Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Fyrinnae vs MAC

Publicerad 2007-10-19 16:59:10 i ,

Ja, som ni trogna blogg-läsare vet var det inte länge sen jag fick hem prover på MAC pigment. Igår landade mineralskuggor från Fyrinnae i brevlådan. Man vill ju testa allt! Helst på en gång dessutom. Nu när jag kom hem från jobbet passade jag på att jämföra pigementering och textur på ett grönt och ett beige pigment från båda märkena. Jag valde Dragon's skin och Shinkirou från Fyrinnae och Golder's green och Fairylite från MAC.

MAC     vs    Fyrinnae

Provburkarna är för övrigt identiska i storek och mängd man får, så även prismässigt.

Jag grundade båda ögonlocken med Urban Decays Primer Potion. Därefter tog jag identiska penslar, ganska stora och mjuka av ponnyhår, och lade den gröna färgen från båda märkena på hela det rörliga locket och upp över globlinjen. MAC-pigmentet är väldigt ljust. I burken ser det tokgrönt ut, men på ögonlocket blir det bara ett ljusgrönt skimmer. Jag jobbar på med mer pigment men märker att det till sist vill börja bli ojämnt så jag ger mig.
Fyrinnaes skugga är väldigt lättapplicerad, även om jag får en rejäl dos grönt pulver på kinden också. Definitivt lämpligt med en stopper om man har foundation innan man startar med ögonen. Nu hade inte jag det, så det gick lätt att torka bort med en fuktad svamp. Skuggan täcker väldigt väl trots att jag använder en stor pensel. Hela ögonlocket får intensiv färg direkt. Väldigt dryg produkt alltså, om man bara undviker att skvätta ner hela ansiktet med den. Den här gröna är ganska matt till skillnad från den från MAC som skimrar.

Sedan tog jag de ljusa skuggorna. Också nu på identiska penslar. Den från MAC, Fairylite, är lite mjölig i konsistensen. Den täcker bra och ger ett väldigt naturligt utseende. Så naturligt att jag först tror att jag inte fått dit någon färg alls! Den skimrar knappt alls så den smälter helt ihop med min hud. Den från Fyrinnae är väldig skimrande istället. Dessutom täcker den minst lika bra som den gröna så jag får alldeles för mycket på penseln. Otroligt dryga skuggor med andra ord! Färgen glider lätt på huden och man behöver inte förstärka med fler applikationer. Glansen är snygg men kan vara alldeles för mycket för den diskretare flickan till vardags.

MAC   vs   Fyrinnae

Som ni ser på bilden är MAC pigmenten betydligt mindre intensiva i färgerna än skuggorna från Fyrinnae. Jag har från de pigment jag beställde från The Body Needs hunnit testa dem jag nämner ovan samt Mauvement, Rose, Sundaze och Viz-a-violet. Samma sak gällde för dem alla. De ger ett ljust och genomskinligt intryck och detta även med primer eller cremeögonskugga under. De fungerar, tycker jag, bäst som accent till andra skuggor. De kan ge lyster till en annars matt makeup till exempel. Jag har fått en pigment-test från Rocketqueen för ett tag sedan. Det var också MAC och i färgen Bronze. Den är allt annat än genomskinlig och skir! Alltså kan man inte säga att detta är något som gäller överlag. De färger jag nämner är dock ljusa och skira. MAC-pigmenten har också en lite annan textur. Fairylite är som sagt matt och mjöligt, men de som skimrar känns lite hala och tunna. De påminner inte alls om mineralskuggor eller ens eyedust utan har en helt egen känsla. De är inte pudriga helt enkelt.

Fyrinnaes skuggor, som jag hunnit testa, är förutom ovanstående även dagens Njordr och Daijodan. Samtliga har varit mycket intensiva och klarar sig lätt som ensam skugga. De är så pigmentrika att man bör vara lite försiktig när man ska lägga på mörka färger. Imorse höll Daijodan på att sabba hela min bas, trots stopper av löspuder. Jag älskar pigmentrika skuggor så dessa passar mig ypperligt. De är dock svåra att få skira. Också här misstänker jag dock att det är lite beroende på vilken färg man väljer. De jag hunnit testa hittills är mörka skuggor, utom Shinkirou, och de har alla varit mycket täckande.

Slutligen vill jag säga att jag inte tänker hävda att det ena är bättre än det andra. Jag hade nog förväntat mig mer drag i MAC men samtidigt ser jag poängen i att ha dessa pärlemoskimrande, lystergivande pigment som inte tar överhanden om man blandar dem med andra skuggor. Fyrinnae var allt jag hoppats på och mer! Älskar färgerna, älskar pigmenteringen, älskar hållbarheten! För de höll faktiskt hela dagen på jobbet idag och såg skimrande och fint ut tills jag tvättade bort det för en stund sedan.

Just ja, det här blev resultatet av min test på ena ögat:

Fyrinnaes Dragon skin och Shinkirou tillsammans med Urban Decays svarta penna och Make Up Stores Celebration (eyedust). Men nu ska det tvättas bort och ge plats åt en ny variant inför fredagskvällen!

Kommentarer

Postat av: Jackie_Daniels
Publicerad 2007-10-19 17:20:43

Kul idé att jämföra pigmenten! Jag har varit nära att beställa från Fyrinnae ett par gånger men sist var webbshoppen stängd. Ska kika på sidan i natt på jobbet tror jag;) Gawd, alla ögonskuggor är så fina på dig!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2007-10-19 17:39:20

J_D! Kolla absolut i natt! Skuggorna verkar grymma! Och provburkarna är billiga, $1.50...
Föresten, DU ser ju amazing ut i alla dina varianter på ögonskugga, men jag tackar för komplimangen!

Postat av: Goddess
Publicerad 2007-10-19 17:40:17

Jösses, vilken skillnad! Men jag hittar inte småburkarna på sidan..de jag hittar kostar 5dollar..är väl blind som vanligt..

Postat av: Sminkan
Publicerad 2007-10-19 17:42:09

Goddess, när du lägger en ögonskugga i varukorgen kan du välja på en list om du vill ha full size eller sample. Men du måste nog välja färgen först.

Postat av: Goddess
Publicerad 2007-10-19 17:44:53

aha..då fattar jag..jag är för ivrig o orkar inte alltid läsa...tyvärr. Får man se kvällens sminkning sen?

Postat av: Marie
Publicerad 2007-10-19 19:18:26

Ooooh, nu ska jag verkligen beställa!!! =)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela