Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkan testar underlack

Publicerad 2008-04-06 16:41:38 i ,

Det blir lite nagellackstema på bloggen den här veckan! Dels så har jag precis avslutat mitt underlackstest som presenteras här nedan, sen har Sanna på www.makeupmylack.blogg.se ställt frågan hur vi sköter våra naglar, och det ska jag naturligtvis besvara! Jag ahr massor av notd som ännu inte publicerats och nagellack är ju dessutom kul! Eller hur! Så vi börjar med lite test av underlack. Varsågoda!

Jag har två underlack som jag testar just nu. Dels mitt vanliga China Glaze Strong Adhesion och dels Creatives Stickey.
image4238image4237
Strong Adhesion har jag använt rätt länge nu med bra resultat. Jag har haft det ovanpå ett annat underlack i och för sig, ett OPI Natural Nail Strengthener-underlack som verkligen har gjort mina naglar betydligt starkare och mindre benägna att skiva sig! Rekomenderas varmt!
Men nu skulle vi testa dessa två baslack. All Lacquered Up-bloggens Michelle använder Creative Stickey som underlack och många tycker det är ett väldigt bra underlack med god hållbarhet. Samma sak sades om Orly Bonder och den gillade jag inte alls. Det finns en recension på den också om ni letar lite i arkivet.
Creatives Stickey fungerar ungefär på samma sätt som Orly bonder och även Strong Adhesion. De bildar en greppvänlig, lite klibbig yta, som nagellacket får bra fäste i på nageln. Det gör att lacket får längre hållbarhet, om man har tur. Som sagt, det funkade inte med Orly Bonder, men jag har varit nöjd med Strong Adhesion.

När man applicerar Creatives Stickey känns det rinnigt och tunt. Det är nästan svårt att få jämnt på nageln, men det flyter ihop sen till en film, men man får vara lite koncentrerad på vad man gör. Penseln är mycket smal och man får ta tre drag över tumnageln, något jag inte brukar beöva med China Glaze- eller OPI-penslar.
Cina Glaze Strong Adhesion har samma lite geleaktiga konsistens som alla China Glaze produkter. Det är alltså mycket tjockare än Stickey. Det flyter ut och ger en absolut slät yta som även verkar fylla lite av ojämnheter i nageln. Inte som en ridge filler, men åt det hållet. Båda känns lika när de torkat till lite. Jag kör dock lack på dem i princip direkt så jag vet inte hur det skulle bli om de verkligen torkat.

Mitt test kommer gå till så här:
Jag har lackat naglarna idag, Så från och med torsdag 3/4 kommer naglarna vara utsatta för slitage. Jag har lackat med Creative Stickey på höger hand och China Glaze Strong Adhesion på vänster hand. Över det har jag två lager av Misa Travelling Minstrel. Som överlack har jag använt Poshe. En helt vanlig manikyr med andra ord.
Här är höger hand:
image4239
Och här har ni vänstertassen:
image4240
Helt nylackade när jag skriver det här. Men när ni får se det har det gått X antal dagar...
Nu kommer jag att göra så att jag låter den här manikyren vara till dess jag behöver ta bort den, det vill säga när ena, eller båda, händernas naglar visar tecken på slitage. Jag kommer inte toppa om naglarna med lack eller överlack eller på annat sätt förlänga livslängden. Eftersom allt annat är lika på båda händerna kan vi, förhoppningsvis, se om det blir någon skillnad i livslängd på manikyren och därmed dra en slutsats vad gäller underlacken. Inte så vetenskapligt, men vi kör så ändå.

Och idag, söndag, fick jag ge upp min test. Båda händerna visar nu tecken på slitage på tumme, pek- och långfinger men inte på ring och lillfingrarna. Det naglarna utsatts för är vanliga kontorsgöromål, handdiskning av kokkärl och porslin, lättare städning (avtorkning av ytor, rengöring av handfat, badkar, och dammsugning) samt en hårtvätt och trädgårdsarbete under lördagen. Då rensade jag upp lite i några rabetter samt klippte ner lite fjolårsris från perennerna, anlade en ny rabatt och flyta sex befintliga växter till den. Under det grövsta arbetet hade jag trädgårdshandskar i skinn på mig.
Redan på lördagen kippade en flisa loss i tummen på ögerhanden. Om vi ska skylla det på Creative Stickey vet jag inte, eftersom min högra tumnagel är den nagel som varit i sämst skick och gärna skivar sig.  Flera naglar blev slitna i kanten av trädgårdsjobbet också.
Så här såg naglarna ut idag, söndag:
image4258image4259
Strong Adhesion på vänster, här ovan, och Creative Stickey på höger. Och samma nedan:
image4264image4265

Här nedan har ni Creative Stickey:
image4260image4261
Och här nedan China Glaze Strong Adhesion:
image4262image4263
Jag tycker det är otroligt svårt att bedöma vilket av dem som går segrande ur striden. Jag skulle säga att båda höll lika bra. Jag tycker det är rätt bra med tanke på att jag har dåliga naglar som skivar sig, jag jobbade i trädgården och jag lade inte extra överlack på naglarna under tiden. Hade jag gjort små touch ups och lagt överlack en gång till hade det hållit ytterligare någon dag. För mig blir alltså båda godkända. Om man jämför med Orly Bonder så är det här bara småskavanker. Med Orly Bonder föll stora flagor bort, ungefär som på min tumnagel på högeranden, men utan att nageln skivat sig. Lacket bara lossnade och föll... Jag kommer fortsätta med min China Glaze Strong Adhesion tror jag, då jag personligen föredrar den lite tjockare konsistens som den har. Men jag använder natirligtvis upp mitt Creative Stickey och gillar det med! 
Vad säger ni? Såg ni en vinnare? Har ni testat någon eller båda av dessa underlack? Vad gillade ni dem? Berätta!
 

Kommentarer

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-04-06 16:52:29

Åh, har inte testat några av dem, bara Orly Bonder. Tja, vi vet ju hur det gick med det...katastrofalt. Stickey blir det nog nästa gång för mig!

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2008-04-06 17:24:06

Jag tycker också de ser väldigt likvärdiga ut. Har inte testat någon av dem, men stickey blir troligen mitt nästa.
Orlys Bonder funkar utmärkt ihop med de flesta av mina lack, de enda jag egentligen tycker flagar snabbt är holosarna, men de är ju av sämre hållbarhet i sig själva så det får va ok. Däremot tycker jag att orly skyddar dåligt mot missfärgning, får alltid köra två lager. Hur funkar dessa båda som skydd mot mörka lack tycker du?

Postat av: Make it Up
Publicerad 2008-04-06 17:45:16

Jag använder Creatives över- och underlack och jag tycker de funkar bra. Har iofs inte testat ngr andra=)

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-04-06 18:25:33

Jag har ChG strong adhesion och jämfört med orly bonder så sitter det här som berget! Har idag storstädat klädkammaren och är förvånad av att det bara blivit en enda liten flisa på en nagel av alla. En pytteliten! Strong adhesive är bäst hittils tycker jag.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-06 19:16:58

RQ! Ja, jag minns att du hade samma skräckupplevelse med Orly Bonder som jag...

LGB! Jag har inga problem med missfärgade naglar. Skönt! Jag brukade ha ett lager underlack innan jag började med OPI Natural Nail Strengthener. Det är en månad sen rygt. Nu blir det två lager i och med OPI-basen. Men, hur som helst, det funkar bra med ChG underlack om man vill undvika missfärgning!

MakeItUp! Vad bra! Jag tycker Creatives Stickey verkar helt okej! Överlacket har jag aldrig provat.

Emelie! Ja, det är fantastiskt bra! Och jag är väldigt förtjust i konsistensen!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela