Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Frankenlacket Nicnevin

Publicerad 2012-02-10 05:49:00 i Nagellack jag frankat, Naglar - holografiska lack,

Holofredag, och dags för ett frankenlack! Jag minns inte alls vad jag använt i det här frankenlacket. Lite MUS Siw eller MUS Madeleine, något lila, klarlack... Alla fall var tanken att skapa en kraftigt holografisk och lite "dammig" grålila. Jag gillar färgen! Inte så mörk som de flesta andra av mina lila frankens.
Nicnevin är ett häftigt namn på en häftig gudinna. Hon är drottning över féfolkens "unseelie court of Alba", drottning över Elphame eller Alfheim om man hellre säger så. Nicnevin hör hemma i den skottska mytologin och hon är kopplad till häxerier och magi, oknytt och underjorden. Hon kan kopplas ihop med vår egen Hel faktiskt, om man vill. November är hennes månad och på Samhein (som vi firar som Alla Helgons Dag) reser hon från underjorden till vår värld och öppnar portarna så alla de dödas själar kan återvända hit en natt. Man kan ibland se henne i skymningen när hon rider över himlen med sitt följe. Precis som många andra av de gudinnor som kopplas till magi så är korsvägar hennes platser och man kan se henne som skottarnas version av Hekate.
Vill du träffa henne, alltså gudinnan Nicnevin, ska du ta dig till en plats där du kan se hav, land och himmel på samma gång. Du ska vara där under de mörka timmarna och när du kallar på henne kommer du känna att en vind blåser upp. Hon kan ge dig magiska krafter, förmågan att se in i framtiden till exempel, eller förmågan att resa mellan olika världar. Du bör dock ha med ett offer till henne och du skall inte visa om du blir skrämd för då tycker hon inte du är värd att få ha någon magi. Jag tror jag får nöja mig med att ha gjort lacket, holo är alltid magi i min bok och att följa regnbågen, även den som är på en nagel, är att göra en resa till en annan värld.

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela