Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkans snabbguide till sotade ögon!

Publicerad 2007-03-26 18:10:52 i Tutorial,

Snyggt sotade ögon vill man ju gärna ha. Tyvärr tycker många tjejer att det är svårt att få till, men nu kommer här en superenkel steg-för-steg guide till sotade ögon!
Produkterna du behöver är en neutral cremeögonskugga med lite skimmer, en svart, matt ögonskugga och en eydust samt kajal och mascara.
1) Jag använder Nouvola cremeögonskugga från Nouba i benvitt med guldskimmer som bas över hela ögonlocket ända upp till brynet. Den kommer sen också att fungera som highlighter.

2) När cremeögonskuggan är jämnt applicerad tar jag en svart kajalpenna och drar ett streck runt hela ögat vid fransroten. Jag drar ut strecket lite, till en mini-vinge, eftersom mina ögon är väldigt runda och jag vill ha mer av en mandelform.

Pennlinjen behöver inte vara jämn eller så, bara du kommit nära intill fransrötterna så inte huden lyser igenom. Pennlinjen ska ändå suddas ihop med skuggan i nästa steg. För extra intensitet har jag är också målat ett streck runt ögat på insidan av ögonfransarna. Det måste man inte göra, men jag tycker det är snyggt.
3) Nästa steg är att lägga den sarta skuggan på ögonlockets yttre del. Den svarta ögonskuggan jag använt här är min favorit från H&M Divided. Du tar en pensel och slå sedan gärna av överflödet så du inte får "nedfall" på kinderna. Du kan också lägga löspuder under ögat som du sedan borstar bort så du inte förstör basen när du gör ögonmakeupen. Med den svarta ögonskuggan följer du pennstrecket runt ögat och suddar ihop det med skuggan. Du fyller också ut mer mot tinningen i en triangel i yttre ögonvrån och sedan markerar du globlinjen/ögonvecket med den svarta skuggan. Jag kallar det för att ge ögat en huva.

Var inte orolig ifall det ser kladdigt eller klumpigt ut, vi är inte klara än!
4) Nu är det dags för en eyedust. Här kan man självklart välja om man vill ha någon färg, men jag har valt att visa en klassisk sotning så den eyedust jag valt heter Chrome och är gråskimrande. Den finns på Make Up Store och är väldigt användbar. Jag tar eyedust på en bred pensel eller fingertoppen och lägger över den del av ögonlocket som jag inte skuggat i svart. De ska dock flyta in lite i varandra så den svarta skuggan mjukas upp.

Nu suddar jag också alla konturer med en bred pensel så att inga hårda linjer blir kvar. För extra definition kan man lägga en tunn eyeliner närmast övre fransraden. Det har jag gjort här. Jag tycker det är enklast att jobbamed en kak-eyeliner och en bra pensel eftersom man  då kan få linjen riktigt tunn och exakt. Filt-tippar och liknande brukar lätt bli kladdigt, men det är en vanesak.
5) På med mascaran och klar!


Du ser, det var ju lätt som en plätt! Nu vill jag se mer sotade ögon ute på stan! Och för festen fixar du drama-looken med ett par långa lösögonfransar!

Kommentarer

Postat av: Annie
Publicerad 2007-04-21 00:06:08

Måste först berömma dig, du är verkligen otroligt duktig på att sminka! Jättesnyggt! Sen frågorna, hur länge brukar ögonskuggerna sitta kvar för dig? Funkar H&M lika bra som IsaDora eller IsaDora lika bra som MUS? Vilka märken håller med vilka färger? Lägger du någon speciell bas som gör skuggorna hållbara? Tror/vet du om fet hy påverkar hur skuggorna sitter?

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2007-10-13 17:47:09

Oj, så snyggt! Kanonbra tutorial.

Postat av: sminkan
Publicerad 2007-10-13 20:20:21

Jag tycker också att den är tydlig och bra! Känner att jag använt mina talanger som pedagog! :-)

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2007-12-07 16:03:53

Här hade jag visst kommenterat märkte jag nu när jag går tillbaka och kollar dina tutorials! Jag kommenterar igen för den är verkligen tydlig! Lärar-Sminkan kommer fram! :) Jag ger MVG till dig!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2007-12-07 19:09:38

RQ! Min första tutorial någonsin och jag tycker själv att den är bäst, fortfarande! Så här ser i princip alla mina ögon-makeuper ut, med mer eller mindre skuggor eller olika färger bara.

Tack för MVG!

Postat av: Sara
Publicerad 2007-12-25 22:58:56

Skitbra tutorial! kommer garanterat att testat. Har inte lyckats få till sotningar så bra innan XD


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela