Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Våra eyelinerfavoriter

Publicerad 2010-05-30 19:32:56 i Sminkan och Emmas favoriter!,

Länge sen vi gjorde ett inlägg om våra favoriter men nu är det dags. Vi har plockat fram våra tre favoriter av eyeliner ur våra respektive samlingar och vill visa dem för er. Kanske har ni också provat dem och har en åsikt? Berätta gärna i kommentarsfältet. Vi älskar kommentarer!

Sminkans favoriter

Jag har svårt att plocka ut tre så ni kommer faktiskt få se fyra favoriter. De presenteras här utan inbördes ordning. Alla är lika bra! Det finns något av en röd tråd här och det är att de är i gel-form. Jag är ju snart 40, eller okej, jag blir 37 i år, men mina ögonlock har inte samma spänst som förr. Med åren blir huden slappare och rynkigare så nuförtiden föredrar jag en mer förlåtande gel-eyeliner. Eller det kanske inte är därför? Kanske är det för att det är lättare bara, rakt av, att måla med gel? De är täckande och intensiva och ger mycket färg med lite jobb. Jag är ju en slarva så det ska gå fort och lätt!

Min första favorit att visas upp blir denna. Min Stila Smudge Pot i Cobolt. Underbar färg! Underbar produkt! Mycket dryg är den också. Min grå Smudge Pot blev torr efter ett tag men den här är still going strong och jag vet inte vad jag gör den dagen den är slut. Inte slut som i slut i burken, för det kommer aldrig hända, men slut som i torr och förverkad. Stila säljs ju, så vitt jag vet, inte i Sverige. Det är alltså webshoppar som gäller om man vill ha Stilas produkter. Det är ett minus men allt annat med den här är plus!

Här kan ni se at jag fuskar till mig två till priset av en i min presentation av tre favoriter. Det här är två ganska likartade produkter, Indelible Gel Eyeliner i färgen Black Out och MsChic Eyestain i färgen Hot Chocolate.
MsChic är ett finskt märke som sötaste Ika langat åt mig. De har de bästa eyeliners jag testat. Väldigt smörig och fin formula och enkla att applicera. De är dock bökiga att få tag i så Indelible är ett bra alternativ. De finns lite överallt på olika webshoppar, bland annat MAD Minerals och JW Cosmetics har dem. Flera av Indelibles eyeliner har dock levererats torra eller på väg att bli torra, så de är lite av ett vågspel. Är de i fin form, som min Black Out, är de mycket, mycket bra. Black Out har tät och fin svärta. Båda är alltså megapigmenterade och lättjobbade. De funkar även på vattenlinjen om man vill. Jag använder dessa så gott som alltid när jag vill ha en eyeliner i neutral färg. Rekomenderas varmt!

Slutligen ett nytt litet fynd jag fått från Sephora. Det är deras egen flytande eyeliner och den är kalas! Bra pensel att måla med, bra svärta, lätt att rita tunna fina linjer med. Den här är ett ypperligt kompliment till de andra av mina favoriter och jag har använt den väldigt mycket på sista tiden. Helt suverän eyeliner och ännu ett skäl att sörja att Sephora inte finns i Sverige.

Det var mina favoriter. Nu till Emmas favoriter!

Efter mycket gnuggande av geniknölarna har jag lyckats välja ut tre favoriter. Precis som Sminkan gillar jag gelliners, men även eyeliners i kakform. Jag gillar att ha eyeliners som man får måla med en separat pensel helt enkelt. Dessutom tycker jag att gelliners och kakeyeliners är bra då de tenderar att kladda mindre än vad de flesta flytande eyeliners gör.

 

MAC Fluidline

Mina absoluta favoriteyeliners! De är bra att måla med, sitter utmärkt och finns i många fina färger. Inte så jättemycket att säga om det egentligen. Eller jo, en grej, jag gillar egentligen bara de matta, eller ja, de utan skimmer. Jag har flera stycken både skimriga och matta och de skimriga är inte ens i närheten av att vara lika bra som de matta. De skimriga har en helt annan formula, kladdigare och oljigare liksom. De är fina på, men inte så kul att måla med och täckningen är inte så hög. De matta däremot är suveräna. De funkar förresten även att använda som bas till skuggor, så som jag har gjort här. Fluidline kostar 180 kronor i Sverige tror jag, och det är de helt klart värda, för de kommer i en stor burk och räcker i en evighet…

Indelible Gel Liner

En annan variant av gelliner som jag tycker är riktigt bra och snygg är Indelible Gel Liner som bland annat kan köpas hos MAD Minerals. Kommer i en något mindre burk än MACs, men är å andra sidan betydligt biligare. Bra att måla med är den också och sitter utmärkt, men den har inte fullt lika hög täckförmåga som mina matta Fluidlines. Förresten har jag bara en av dessa, Scuba Dive, så jag kan inte uttala mig om ifall alla är bra. Men jag har läst så mycket positivt om de andra så jag misstänker att de genomgående håller en hög kvalitet, särskilt med tanke på priset.

Make Up Store Cake Eyeliner

För det allra mesta använder jag mina gelliners, men ibland vill jag använda Cake eyeliners och då brukar jag plocka fram dessa ifrån Make Up Store. De består av en hård kaka som man får använda tillsammans med en pensel på samma sätt som en vattenfärg. Kan blandas med andra vätskor än vatten dessutom, till exempel mixing liquid, vilket säkert ger en högre hållbarhet än vattenfärgsvarianten, men jag brukar blanda mina med vatten. Det här är de eyeliners i min samling som jag tycker är absolut bäst att måla med, de glider på som en dröm. Nackdelen är att de inte sitter så bra och att jag tycker att finishen är lite i mattaste laget. Men som sagt, man kan ju blanda dem med något annat än vatten och då kan man nog råda bot på detta. Avslutningsvis ska jag tillägga att den lila är mycket sämre än de andra, vilket är synd, för färgen är ju så fin, men den grå, den svarta och den röda är superbra. Dessvärre verkar det bara finnas svart, brun och vit att köpa idag, men de är klart värda att testa. Kostar 145 kronor hos Make Up Store.

Kommentarer

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-05-30 20:15:19

Jag ska erkänna att jag inte äger en enda av de eyelinerna men efter det här inlägget känner jag mig manad att testa åtminstone en av dem. :)

Postat av: Honi
Publicerad 2010-05-30 20:30:46

Jag älskar makeupstores cake eyeliner men den närmaste makeupstore här i danmark ligger över en timme bort och min är slut :( Tycker dom borde fixa en webshopp!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-30 21:43:02

Tina (Beleza): Ja gör det vet jag. Vore ju kul om du också hittar nån favorit bland dem...



Honi: Ja den är jättebra, men det är ju såklart jobbigt om den är svår för dig att få tag på. Jag har inget MUS där jag bor nu, men kommer snart flytta till en stad med MUS, och då vet jag vem som ska shoppa på klubbkvällarna:D

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-05-30 22:55:03

Mycket spännande läsning! Jag är ett stort fan av Stila Smudge Pot och skulle gärna vilja ha alla färgerna. De är grymma!

Postat av: CC
Publicerad 2010-05-30 23:12:36

Jag är också ett stort fan av gel eyeliner, så lätt o snabbt :) avskyr kakeyeliner faktiskt. Förut använde jag alltid såna med filtspets, men gel håller mycket bättre :)

Har inte testat någon av dessa...jag älskar mina L'Oreal H.i.P gelliners, se om ni kan hitta några på ebay, ni skulle älska dem! Sitter som berget o glider på som smör :)



Stila... ok när jag åker igen i höst kan jag köpa Stila åt dig, har rabatt där dessutom ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-05-31 05:49:56

Kerstin! Ja, de är väldigt bra!



CC! Ja, alla säger att H.I.P är bra. Ska testa någon gång. Och tack för erbjudandet! Du är en raring!

Postat av: Ika
Publicerad 2010-05-31 08:49:25

MsChic's webshop har nyligen börjat leverera utomlands också, så nu är det lättare för er i Sverige att få tag på deras produkter. Dessvärre har de bantat sortimentet REJÄLT och alla mina gamla favoriter är försvunna. Men kanske nån annan hittar nåt kul? De verkar försöka köra på den här lite mer "lyxiga" känslan numera. Lite trist - och dyrt.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela