Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Jämförelser mellan olika versioner av MUS hololack

Publicerad 2011-11-19 16:48:25 i Nagellack - jämförelser,

Emma skrev igår om de olika versionerna av Madeleine som just nu florerar. Vi upptäckte det för inte så länge sedan och började jämföra de lack vi har eftersom vi båda lider av svår holoparanoia efter att ha sett märke efter märke fortsätta sälja sina lack som holografiska fast de inte längre är det. Vi har sett "duds" av lack från OPI, Color Club, Catherine Arley, Nfu Oh och nu alltså även Make Up Store. Jag, som ju är besatt av holo, har i vissa fall två versioner av lacken, en äldre och en från i år. Här kommer en liten jämförelse mellan mina dublettlack från Make Up Store.
Först ut är Greta. Jag fick ju en av Veronica i våras och den var holografisk. Den jag köpte för några månader sedan... inte så mycket. Ser ni skillnaden på flaskorna?
Jag provade att ha holo-Greta på varannan nagel och mindre-holo-Greta på varannan. Jag provade också att ha Aqua Fix från MUS som bas på två naglar, ring- och lillfingret, för att se om det gör någon skillnad. Jag har alltid hävdat att det inte gör det nämligen och jag har halvrätt i det. Den holografiska Greta bryr sig inte om Aqua Fix-basen utan blir till och med bättre uta. Den mindre holografiska Greta blir dock betydligt bättre över Aqua Fix. Där ser man...
Ja, jag fick "dents" i holo-Greta med AquaFix. Det hände när jag målade. Underlättade alltså inte applikationen för mig men den var i ärlighetens namn inte torr, vilket den kanske borde vara. Jag trodde den var det, men hade fel.
Så till Madeleine. Jag har två Madde också, ingen i originalutförande. Båda mina är sopiga andraklassversioner. Den ena något bättre än den andra om man tittar på flaskorna men ingen är speciellt holo genom glaset. Jag förbannar mig själv för att jag har haft en original Madde, men den frankade jag glatt med eftersom jag köpt en efterträdare. Kollade aldrig på flaskorna förrän Emma ringde och sa att hon sett duds på MUS och undrade hur min nya var. Jag sprang till Helmer, fiskade upp den och började nästan gråta. När jag skulle köpa Britta till Emma i veckan passade jag på att köpa en Madde som i flaskan ser något mer holo ut än de riktigt blacka, men den är alltså mil från vad det här lacket en gång var.
Som ni ser är färgen inte exakt samma heller. När jag rafsade igenom raden med Madde och öppnade kartongerna för att titta såg jag att det fanns minst fyra versioner i olika nyanser av beige. Mer bruna, mer silvriga, mer lilatonade och mer rosatonade. Vissa ser ut som oboy med silverglitter, andra mer hologlittriga men inte så att regnbågarna kastar sig på glaset. Tack och lov har de holografisk effekt, alla fall mina båda. Varannan nagel med de olika flaskorna men jag ser ingen skillnad med ögat alla fall. Ingen Aqua Fix under de här. Orkade inte gegga med den.

Så har vi Siw. Vackra, vackra Siw. Två versioner. En holo och en mer blå med glitter. Här orkade jag ta fram Aqua Fixen igen, samma två naglar, ring- och lillfinger. Varannan nagel me holo-Siw och varannan med mindre-holo-Siw.
Ingen skillnad. Inte med Aqua Fixen heller faktiskt. Det är ju en lättnad. Men, se upp när ni handlar holo på MUS. Testern kanske inte motsvarar det ni får och speciellt Greta verkar ha dramatiska skillnader. Jag ser en klar koppling till Nfu Oh. Deras lack har också blivit svagare från originalen men ännu varit holo på naglarna, förutom #61. Kanske är det samma sak med MUS. Ibland tror jag det är samma lack i flaskorna faktiskt, för de beter sig likadant och de är jäkligt lika varandra i färgen.
Och sitter någon hemma med originalversioner av MUS holo-lack och inte gillar dem så köper jag dem gärna.
Just ja, en sak till, alla bilder är tagna i dagsljus, sol till och med, på min balkong idag. Det är tre lager lack på alla swatcher och inget överlack.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-11-19 17:33:53

Vilken bra, spännande och informativ jämförelse! Skönt att dina Madeleine är holo, de ser faktiskt helt okej ut. Synd att inte min kunde vara med i jämförelsen. Dock är jag ganska övertygad om att vissa maddar är som Greta, alltså betydligt sämre. Var ju bra att Aqua fixen var till nån nytta där iaf... Hatar annars att ha den som underlack, det blir så jävla segt att få bort skiten...

Postat av: Cactus
Publicerad 2011-11-19 17:33:59

Jättebra jämförelser! Jag visste inte att MUS hade så blandad kvalitet på hololacken också, synd! Mina flaskor är flera år gamla och det blir jag ju glad för nu när jag läser det här! Dock har jag inte Greta alls och det lär jag ju få ångra då, att jag inte passat på att köpa en flaska för länge sen :/

Postat av: Karianne
Publicerad 2011-11-19 17:36:11

Jeg skrev om dette i februar og synes ikke forskjellen var så stor, nå sjekket jeg bare Siw da. http://neglelakkmani.com/2011/02/28/ny-formula-pa-de-holografiske-make-up-store-lakkene/

Postat av: sminkan
Publicerad 2011-11-19 17:46:03

Emma! Ja, bra att den kan användas till något... Hatar att använda den av just den anledning du nämner, den är så seg att ta bort.



Cactus! Ja, var glad för det.



Karianne! Just Siw var det ju ingen större skillnad på i min jämförelse heller. Det är ju främst Greta som drabbats.

Postat av: Karianne
Publicerad 2011-11-19 17:50:59

Jeg må dra frem mine og teste for jeg har mange. :P

Postat av: Karianne
Publicerad 2011-11-19 18:07:47

Jeg har to av de "gamle" Gretalakkene og en av de nye og swatchet de på et neglehjul og jeg ser ikke forskjellen, men nå var2 av disse kjøpt i februar. Kanskje det har endret seg mer senere? :(

Postat av: sminkan
Publicerad 2011-11-19 19:23:13

Karianne! Tyvärr har de det. Min nya Greta är köpt i oktober. Du ser ju hur stor skillnad det är på bilderna. Jag är jätteledsen för detta. Önskar jag också hade flera backuper av dem.

Postat av: Karianne
Publicerad 2011-11-19 20:29:36

Åh, nei! :( Nå er jeg glad jeg gikk bananas og kjøpte backups av alle i februar.

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2011-11-20 11:08:37

BUUUUUUUUUUUUUU! Jag som inte ens kan kalla mig själv för en holo-hora blir ju upprörd av det här! Jag ska gå på MUS imorgon och kolla hur det ligger till här!

Postat av: Josephine, Makeuponista
Publicerad 2011-11-20 14:44:58

Intressant jämförelse!

Postat av: Annie
Publicerad 2011-11-20 17:15:53

Men nej vad dumt!!! Jag gick genast och tittade på minaMUS-lack men de ser väldigt holografiska ut allihop så jag tror att jag har klarat mig.. Men det kan ju helt klart vara värt att tänka på om jag ska köpa några fler =/

Postat av: H
Publicerad 2011-11-23 10:02:08

Detta var verkligen bra att veta! Jag äger bara Siw och Britta men där fick jag iaf vad jag betalade för :) Men nu vettetusan om jag vågar mig på att köpa de andra. De är ju inte billiga direkt :/

Postat av: Essa
Publicerad 2011-11-24 21:54:03

Har någon frågat MUS varför det är så här?

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-11-24 22:30:47

Essa: Jag har varit inne i 2 MUS-butiker och pratat med dem om detta. De har sett ut som frågetecken och inte alls vetat om att de har gjort om dem. Vet att situationen har varit samma för Sminkan. Sen finns det säkert någon som vet, men det verkar inte vara något de har gått ut offentligt med.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela