Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Smurffingerfranken

Publicerad 2011-07-20 22:47:14 i Naglar i blått,


Igår såg jag hos Sanna på MakeUpMyLack hennes blå frankenlack och blev sugen på att testa en av mina senaste egenfrankade blå skönheter. Det är en blåsvart "halvjelly" med silverglitter i och den är verkligen väldigt fin. Lite sparsamt med glitter kanske, jag ska nog öka på med det, men helt klart vackert ändå. Jag har även en syster till den, samma bas men med holografiskt, eller prismatiskt, glitter.


Receptet är enkelt, lite blått jellylack, lite svart jellyaktigt lack, lite ofärgat lack och lite silverglitter. Det är ungefär 1/3 Ink Heart från NYX, 1/3 klart lack, några droppar ChG Liquid Leather och resten silverglitter. Att jag kallar det halvjelly beror på att det är oerhört täckande. Det ni ser är två lager. Ett kan räcka om man målar med en bättre pensel. Jag använder miniflaskor från TD som frankenflaskor nu för tiden och den lilla penseln är inte så enkel i alla lägen. Jag får inte ut glittret helt jämnt och det slutar alltså med två lager för min del. Det är ett bra lack så tillvida att det torkar snabbt och glittret känns ganska slätt. Det är inte heller svårt att lösa upp och ta bort lacket med remover. Det känns inte att det är glitter i det helt enkelt. Det har bara ett stort fel, det färgar fingrarna. Jag har aldrig tidigare haft problem med så kallade "smurffingrar" men nu har jag det. Visst, enstaka lack (HM Moody Model) har färgat mina naglar lite lätt gråblå men det försvinner ofta med nästa lackning. Det här lacket färgade mina naglar i denna trista, lite blågrå ton, men gav mig dessutom blå fingertippar och blå nagelband. Jag har försökt skrubba bort det med remover och sen diskmedel och scotch brite men lite är kvar. Kommer alltså se lite trist ut med nästa manikyr som får en solkig inramning.

Jag tänkte visa några av mina alster som jag gjort med det här lacket. Det är ett större hänge som jag monterat på en glue-on pad. Jag väljer alltid att låta lite av silvret synas, det ser så konstigt ut med bara flärpen som man ska trä snodden eller kedjan igenom direkt över stenen, silvret ger alla fall lite ram tycker jag. Får mig att tänka på månen också, och månen är min härskande planet. I och för sig har jag en opposition mellan solen och månen och extremt mycket inflytande från stenbocken i mitt horoskop men månen är alla fall viktig. Om man tror på astrologi. ;D
Det andra hänget är mer konventionellt och är egentligen gjort med systerlacket som alltså har Essie Carnival som glitter blandat med silverglittret. Det sista är en ring. Jag gillar den. Det är en ojämn glasbit, lite dimmig och bubblig och inte alls i smyckekvalitet egentligen. Jag har gett den två strykningar, dels W'n'W Kaleidoscope, dels det här "Smurffingerlacket". Jag gillar det som liten lillfingersring även om det ser lite klumpigt och barnsligt ut. Färgen är fin och den lite oregelbundna och "levande" glasbiten känns spännande att se lacket igenom. Nu ska jag fundera på vad jag ska ha för lack imorgon. Något som står sig mot en blåblaskig kant...  

Kommentarer

Postat av: Liza
Publicerad 2011-07-20 23:57:08

A du ( som vi säger på skånska )

Det blev ju sk'tabra det gjorde du bra ! du gav dessutom svar på frågor jag tänkt ställa ! såå nu vet jag tack..

Postat av: Cactus
Publicerad 2011-07-21 00:37:29

Det är så roligt att se frankenlack, helt unika och spännande kreationer :)

Postat av: Karin
Publicerad 2011-07-21 01:32:48

Åh, vad vackert! Och nagellackssmyckena är ju superfina! :) Skulle du inte kunna göra ett helt inlägg med dina kreationer?

Postat av: Andrea
Publicerad 2011-07-21 01:41:59

Ett tips är Depends lilla flaska med Nagel- och nagelbandsrengöring. Den funkar bra för mig att få bort missfärgningar på nagelbanden och nagelplattan.

Den är ju inte dyr, värt att testa? :)

Postat av: kerstin
Publicerad 2011-07-21 09:36:52

Magiskt fint!

Postat av: roxcat
Publicerad 2011-07-21 09:54:24

Vad fint, men vad jobbigt att det färgade av sig så.

Postat av: feline
Publicerad 2011-07-21 13:16:22

Sparsamt med glitter ska det vara! Tror jag. Det är iaf väldigt vackert. :)

Postat av: Sanna
Publicerad 2011-07-21 13:45:09

Åh vad kul:) Värsta fint blev ditt också:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-07-21 16:37:14

Liza! Tack!



Cactus! Ja, jag håller med.



Karin! Nja, vi får se. Det är inget speciellt egentligen.



Andrea! Den ska absolut testas! Tack för tipset!



Kerstin! Tack!



Roxcat! Ja, det var irriterande!



Feline! Kanske, vi får se. Är lite sugen på mer glitter.



Sanna! Tack!

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2011-07-21 17:09:36

Synd på missfärgningarna, för det var väldigt fint!

Postat av: Solveig
Publicerad 2011-07-21 18:06:56

Dette ser jo ut som en Essie Starry Starry Night-dupe! Kjempefin! :)

Likte veldig godt smykkene dine også! :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-07-21 18:28:57

Det ser jättefint ut, men vad synd att det missfärgar...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-07-21 23:00:26

Chaosophia! Ja, det kändes trist att det blev så men idag syns det inte längre så det var inte så farligt som jag trodde. :D



Solveig! Men SSN är så mycket glittrigare och vackrare. Alla fall upplevde jag det så när jag bar det. Vågar inte använda den så mycket för jag har bara en decant. :D

Kul att du gillar smyckena! Jag tycker hänget, det större, är väldigt vackert för där ser man verkligen lacket på bästa sätt.



Emma! Ja, det var ett klart minus. Men kan vara värt det ibland ändå.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela