Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Derma Nail

Publicerad 2012-07-12 10:07:40 i Hud och hand,

Nu till något helt annat. Något som alldeles för sällan händer nu för tiden. Ett inlägg som handlar om något annat än bara ett nagellack. Japp, jag ska skriva om nagelvård! Vad säger ni om det? Det var ett tag sedan det hände sist. Jag brukar inte ha så mycket att säga. Jag har haft samma rutin sedan hösten 2007, typ. Nå, nu har jag faktiskt kommit att prova något nytt. Derma Nail från Summers Lab. Det började med att jag på ett forum jag frekventerar såg en tjejs inlägg med före och efter bilder. På tre veckor hade hon fått en distinkt kvalitetsskillnad på sina naglar och en kraftigt ökad tillväxttakt. Hon hade börjat efter att Loodie Loodie Loodie skrivit om Derma Nail på sin blogg och gjort ett Youtube-inslag om produkten. Loodie har även gjort en officiell reklamfilm för produkten då hennes recensioner gjorde att intresset ökade så mycket efter att hon skrivit om det på bloggen. Ja, jag var helt enkelt tvungen att skaffa hem en egen flaska och prova. Tillsammans med flaskan följde en liten tub med Cutemol nagelbandskräm och efter att ha gjort slut på den köpte jag en jätteburk av den. Jag ska berätta lite om min upplevelse av den med.
Vi börjar med att konstatera att Derma Nail nail conditioner är en vätska som man applicerar med en stav som är fästad i korken. Vätskan ska hjälpa sköra naglar att bli starkare och kunna växa sig längre samt hjälpa mot att naglarna skivar sig eller bryts. Produkten är gjord av Summers Laboratories och vill ni ha en egen flaska finns den att få tag på ganska enkelt på eBay. Man konstaterar dock på flaskan att det inte är en "quick fix" utan resultaten kommer när nageln växer ut, det vill säga man kan få vänta i minst 6 månader innan man kan bedöma om den fungerar helt men på fllaskan menar man att 8-16 veckor ska kunna ge en fingervisning om att naglarna blivit bättre. Jag har inte använt den så länge än, jag har när jag skriver detta använt Derma Nail i en månad lite drygt. Jag kommer uppdatera er om hur det går framgent men tänkte börja nu och sen återkomma månadsvis så vi kan se hur det utvecklar sig och i bästa fall, om jag genomfört behandlingen till december, ge ett omdöme om hur produkten fungerat. Jag har redan börjat slarva nämligen... 
 
Hur används då Derma Nail nail conditioner? Jo, man droppar med staven lite vätska på nagelbandsområdet så att den kan tränga ner till själva nagelmatrix där nageln växer. Efter att man droppat på vätskan ska man inte tvätta händerna på minst en timme. Detta ska göras två gånger om dagen. Man kan även droppa på nagelplattan och nagelns fria kant om man vill. Produkten innehåller Isopropyl alkohol, butylen glykol och acetyl mandelic acid. 
 
Krämen, Cutemol, är ett komplement. Den är framtagen i samma dermatologiska laboratorium för att hjälpa mot extremt torr hud. Den kan användas mot eksem, psoriasis, självsprickor och andra problem. Den hjälper också torra naglar och nagelband. Den innehåller en massa spännande saker men jag tänker bara nämna mineraloljor lanolin och bivax. Är ni intresserade har Loodie massor med mer kompetent information som jag inte alls kan förmedla lika bra som hon. 
Jag började med Derma Nail 10/6 2012. Jag hade då  precis fått  naglarna missfärgade av China Glaze Sunshine Pop och jag hade brutit hörnet på pekfingernageln, ett vanligt problem för mig. Ni ser på bilden ovan hur naglarna såg ut. Mina naglar skivar sig sällan numer, jag har använt min nagelstärkare mer eller mindre konstant sedan 2007 och de gånger jag bytt ut den så börjar naglarn genast skiva sig och bete sig igen så jag vågar inte lämna bort den ur min rutin. Den är alltså fortfarande del av min nagelvårdsrutin. När jag startade behandlingen med Derma Nail gjorde jag alltså så att jag droppade Derma Nail på hela nageln när jag lackade om naglarna och när den sjunkit in så lade jag min vanliga nagelstärkare, OPI Natural Nail Strengthener, som baslack som jag alltid gjort. Sedan droppade jag Derma Nail på nagelbandsområdet/matrix varje morgon och kväll och masserade in Cutemol när jag kom ihåg det. Så fortsatte det fram till semestern då jag hamnade lite ur min rutin.
Bilden ovan är från 25/6 2012, efter två veckors användning. Fler avslagna hörn och en underlig hinna över nedre delen av nageln. Nagelband? Aldrig haft så förut. Jag tror det har att göra med Derma Nail behandlingen. Huden på fingrarna är torr efter att jag fått tid att lacka om naglarna lite väl ofta. Jag bestämmer mig för att prova lite nya removers. Naglarna är mindre missfärgade men det är inte så konstigt och hade skett oavsett behandling då inget lack jag använt har färgat naglarna så som Sunshine Pop. Inga naglar skivar sig men jag har slagit av ytterligare hörn, som sagt. Jag har börjat slarva med att droppa på produkten morgon och kväll, istället blir det att jag använder det endast före omlackning, Det blir alltså minst en gång om dagen, ibland två, så skillnaden är kanske inte så stor egentligen. Jag dränker in hela nagelplattan, nagelns fria kant och nagelmatrixområdet. Fortfarande använder jag min nagelstärkare som baslack. 
Bilden ovan är från 7/7 2012. Nagelbanden är något mindre torra efter att jag under två veckor använt en annan remover som varit mer skonsam mot huden. Jag har inte längre den konstiga hinnan längst ner på naglarna. Naglarna känns bra men jag upplever inte någon stor skillnad i tillväxttakt, ni ser att de växer väldigt långsamt. Det händer inte mycket på en månad. Jag har varken klippt, filat eller buffat naglarna under den här perioden (eller någonsin, typ) så det här är den nakna sanningen utan några som helst försköningar.
 
Jag har blvit sämre på att använda Cutemol men försöker alla fall massera in den en gång om dagen. Det är en underbar kräm, fet och härlig. Den går dock inte in i huden särskilt snabbt och jag använder den så klart inte bara på nagelbanden utan smetar glatt in den på hela händerna och armbågarna och lite överallt. Lanolinet är den ingrediens jag tror på, det är den som finns i Lemony Flutter också om jag minns rätt. Det luktar inte så gott men jag klarar Cutemol bättre än LF då den inte döljer lanolinlukten med artificiell citron. Jag gillar Cutemol men jag tror ändå att bytet av remover gjorde mer för min torra hud än vad krämen lyckades med. 
 
Så, det var del ett i det här projektet som alltså, om jag gör som jag tänkt, ska fortsätta fram till jul. Det ska bli spännande att se om Derma Nail kan påverka mina naglar positivt på sikt. Det är ju som sagt inte någon snabb lösning och vi kommer inte att veta hur det ligger till med det innan mina naglar hunnit växa ut helt från roten. Jag tror ju det kommer ta mer än sex månader med min tillväxttakt... 

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela