Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Läppar

Publicerad 2008-04-28 19:44:05 i Veckans bloggtema,

Visa upp ditt absoluta favoritlippie, beskriv sen gärna hur du helst kombinerar det med andra läpprodukter eller övrig makeup. Det är det tema vi har denna vecka på bloggen. Sublim har bestämt temat.

Som ni vet så är jag en ögon och naglar-tjej. Läppar är fint, men jag är inte alltför engagerad i mina lippies. Det är inga dyra märken, eller de få som är är faktiskt inte favoriter. Istället är jag svag för IsaDora, Maybelline och L'Oreal Glam Shine. L'Oreals läppstift gillar jag däremot inte. Jag orkar nästan aldrig ha med läppstift eller gloss för att bättra på under dagen, så jag föredrar färger som inte gör alltför mycket väsen av sig till vardags. Det är alltså bara lättja. Skulle jag veta att jag slapp bättra på mina läppar och att det skulle se lika bra ut när jag kom hem på kvällen som när jag gick på morgonen skulle jag frossa i fantasifärger. Nu blir det inte så. Det är lite trist, men jag är, som sagt, lat. Smink ska man fixa med på morgonen och sen slippa tänka på.
image4702
Mina egna färger är kalla. Jag har askblont hår som mörknat till askbrunt nu, tror jag. Nästan i alla fall. Min hy är rosig men blek och mina ögon gråblå. Det är kanske inte så konstigt att jag dras till de rosa tonerna. Många av mina läppstift har ungefär den här färgen som ni ser ovan. En kall rosa, eventuellt med en aningens lila bas.
Om jag väljer ett rött läppstift är det dock lika vanligt att jag tar ett blodrött, brunrött eller kallt, vinrött. Jag gillar också lite brunrosa färger så det där med kallt och varmt kanske inte gällde i så hög grad. Eller jo, jag avskyr persika och aprikos, lax och sådana färger. Mina tänder blir gula och jag ser sjuk ut.
image4759
Hur jag kombinerar med andra läpprodukter? Vadå för andra produkter? Jag har inga andra grejer till mina läppar. Jag har aldrig skrubbat på dem eller smort dem med något annat än dagens läppgunk på morgonen och eventuellt lite handkräm om de blir torra på dagen. Handkräm är bra till allt! Jag har aldrig märkt att de skulle behöva någon särskild vård. De är sällan torra eller nariga och det enda problem jag har är munsår. Då behandlar jag med Vectavir. Det är väl allt.
image4757
Jag är extremt slarvig vid appliceringen. Ingen läppenna, inga pensel, bara stift rätt på och så drar jag runt lite grand och hoppas på det bästa. Ibland hamnar det utanför konturen, men oftast inte så mycket att  det stör. Inte mig i alla fall. Vem orkar vara petnoga med något som försvinner efter lunch?
Vad gäller kombination med resten av sminket... Ja, det beror väl på. Är jag beredd att ha med mig ett stift i fickan eller väskan för att hålla läpparna i ordning kan jag välja utifrån den sminkning jag gör. Annars tar jag något som märks rätt lite och struntar i helheten. Jag har ju ofta rätt mycket ögonsmink så läpparna är inte så i fokus, men jag gillar röda läppar och tycker det är snyggt med både tung ögonmejk och mycket färg på läpparna. Det är, som sagt, bara min lättja som stoppar mig.
image4761
Jag föredrar ett stift framför gloss. De enda gloss jag verkligen gillar är Glam Shine och Tigis gloss. Annars är det som sagt stift. Då vill jag ha mjuka stift som känns vårdande. Förutom några från Dior så är necessären full med stift från alla budgetmärken.
image4764

Kommentarer

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-04-28 21:04:37

Intressant läsning och härligt med läppkavalkaden, kul med olika nyanser efter varandra!:) Det där med kalla och varma nyanser är intressant; fast jag egentligen på ett sätt drar åt det varma hållet med håret och så så faller jag nästan alltid för sköna, svala bärnyanser, terrakotta får mig inte i extas.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-28 21:58:10

Badbomben! Nej, terracotta har nog inte fått någon i extas sedan tidigt 90-tal... ;-)
Visst är det intressant med kalla och varma nyanser. I vissa fall kan det vara toktydligt vad man passar i och inte, i andra mer subtilt. Och oftast struntar jag i vilket för man gillar ju en viss färg och så är det med det... Men just läppstift kan jag ibland känna att det bara går bort med vissa nyanser. Då är det oftast tänderna det kommer an på...

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-28 22:29:10

jag älskar den blåa munnen och den röda är också kalas! ja nu var det ju inte riktigt det som var ämnet, men jag var tvungen att säga det iaf... Själv har jag alltid något på läpparna... ja ibland är det bara cerat, men jag blir galen när läpparna känns torra... gillar både glans och läppstift. har haft mest glans nu, men börjar känna starkt för läppstigt igen. särkskilt riktigt mörka läppar! Din blåa mun passar bra in i min egen vision om vad jag är ute efter. även om jag nog skulle banga den själv tyvärr... men jag skulle hemskt gärna vilja ha ett mörkt blålila läppstift! tyvärr växer de inte på träd här hemma:(

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-29 07:08:43

Emma! Det är lätt att göra sin egen blålila med ett pigment och lite vaselin. Men det är svårt att få det riktigt täckande utan att det blir torrt. Penna under funkar rätt bra.
Jag blir också galen när läpparna känns torra, det är då jag tar handkräm på dem! Men det händer mest på jobbet där vi har väldigt torr luft.
Jag borde alltd ha något på läpparna när jag är sminkad, det ser ju mest komplett ut så...

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-04-29 14:03:44

Så kul att se vad du använder för färger, du har verkligen en perfekt målarmun med snygga konturer! Gillar särskilt det knallröda!

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-04-29 17:29:06

Haha, handcreme till läpparna! Du är för härlig! Smakar det inte illa?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-29 18:09:03

Veronica! Tack! Jag är njd med min mun. Den är liten, men har okej form. Lättmålad är den definitivt! ;-)

Ninni! Man ska inte slicka på läpparna, då blir de torra om inte annat. Jag slickar sällan på läpparna, och handkräm smakar inte så mycket sämre än cerat. Går dessutom in snabbt i läpparna.
På jobbet skrattar de åt mig och tror mig inte när jag säger att handkräm funkar överallt. Men det gör det! :D

Postat av: Sublim
Publicerad 2008-04-29 21:59:08

Haha, jag älskar att du hittar så mycket att säga om ämnen som inte är på dina favoritteman.;)
Läpparna ser jättefina ut och jag håller verkligen med om det där med lax-nyanser... hu!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-29 22:38:00

Sublim! Mjaa, jag får ju förska anstränga mig lite. De två nästkommande fasar jag för. Men snart måste det ju komma något "lätt". Hoppas jag i alla fall...

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-30 00:42:34

Hehe, nu blev jag lat:) Verkar så bökigt att hålla på och blanda till egna läppfärger... de måste vara lätta att fixa, för jag gör touch ups ofta... Precis, dte ska vara komplett, annars kan det vara för mig... jag sminkar mig typ aldrig bara ögonen...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-30 06:22:35

Emma! Ja, jag orkar inte heller blanda till eget om det inte är något speciellt.
Jag börjar alltid dagen komplett men slutar utan läppar. Men det märks inte så stor skillnad på mig. mina läppstift ser ju oftast ut som mina läppar ändå. ;-)

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-05-01 16:27:59

Din mun är så otroligt sensuell och vacker! Den blå är min favvoo!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-01 16:36:39

RQ! Jag vet, jag tänkte just på dig när jag lade in den i det här inlägget. Jag tycker fortfarande den blev för melerad och jag har inte orkat göra om det sen dess. Jo, en gång, men då hade jag matta blå läppar som inte blev bra alls på bild...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela