Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Ett av mina många gröna, holografiska frankenlack, Arawn

Publicerad 2011-09-26 05:48:00 i Nagellack jag frankat, Naglar - holografiska lack,

Jag är ju förtjust i att franka hololack, som ni vet, och det här är ett av mina bästa, enligt mig själv. Tyvärr är det gjort för så länge sen att jag inte minns vad för grönt lack som utgör basen. Det är MUS Madeleine som är holo-givare alla fall, det kan jag se för jag har spillt en droppe på flaskan som torkat och visar varifrån jag hämtat regnbågarna. Resten av ingredienserna är höljda i mörker. 
Namnet är alltså från den keltiska mytologin. Arawn var kung i underjorden och mest känd är han från sagan om hur han bytte plats och utseende med en walesisk prins under ett år som straff för att prinsen stulit en hjort som var hans. Prinsen skötte sig utmärkt i underjorden och besegrade fiender till Arawn och hade sig och som tack blev han och Arawn goda vänner och den vänskapen behöll Arawn även med prinsens ätt. Den enda som var lite sur var Arawns fru som under ett år inte fick något kel med maken eftersom prinsen, även om han bar Arawns skepnad, inte ville ha intimt umgänge med någon annans fru. Det roliga med den här historien är att man vet väldigt lite om vad Arawn gjorde i prinsens ställe...
Arawn är också känd för att ha hundar som jagar över natthimlen under den mörka tiden på året. När kristendomen började spridas så förändrades hundarna från att bara jaga över himlen till att jaga själar att dra ner i underjorden som nu började likställas med helvetet. Sen finns ju även Arawn som fiktiv karaktär i Lloyd Alexanders böcker. Där är han den onda trollkarl som hjältarna kämpar mot och slutligen besegrar.

Mitt lack är olivtonat grönt och superholografiskt. Det är oerhört vackert, lika vackert som mitt gråtonade Herne-lack. De är skapade ungefär samtidigt dessutom även om Herne var först ut. Jag gillar att färgen är tilltalande i sig själv och alltså känns bra att bära i alla ljus. Nu är det så pass holgrafiskt att man inte behöver mycket ljus för att se regnbågar i det, men ändå, skulle regnbågen "slockna" så har man ändå en vacker grön. Det kräver tre tunna lager eller ett tunt och ett flödigt för att täcka. Det torkar supersnabbt. Kunde jag skulle jag göra mer av det men eftersom jag, tyvärr, glömt vad jag använde så är det omöjligt. Typiskt...




Receptet upphittat! 1/2 ofärgat lack, 1/4 MUS Madeleine och 1/4 Leighton Dennys Undercurrent!
 
 

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela