Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Zoya Milla

Publicerad 2011-04-23 07:45:00 i Naglar i orange,


Bildspammandet fortsätter här på bloggen. Nu är det Zoya Milla som jag inte kunnat fånga så som jag vill vilket leder till alldeles för många bilder. Milla är ett av de, enligt mig, tragiskt bortglömda glassflecklack som Zoya släppte med kollektionen Glitterati.


Milla är det varmt orangeröda i kollektionen som enbart innehåller rosa och röda och orange nyanser. Det här är min mammas favorit ur den här kollektionen men kanske inte min. Den gör sig fantastiskt på hennes naglar, passar perfekt till henes hudton, ingen VNL och absolut perfektion. Däremot torkar den ganska segt för min mamma har dålig blodcirkulation i händerna och är därför väldigt kall om fingertopparna. Hon får vara försiktig i minst en timme efter att hon lackat, ibland mer, trots snabbtorkande överlack. På mig torkar Milla normalsnabbt men jag får VNL även efter tre-fyra lager och den passar inte perfekt till min hudton...

Att jag berättar om min mammas upplevelse av Zoya är inte bara för skojs skull utan också för att ge bakgrund åt min teori om Zoyas lack. Jag tror nämligen att de är väldigt olika på olika människors naglar och jag tror det hänger ihop med cirkulationen och temperaturen. På mig utmärker sig inte Zoya alls vad gäller torktid men de jag känner med kalla fingrar och händer får ofta problem med torkandet även om man innan försökt värma händerna med vetekuddar eller i varmvatten. Det verkar som den "inre värmen" är avgörande för torkningen. Observera att detta är en teori som helt saknar vetenskaplighet och som bara grundar sig på anekdotisk bevisning i form av dem i min bekantskapskrets som använder nagellack av detta speciella märke.

Milla bar jag alltså här med fyra lager lack och snabbtorkande överlack, Nubar Diamont. Jag hade lacket i ett dygn som manikyr. Det retade mig något vansinnigt att jag, trots fyra lager, ändå hade VNL. Mamma har samma manikyr men äldre, hon har haft Zoya Milla i en vecka nu med Poshé som överlack och idag ska det lackas om eftersom det nu är slitet i topparna, så kallad tip wear. Inga flagor eller så. Av någon mystisk anledning klarade hon sig med två lager och ingen VNL är synlig på henne. Varför? Hur kan det bli så olika?

Färgen är underbar, det är fina flecks i det som gör det livfullt. På mig ser det mer enahanda orangerött ut medan mamma i och med sina färre lager får en tydigare guldflecksversion av Milla. Det är, som ni förstår ett jellylack med glassfleckskimmer precis som resten av kollektionen. Känslan av djup i det gillar jag skarpt. Det är verkligen ett jäkligt fint glassflecklack, trots den VNL jag har. Eftersom jag pratade om min pappas önskemål på mammas nya manikyr i ett tidigare inlägg, Apple vill han se, så kan jag ju berätta att han gillar Milla också. Det är ett av de lack han lägger märke till hos mamma och kommenterar positivt. De hon använder som är vamy, röda eller fuchsiafärgade brukar passera rätt obemärkta av någon anledning.


Kommentarer

Postat av: Pamsan
Publicerad 2011-04-23 10:13:55

Vad intressant att du nämner det där med torktiden. Jag har kass blodcirkulation och är ständigt kall om händerna. Upplever dessutom ofta att Zoya är segtorkade. Vissa är ok vissa är otroligt sega. Hmmm. Teorin stämmer säkert, låter logiskt. :)

Lacket ser fint ut. Rött är alltid rött och det är ju det vi ska bli bättre på att använda. :D

Postat av: Pinianna
Publicerad 2011-04-23 10:26:47

Intressant, det där med torktiden. Jag har väldigt kalla fingrar under vinterhalvåret och hade problem med Ki i vintras. Målade med Adina häromdan, och det var inga problem alls... Men nu börjar ju våren tina mig XD

Postat av: Maja
Publicerad 2011-04-23 11:11:33

Intressant teori. Jag har aldrig haft några större problem med Zoya. Det senaste jag testade, Zoya Gloria, var visserligen inte riktigt genomhärdat efter en och en halv timme, då jag inte orkade vänta längre och gick och la mig. Lyckligtvis så var lacket helt torrt när jag vaknade och utan lakansmärken. Det är kanske lite i segaste laget, men ingenting jämfört med vissa China Glaze som inte torkar på typ åtta timmar. Jag har även hört att det som gör att många har problem med Zoya är att vissa bas- och överlack inte fungerar med Zoyas formula, t.ex. Seche Vite. ALU har skrivit ett inlägg om det här: http://www.alllacqueredup.com/2010/03/zoya-ivanka-wear-test.html

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-04-23 11:39:38

Intressant att det blir så himla olika på dig och din mamma. Zoya är väl lite ökända för sin långa torktid? Jag vet att ett av de jag har testat var för jävligt, tror att det var Ivanka faktiskt, iaf samma kollektion. De allra flesta tycker jag är bra, men de glittriga tenderar ju ibland att va lite skira. Sen tycker jag att det är kul att lack kan te sig så olika på olika människor. Charmed by a snake är bara meh på mig, men på Eriks mamma är den skitsnygg!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-04-23 12:16:38

Pamsan! Japp! Vi ska absolut bli bättre på rött! Mer rött på bloggarna!



Pinianna! Ja, de gånger mina händer är kalla är Zoya segtorkat på mig, men det är inte ofta. Jag har varma, men torra, händer.



Maja! Jag har läst det där men eftersom mitt överlack i 99% av fallen är Seche Vite och jag aldrig haft problem med Zoya så tror jag inte på det. Mamma använder Seche Vite eller Poshé och märker ingen skillnad. Hennes torktid är alltid lång men lacket håller sedan i princip perfekt minst fem dagar, ofta längre.

China Glaze är hopplösa. Vissa tror jag inte kan torka över huvud taget...



Emma! Ja, visst är det konstigt med lack. Jag tror det är ett oförtjänt rykte som Zoya fått med tanke på att många ChG är minst lika illa eller värre, men många verkar gilla att dissa Zoya. Ivanka torkar supersnabbt på mig och alla fall på under timmen på mammas kalla fingrar. Den använder hon mest av sina Zoya.

Postat av: Michilicious ~
Publicerad 2011-04-23 13:29:17

Åh, fint!!

Jag har verkligen börjat gilla rött nagellack nyligen :L

Postat av: Nailtastic
Publicerad 2011-04-23 14:02:48

På mig har nog Zoya normal torktid. Intressant att samma märke kan reagera olika på olika händer. Milla är i alla fall ett allldeles utomordentligt vackert lack!

Postat av: Cactus
Publicerad 2011-04-23 19:18:59

Jag håller med om att det är ett väldigt intressant ämne! Jag har läst att lufttemperatur och luftfuktighet är de två faktorer som påverkar torktiden mest. Så då är det ju inte otroligt att även temperaturen på fingrarna skulle påverka. Fick också lära mig att det inte hjälper det minsta att blåsa på naglarna men det hindrar mig inte från att gå runt och vifta som en humla när jag har nymålade naglar, känns ju bra att iaf försöka göra nåtning typ :p

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-04-23 21:23:03

Michi! Rött är himla snyggt!



Nailtastic! Ja, det är jätteintressant för ibland tänker man ju att det inte kan vara samma lack någon annan har provat eller så är det helt annorlunda andra gången man själv plokar fram något.



Cactus! Så sant. Förmodligen är det därför jag tycker China Glaze glassflecks är så seeeeegtornade. Jag använder dem ofta på sommaren. :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela