplantor, även om jag kan känna att det finns vissa likheter. Själva lotionen gör väl inte så mycket för min hud direkt. Är man inte ute efter doften kan man skaffa effektivare grejer vad gäller återfuktning och så. Det som är bra är att den snabbt går in i huden, det som är trist är att den inte gör mig speciellt återfuktad. Lite lenare för stunden, men inte mer. Doften fungerar som parfym, alltså ligger kvar länge, länge. Dessbättre är den alltså ganska mild.

Jag vet inte när den här, och en matchande deo jag aldrig provat, kom i min ägo. Jag minns inte när jag senast beställde från YR, men när jag nu återupplivade min gamla kärlek till läppstiftet Rose de Indes, tänkte jag att jag kan ge mig på resten av mina YR-prylar. Det är rätt få. Jag har några läppstift till, riktigt bra sådana, men annars är jag rätt fri från produkter. Använder ni YR och vad finns det då för gudkorn? Det finns ju två butiker i alla fall, och båda rätt nära var jag bor, så man kanske ska prova något igen? Jag ledsnade så totalt på själva postordergrjen med klisterlappar och gratisgåvor och skit. Det känns så... billigt. Men jag gillar som sagt läppstiften så man ska ju inte dissa dem som märke.

Tips tack, alla YR-ägare!

Kommentarer

Postat av: moonstruck
Publicerad 2008-08-02 18:34:20

Håller med om det du säger om allt lullull YR pysslar med.Barnsligt. Har handlat en del därifrån men har bara två produkter jag verkligen gillar: Arnica-handkrämen och badskummet med olika fruktdofter. Plaisirs...nå´nting.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-02 19:19:36

Moonstruck! Arnica handkrämen har jag hört mycket gott om. Den skaag nog prova!

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2008-08-02 21:07:04

Har köpt på mig ett lager av stripsen för fransk manikyr....inte ofta jag har det längre visserligen.

Men jag håller med dofterna är bra knepiga.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-02 21:33:06

C-N! Så stripsen är bra? Kanske ska testa dem!

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2008-08-03 12:00:58

Jag har varit en trogen kund hos YR i många år (min mamma började någon gång på 80-talet) men förra året fick jag nog och avslutade medlemsskapet.



Jag var så trött på att få allergiska reaktioner av deras nya, förbättrade krämer som jag tidigare använt utan problem. Jag kan inte längre använda någon av YRs produkter sedan de ändrat ingredienserna, så jag har bara ett tips: undvik! En nonchalant och tjurig kundservice uppskattar jag inte heller...



Jag har haft några få favoriter (en hudkräm, en mascara och ett läppstift), men alla har ganska snabbt utgått ur sortimentet, naturligtvis! Detta var ca 10 år sedan. För varje år blev det allt svårare att hitta något passande. Hudkrämerna t ex är för starkt parfymerade och hjälper inte om man har torr hud. Duschgeléerna är också för starka och jag fick ofta små finnar över hela kroppen som reaktion.



Det enda jag egentligen gillade med YR var parfymerna, pga de snygga flaskorna! Men det är inte längre så speciella dofter och hållbarheten (både på mig och i flaskan) är urkass.



Deras foundations och läppstift är oftast för mörka/har fel färgton för mig, mycket har en orange underton. Jag har under alla mina år bara hittat en foundation som funkade för ljus hy med rosa underton, och den försvann ur sortimentet snabbt.



Så, nää YR är inte längre någon favorit hos mig.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-03 16:44:44

Linda! Tack för en uttömmande och bra kommentar! Hoppas de på YR läser bloggar så de tar del av den här kritiken. Bra rutet!

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2008-08-04 09:56:46

Det är ytterligare en anledning till att jag är sur på YR: kritik och missnöjda åsikter kommer aldrig fram.

Jag har skrivit flera e-post brev och använt formuläret på deras hemsida när det funnits anledning till missnöje. 90% av dessa synpunkter tycktes aldrig nå fram. Vid ett telefonsamtal en gång frågade jag rent ut var mina brev tagit vägen men det var ju som att prata med en vägg...

Och jag fick alltid höra: "men ingen annan har hört av sig och klagat på denna produkt" eller: "ingen annan har fått någon allergisk reaktion av denna produkt". Hmm... Försvann deras klagomål också?!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-04 10:04:50

Linda! Vad tråkigt... Ja, man undrar ju, för så starkt parfymerade produkter borde ju en hel del människor reagea på.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela