Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkan testar eyeliners

Publicerad 2007-12-01 14:53:48 i ,

Jag, som tidigare använde kak-eyeliner alternativt gjorde eyeliner med mineralskugga och sealer eller kajalpenna, har nu fullständigt rasat ner i gel-eyelinerträsket! Jag har på kort tid skaffat mig fem olika gel-eyeliners från tre olika märken. Jag beslöt mig för att göra en liten jämförande studie av dem.

Jag har jämfört Fluidline Uppity från MAC, Peacock från MAD Minerals och Stila Smudge Pot i grått.

Vi börjar med en kort presentation av varje aktör:
MAC Fluidline Uppity är en guldfärgad eyeliner i gelform.
Man får 3g för 170 kronor i MAC disken. Så här står det om den på MACs hemsida:  Goes on "foolproof" with a brush in an easy dip-and-stroke action. Long-wearing. Smudge-proof.
Fluidline finns i flera färger, bland annat guld, silver, brons, olika blå och bruna nyanser samt, självklart, svart.

Konsistensen är ungefär som en lös chokladpudding.

MAD Minerals gel-eyeliner i färgen Peacock är en ljuvligt blågrön eyeliner.
Man får 4g för $8.99 och så frakt på det också om man beställer den från MAD Minerals på http://www.madminerals.org/.  Det motsvarar ungefär 60 SEK och frakten kan gå på kanske $5, vilket ger slutsumma på cirka 90 kronor. Betydligt billigare än Fluidline även med fraktkostnaderna, alltså. På hemsidan har de skrivit om eyelinern att: This highly pigmented, waterproof, smudge-proof, long-wearing gel eyeliner will glide on smooth and precise.
Den finns att få i en uppsjö av färger, bland annat guld, lila, grönt, svart, svart med guldskimmer, blågrönt, rödskimrande svart, brunt med mera.

Konsitensen är något fastare än Fluidline. Påminner mest om typ rönnbärsgelé eller liknande.

Slutligen har vi Smudge Pot från Stila! Jag testade den mörkgrå som är en väldigt användbar färg.
Man får 4g för £13, ungefär 170 kronor,  på www.hqhair.com. Plus frakt, så klart. På www.strawberrynet.com kan du köpa den för 90 SEK och så frakt på det men då har du inte hela färgutbudet att välja på. Den finns annars i alla möjliga färger som brunt, svart, grått, blått, grönt och lila samt brons.  
På Sephoras hemsida står det så här om Smudge Pot:
What it is:
A unique gel eyeliner and shadow in one.
What it does:
The verdict is in, and smudge pots take the prize for sexy eyes. The innovative and spunky alternative to traditional powder and liquid formulas, this clever little gel has an inky intensity that leaves powder shadows in the dust

Smudge Pot har en konsistens som liknar lera ungefär.

Så här ser de ut bredvid varandra på min arm:
1.                    2.  
På bild 1 har jag precis dragit tre streck med en vanlig eyelinerpensel. Jag har använt samma sorts pensel till alla tre.
Uppity från MAC känns hal och oljig när man lägger på den. Den glider lätt på huden och täcker ganska bra, men inte helt, med ett drag. Man får ta rätt mycket på penseln för att få full täckning på huden och eventuellt dra ett extra drag för att fylla på lite. Den ser verkligen ut som flytande guld!
Smudge Pot-linern i grått känns krämigare och mindre oljig och lätt än Uppity. Den täcker perfekt direkt och torkar snabbt på huden. Den är otroligt lättapplicerad och dryg. Mycket lite behövs för att få kraftig färg. Detta är nog den som kommer vara drygast. Skulle inte tro att jag någonsin hinner använda upp den då den innehåller mycket och är så rikpigmenterad att man bara behöver en gnutta av den per applicering.
Peacock från MAD Minerals är lätt att dra linjer med. Den är inte så oljig som Uppity utan har en kraftigare och krämigare konsistens utan att bli så tung och krämig som Stilas Smudge Pot. Den täcker med ett enda drag och torkar också snabbt. Den är mycket enkel att jobba med då konsistensen är smidig. Känslan är lätt och behaglig på alla sätt. Den är absolut den jag uppfattar som mest behaglig av de tre, trots att jag gillar dem alla tre!

På bild 2 har jag låtit dem torka ett par minuter och sedan gnuggat hårt med fingret över linjerna. Fördelen med gel-eyeliners är ju att man har några sekunder på sig att rätta till eventuella misstag man gör vid appliceringen. De ska dock torka till en kladdfri linje som ofta även ska ha vattenfasta egenskaper. Av dessa tre är det bara MAD Minerals som anger vattenfasta egenskaper, men alla ska vara kladdfria. Jag skulle säga att de alla klarade sig ganska bra i detta test. Uppity och Stilas Smudge Pot flagade en aning, Uppity smetades även ut något, men de satt förvånadsvärt bra!  Peacock kunde jag knappt rubba och den flagade inte alls. Lite utsmetad fick jag färgen när jag verkligen pressade på färgen med tummen. Helt klart är det Peacock från MAD som klarar detta testet bäst!
Jag testade även vatenfasta egenskaper genom att skölja armen med ljummet vatten. Ingen av linjerna försvinner innan jag även tar tvål. Uppity är lättast att tvätta bort, Smudge Pot näst lättast men Peacock kräver rätt mycket tvål och vatten innan jag blir av med den...


Man kan ju vilja använda sin liner som skugga också! Här ser ni Uppity längs till vänster, Peacock i mitten och Smudge Pot i grått längst till höger.
Jag har tagit lite av gel-eyelinern på en bit latexsvamp och gnuggat på huden. Uppity är så pass oljig att den flyter ut lätt på huden. Den blir dock väldigt transparent. Vill man ha den som guldig ögonskugga ska man nog lägga den i lager på lager med en syntetpensel. Dessutom får man nog ta rätt mycket. Vill man bara ha ett transaparent skimmer så räcker lite långt eftersom den är så lätt att stryka ut på huden.

Peacock behöver man lite mer av för att få täckande. Jag tror att en syntetpensel är rätt väg här med och att jag fick för lite med mig på svampen för att man ska se hur den faktiskt kan bli. Den går i alla fall också lätt att stryka ut på huden men inte lika lätt som Uppity. Den är smidig, men inte oljig.

Stila Smudge Pot ska kunna användas även som skugga. Och det funkar ypperligt! Den ger otroligt mycket färg även om jag inte tar mer än av de båda andra. Den är extemt pigmenterad! Den täcker omedelbart  och ger jämn färg. Maxpoäng till Stila i detta fall!

Slutligen en sammanfattning:
MAC Fluidline Uppity - Aningens oljig för att få MVG. Den är lite för transparent om man använder den som skugga och den kan behöva två appliceringar för att täcka helt och hållet även som liner.  Klarade inte  skugg-testet speciellt bra. Minst dryg och dyrast per gram. Men färgen är ljuvlig! VG blir mitt betyg!

MAD Minerals gel-eyeliner Peacock - Smidig och enkel att använda, bra konsistens, perfekt hållbarhet i gnugg- och vattentestet. Något lite sämre än Stilas som skugga men helt klart godkänd även där. Måste framhållas eftersom den är så extremt billig jämfört med de övriga som var med i testet. Dessutom gillar jag känslan av den bäst. Inte kladdig eller oljig eller fet utan bara smidig och lätthanterlig. Den innehåller lika mycket som Stilas Smudge Pot, men kostar bara en bråkdel av både den och MACs fluidline. MVG utan tvekan!

Stila Smudge Pot i grått - En fantastisk produkt! Högpigmenterad och drygast av dem jag testat! Lätt att jobba med men inte lika behaglig konsistens som MAD Minerals. Den här är fetare men inte oljig som Fluidline. Väldigt bra täckande förmåga, fantastisk som skugga om man väljer det. Kan inte annat än sätta MVG även på denna! Den är något dyr i jämförelse med MAD Minerals men jag tycker man kan kalla den prisvärd ändå eftersom det behövs så lite av den för att dra en linje eller skugga ett lock att jag inte tror man kan göra slut på en burk i brådrasket!

Om du har en gel-eyeliner hemma, glöm inte dra åt locket ordentligt och ha alltid en ren pensel som du doppar i burken. Stoppa aldrig ner fingrarna heller! Tänk på att produkten innehåller olja och alla "våta" produkter är alltid bra grogrunder för bakterier.

Kommentarer

Postat av: Aila
Publicerad 2007-12-01 16:52:04

Tack för recensionen, den var verkligen bra och upplysande. Jag är inte så haj på eyeliner, så nu vet jag lite mer om det.

Tack!!

Postat av: Jackie_Daniels
Publicerad 2007-12-01 17:10:31

Tack för en proffsig recension! Nästa beställning från MAD kommer definitivt innehålla en eller flera gel-liners.

Postat av: C
Publicerad 2007-12-01 17:39:03

Mycket bra recension! Jag är på jakt efter ny eyeliner och ska def testa MAD.

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2007-12-01 18:09:29

Väntar på black cherry linern från MAD, låter inte som att jag kommer att bli besviken :)

Postat av: Mimmi
Publicerad 2007-12-01 19:06:55

Jag var SÅ nära att slänga med en Peacock när jag beställde 35 skuggprover från MAD i veckan. Fatta vad jag ångrar mig nu...
Tack för ett bra test och en bra blogg!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2007-12-01 20:13:35

Aila! Vad kul att du gillade recensionen! Blir jätteglad!!

Jackie_Daniels! Ja, du måste beställa en! Du ångrar dig inte! Och tack för berömmet!

C! Tack! Och du kommer gilla MADs liners! Dessutom är de ju så billiga!

LipGlossBitch! Du kommer definitivt inte bli besviken! Jag älskar min Black Cherry också! Såg att den var slutsåld nu, så du hade tur som hann beställa!

Mimmi! Vad retligt att du inte tog med Peacock! Men 35 skuggor är inte illa! Jag har nog i och för sig också så många och kan inte sluta beställa... MAD-beroende, helt klart!

Tack för berömmet! Det värmer verkligen!!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2007-12-01 21:32:19

Kanon med dessa utförliga tester. Det är såå skönt att veta lite mer innan man gör sitt inköp. Du är verligen toppen!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2007-12-02 07:48:18

Sminkjante! Tack! Kul att du gillade mitt test!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2007-12-02 21:38:04

Wow, vilket fantastiskt utförligt inlägg! Man får direkt en uppfattning om de olika varianterna, bättre kan det inte bli! Underbart! Fler tester skulle jag gilla!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-05-08 22:08:03

Nu vill jag ha fler gelliners, men vet inte om jag vågar beställa! Har ju fått bara dåliga, i fyra omgångar dessutom... Har du beställt några på sistone?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-08 22:13:45

RQ! jag har beställt från JW Cosmetics och från MsChic. Både de var bra, men mina första från MAD var ju också bra. Men Magnetism har torkat nu så den kan inte ha varit helt prima... Jag kan ju inte handla på MAD, du vet, PayPal, så jag har hittat andra leverantörer för att få gel-liners! ;)
MsChic finns i Finland och Ika hjälpte mig med en beställning där. Deras EyeStain är gel-liners. JW Cosmetics verkar vara ett väldigt bra och service minded företag som verkligen var snabba och hjälpsamma.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela