Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Frankenlacket Bran

Publicerad 2011-12-30 09:15:00 i Nagellack jag frankat, Naglar - holografiska lack,

Det är dagen före nyårsafton och det är också holofredag hos Skimmerskuggan. Jag tänkte bjuda på ett hololack jag själv lätt skulle kunna tänka mig på nyårsafton. Nyåret får mig sugen på blått, svart och silver och svart holo är väl festligt nog för även den största helgdagen på hela året? Det här inlägget har legat länge i arkivet och sparats för ett peciellt tillfälle eftersom jag är så oerhört nöjd med den här skapelsen. Det är jag själv som frankat ihop det till min egen lilla holokollektion med keltiska namn. Det här lacket heter Bran och det betyder korp och det är väl ett passande namn på ett lack i svart med silvriga reflexer och massor av holo! Jag minns inte vad den är gjord med men inte med Spectraflair alla fall för den får inga sättningar. 
Det är ett av mina många svarta holofranken alltså, jag har gjort två jag är väldigt nöjd med, det här och Air&Darkness. Det här är dock mer svart. Jag tror jag gjort det med China Glaze Liquid Leather faktiskt, men jag kan inte svära på något.
Bran betyder korp och namnet är naturligtvis hämtat från den keltiska mytologin. Bran är son till havsguden Llyr och han har en syster som heter Branwen. Det är alltså inte bara jag som gillar keltisk mytologi och nagellack, även Butter London gör det för de har ju skapat supervackra Branwens Feather. Jag ska dock inte berätta den långa historien om Bran och hans syster utan bara påpeka att man fortfarande har korpar i Towern så den heliga korpen är inte glömd i England. Korpar är för övrigt kråkfåglar, de intelligentaste fåglarna som finns, väl i klass med delfiner vad gäller att lära sig saker, räkna ut hur man kan lösa problem och dessutom är kråkfåglar ett av få släkten som vet att de ser sin spegelbild. Det är det få djur som kan räkna ut. Jag älskar kråkor men har inte sett så många korpar på nära håll. Kajor, skator och kråkor är dock vanliga där jag bor och skulle jag välja fågel att ha som "husdjur" så valde jag lätt kråkan. Min pappa hade en tam kråka som pojke och jag älskar alla historier han berättat om den. Kråkan har också en plats i den keltiska mytologin som Morrigan, krigsgudinnans, fågel. Hon brukar sitta på slagfältet i kråkans gestalt och iaktta krigets gång.
Bran är ett lack som täcker med ett lager och torkar snabt. Det blir en silvrig ton i det i vissa ljus, lite blåsilvrig faktiskt vilket får mig att misstänka inblandning av Siw i den här mixen. I de flesta fall är det dock absolut helt kolsvart. Alla bilderna är tagna i solsken på min balkong.



Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela