Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Fokus på nagelvård

Publicerad 2012-08-12 15:59:02 i Hud och hand,

Aila ville ha ett inlägg där jag berättar om hur jag sköter mina naglar. Jag vill alltid ge er svar på alla frågor ni har så självklart kommer ett sånt inlägg på en gång. Jag skulle ändå lacka om naglarna så grejerna var framme. Grejerna är i och för sig nästan alltid framme för jag lackar om naglarna snudd på hela tiden... ;D
Ovan ser ni en samlingsbild på det jag använder, en del saker oftare medan annat mer sällan. Handkrämer, salvor och liknande är viktigt för mig, som ni kanske minns från tidigare inlägg, och så har jag en gammal kärlek som aldrig rostar till OPI Natural Nail Strengthener. Korrigeringspennan skaffade jag efter en tutorial hos Alizarine men jag har inte fått kläm på det där med clean up än. Jag använder den ytterst sällan och oftast blir det inte bra men, den finns där och då och då åker den fram om jag tror den ska kunna hjälpa mig. Filar och buffers använder jag ännu mer sällan. Om en nagel rivits upp och har ojämna kanter så filar jag precis där men jag filar aldrig fram formen på naglarna. Det borde jag säkert men jag gör inte det för jag tycker det är obehagligt att fila. Buffar gör jag i princip aldrig men nu hade jag så missfärgade naglar efter ytterligare två ChG som färgade nagelns yta att jag faktiskt var tvungen att buffa lite. Jag har ett buff-block för de tillfällena och för de tillfällen som en nagel skivat sig och behöver "slätas ut" på ovansidan.
Att jag kör en Derma Nail-kur vet ni ju. Jag tror fasen att det hjälper. Inga hörn har gått av sedan jag började med det i juni och jag tycker naglarna växer fortare. Det att det växer snabbare kan ju vara sommaren också, men jag hoppas det är Derma Nail. Jag är inne på min andra flaska för jag spillde min första till hälften första veckan... Jag använder alla fall Derma Nail varje gång jag lackar om. Jag dränker in hela nagelplattan och droppar på nagelns fria kant och nere vid matrix. Ibland kommer jag ihåg att droppa vid nagelbandet/matrix på kvällen också. Efter att ha droppat det på mina nakna naglar låter jag det sjunka in någon minut innan jag går till min nästa produkt.
Det här vågar jag inte släppa nämligen. Det är min OPI Natural Nail Strengthener. En nagelstärkare jag använt sedan 2007. Den är perfekt för mina naglar och nuförtiden skivar de sig i princip aldrig och de är hårdare men fortfarande oerhört flexibla så jag är enormt tacksam för att OPI gör den här, för mig, magiska produkten! Jag har den som baslack och det är det enda baslack jag använder. 
Behöver jag ta ner längd på mina naglar så är det den här nagelklipparen jag använder. Orangepinnarna använder jag, som ni ser, för att dra bort lack som hamnat i nagelbanden. Det funkar om det inte är för mycket. Jag använder dem aldrig till något annat fast jag tror man kan peta nagelband med dem? Jag petar inte på mina nagelband. De får vara som de är. Inga removers eller annan skit på dem. 
Fukt däremot, det använder jag. Här ser ni dels lite nagelolja, OPI Avoplex. Det är den enda nagelolja jag gillat hittills, fast jag provat Myrra och Argan och lite allt möjligt. Mina naglar oljar jag aldrig på, det misstaget gjorde jag förr och mina naglar trivs inte med det. De blir övermjuka och genomskinliga och går att böja åt vilket håll som helst vilket till sist gör att de rivs av som man river ett papper ungefär. Det är inte fukt av oljeslag som naglarna behöver hos mig utan de gillar en dos formaldehyd som stärker kopplingarna mellan nagelplattorna och gör dem hårdare. Huden på fingrarna trivs däremot med lite olja ibland eftersom jag ofta använder remover som torkar ut. Jag oljar alltså in huden på fingrarna efter att jag lackat naglarna. Efter oljan använder jag en kräm som kapslar in oljan. Ofta hoppar jag oljan och använder bara kräm eller salva. Jag har hundratals handkrämer, salvor, nagelbandskrämer och grejer som ligger överallt och i varje handväska. På min kateder på jobbet står en handkräm, i lådan ligger en annan och på mitt arbetsbord en tredje. Bredvid min säng står tre olika krämer, i badrummet bredvid tvålen finns det en annan. Ni fattar. Varje dag smörjer jag mina händer så många gånger som jag kommer ihåg. Det spelar egentligen ingen roll med vad. Krämen håller hudens naturliga fukt innesluten i huden och skyddar händerna. Jag har billigt och dyrt och allt funkar om man kommer ihåg att använda det. 
 
Slutligen en snabb genomgång av hur jag lackar naglarna.
1) Ta bort nagellacket jag hade innan med remover och bomullsrondeller. 
2) Tvätta händerna med nagelborste och tvål eller diska disken i köket och sen tvätta händerna med tvål. 
3) Badda händerna med en handduk så de inte droppar. 
4) Dränker in naglarna med Derma Nail. Låter det sjunka in från 3-10 minuter. 
5) Ett eller två lager OPI Natural Nail Strengthener. 
6) Två-tre lager nagellack
7) Seche Vite
8) Fuktgivande produkt/er.
 
Saker jag aldrig gör är att bada/duscha med olackade naglar. De blir för mjuka och går lätt av. Jag har brutit så många naglar när jag tvättat håret eller duschat. Jag använder inte naglarna som verktyg när jag ska öppna förpackningar eller ska pilla upp tejprullar eller så, inte om jag hittar ett alternativ. Just tejp som ska skrapas från olika ytor har sabbat mina naglar så många gånger men ibland går det ju inte att använda en sax eller ett gammalt kontokort eller man har inte ett rakblad och då händer det ju att man missköter sig men man får ju betala priset då. Det sätt som flest naglar brutits på är dock, helt bisarrt, när jag sitter på en stol och ska flytta in den. Om jag slinter då så brukar långfingernageln böjas bakåt och sedan gå av i "vecket" som blivit. Sängbäddning är också nagelfarligt för mig och jag vet inte hur jag ska undvika det helt heller... 
 
Hoppas det svarar på dina frågor, Aila. Är det något som någon undrar mer över så skriv en kommentar så ska jag försöka svara så gott jag kan. Jag är inte speciellt bra på nagelvård generellt sett men det här funkar för mig just nu. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nageldraken
Publicerad 2012-08-12 16:44:35

Hehe, sängbäddning är väl lätt att undvika - bädda inte sängen helt enkelt! Så blir det mindre kvalster i den dessutom. ;-)
Tack för en bra genomgång. Funderar på att prova OPI NNS eftersom mina naglar är rätt bra på att skiva sig.

Svar: Ta reda på varför de skivar sig först. Är de torra och hårda men skivar sig ska de inte ha formaldehyd. Mina naglar skivade sig för att de var mjuka och revs av så jag fick ojämna kanter på dem som sen vatten tog sig in i och separerade nagelns lager från varandra. Mina naglar är mjuka och böjliga och behöver bli hårdare och få fler kopplingar mellan lagren. Jag skulle inte rekommendera härdare med formaldehyd till alla. Men du kan säkert allt detta redan och vet vad du behöver för just dina naglar.
Sminkan

Postat av: Liza
Publicerad 2012-08-12 16:56:24

okiska köåa opi Nn
ANNARS MÅSTE JAG TA EN SÅN DÄR KNIPPSARE till tårna om och när jag måste klippa naglarna...

Svar: Tänk noga efter vad du behöver för nagelvårdsprodukter. En härdare med formaldehyd kan göra mer skada än nytta om du har hårda eller torra naglar. Undersök och ta reda på fakta om både dina egna naglar och vad för produkter som passar och köp inget på någon annans rekommendation om du inte har samma problem med dina naglar.
Sminkan

Postat av: helena
Publicerad 2012-08-12 17:00:28

intressant med nagelvård! alla gör så olika. :)

Svar: Ja, och vi har alla så olika naglar. Vad som passar mig passar säkert inte alla andra.
Sminkan

Postat av: Martina - Colourize Me
Publicerad 2012-08-12 17:01:13

Bra inlägg, sånt är alltid uppskattat eftersom alla har olika rutiner och sånt!

Svar: Ja, och min rutin är inget jag tror passar alla. Man måste hitta rätt för sina egna naglar och allas är olika.
Sminkan

Postat av: Nageldraken
Publicerad 2012-08-12 17:21:09

Tja, jag är inte så jättebra på alla olika nagelproblem, men du kan nog ha rätt i att nagelstärkare kanske inte är rätt för mig. Mina naglar är rätt hårda och torra, så jag brukar använda Scratch Nails No Dry Nail och nagelolja till dem. Det funkar hyggligt, men de skivar sig fortfarande. Faaaast, det kan ju faktiskt vara så att jag borde olja in dem oftare helt enkelt. De blir ju bättre om jag är flitigare med oljan.

Svar: Nej, då ska du inte ha en härdare. Kanske Trinds Nagelbalsam? Det är väl fuktgivande?
Sminkan

Postat av: Emma P
Publicerad 2012-08-12 17:34:53

Tänkte precis som Nageldraken, skippa sängbäddningen! Jag bäddar aldrig och har sällan problem med att naglarna går av:D Intressant läsning för övrigt, jag läste faktiskt hela texten. Orangepinnar använder jag att pilla på nagelbanden med, tycker det är bra, förstärker ytterligare intrycket av lång nagelbädd som ju är mitt paradnummer:)

Svar: Ja, jag skulle gärna ha längre nagelbädd men jag hatar att pilla på mina nagelband. Det är nästan lika obehagligt som att fila naglarna. :D
Sminkan

Postat av: Emma P
Publicerad 2012-08-12 17:39:02

Hehe, ja var och en får bli salig på sin fason helt enkelt:)

Svar: Ja, och jag ska nog prova lite försiktigt för jag vill ju ha längre nagelbäddar...
Sminkan

Postat av: Annie
Publicerad 2012-08-12 18:52:29

Intressant att läsa hur du tar hand om dina naglar! mina naglar är naturligt ganska hårda så jag kan olja in dem och nagelbanden hur mycket som helst tror jag... Dock så skivar de sig när de blir långa och på vintern, men jag vet inte riktigt vad det kan bero på...

Svar: De blir säkert uttorkade på vintern. Du får olja ännu mer! :D
Sminkan

Postat av: Jennysjox
Publicerad 2012-08-12 20:12:30

Vad intressant att läsa! Mina naglar är mjuka och skivar sig lätt men formaldehyd känns lite läskigt. Egentligen känns nog nagellackande generellt lite läskigt för jag antar att det inte är helt nyttiga grejer i dem... Hur tänker ni kring det? Jag har inte vågat läsa på mer om ämnena i. Men man borde kanske inte stoppa huvudet i sanden...

Svar: Formaldehyd, eller formalin om man ska vara petig, är inte farligt. Det är låga mängder också, ofta 1-3 % i produkterna. Inte ens allergiframkallande. Helt ofarligt, jag har läst på.
Sminkan

Postat av: Helena
Publicerad 2012-08-12 21:02:43

Tack för ett bra inlägg! Jag klipper också ner mina naglar när det behövs. Har också svårt för att fila ner dom tycker inte om känslan och lukten som det blir av det.

Svar: Visst är det obehagligt att fila... Usch!
Sminkan

Postat av: Aila
Publicerad 2012-08-12 21:05:11

Åh tack, vilket superbra inlägg. Använder också NNS som baslack, ibland även CG Calcium Gel Fortifier, mina naglar gillar det och så Scratchs Nail Food samt OPI's diamantfil!

Svar: Bra om du gillade inlägget. :D
Sminkan

Postat av: Liza
Publicerad 2012-08-12 22:25:37

tack för tipset ! men vad ska jag då använda??
Har du några bra tips pekfingernageln skivar sig..

Svar: Nej, jag kan inte råda någon när jag inte vet vad de har för naglar. Är de tunna, tjocka, torra, hårda, mjuka? Du måste själv ta reda på vad dina naglar behöver. Det finns massor med bra information om man letar lite. Googla t.ex. Loodie är superbra för hon har allt nagelvårdsrelatrat samlat på sin blogg med bra förklaringar.
Sminkan

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2012-08-13 09:16:05

Mina naglar är ju tjocka och jättehårda rent naturligt, men jag kör ändå med NNS, för hoppar jag över det ett tag så börjar de skiva sig mycket enklare igen. Egentligen gör jag säkert helt fel och borde kolla upp andra produkter, men.. if it aint broken, why fix it? osv.

Svar: Precis. NNS är en mirakelprodukt!
Sminkan

Postat av: Lela
Publicerad 2012-08-13 14:24:26

Alltid intressant att läsa hur andra gör:) nackdelen är bara att varje gång det dyker upp ett sånt här inlägg inser jag hur lite koll jag har på mina egna naglar. Upplever inga direkta bekymmer men tänk om de kunde bli bättre liksom?;)

Svar: Har du inga problem ska du göra precis det du gör nu, tycker jag. :D
Sminkan

Postat av: Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet
Publicerad 2012-08-13 23:09:08

Var köper du Derma Nail-kuren låter intressant och skulle vara spännande att prova! :D

Svar: Jag köper den på eBay.
Sminkan

Postat av: Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet
Publicerad 2012-08-14 09:23:15

okej har du någon säljare man kan få titta hos? ^^, skicka gärna en länk :D

Svar: Jag kollar efter bästa pris. Har inte någon speciell säljare.
Sminkan

Postat av: Pamsan
Publicerad 2012-08-14 13:21:55

Kul och bra inlägg! :) Derma Nail borde jag kolla upp. Tack vare dig kör jag också OPI Natural Nail Strengthener och gillar den. Oljar innan lackning när jag känner att jag har tid. Har gjort det mer regelbundet sedan i våras och tror minsann att jag märker resultat.

Men...jag jobbar bl.a. med att sälja mobiltelefoner och skräcken är allltid densamma när kunden vill ha hjälp med att öppna mobilen. *svälj* Ryker alltid en nagel då eller så spricker tumnageln.

Svar: Ja, fy fan... Nu när Tele2 bytte till nya SIM-kort bröt jag både tumme och pekfinger när jag skulle öppna mobilen. Alltså, naglarna så klart, inte fingrarna. :D
Sminkan

Postat av: Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet
Publicerad 2012-08-15 11:24:27

Okej men vad heter hela produkten? Hittar inga med min sökning ;P

Svar: Den heter Derma Nail. Jag får upp 15 aktiva listningar när jag kollar nu. Här är en länk:http://www.ebay.com/itm/DermaNail-Nail-Conditioner-For-Brittle-Nails-1-Oz-With-Cutemol-Tube-11-5gm-/260974476196?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc34a7ba4#ht_2105wt_1037
Men jag har inte kollat om den är billig eller dyr i förhållande till de andra, eller frakt eller så. Det tycker jag du klarar själv. ;D
Sminkan

Postat av: Makeupoholic
Publicerad 2012-08-17 19:32:34

Kul läsning! Till skillnad från dig gillar jag att fila :-) NNS funkar inte alls för mig tyvärr, mina naglar är nog för torra.

Svar: Ja, man måste välja utifrån sina behov. Man får göra en ordentlig analys av sitt problem och läsa på om det innan man väljer hur man ska kurera det.
Sminkan


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela