Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Rödsvart cut crease

Publicerad 2010-05-03 15:29:13 i Emmas FOTD 2010,

Den rösa temaveckan rullar vidare och som ni säkert har märkt hamnar temaveckan högst i hierarkin och puttar därför undan boktemat som får vänta till nästa vecka. Måndagar brukar ju dock vara lite festliga här på bloggen så jag tänkte att jag kunde visa min sminkning från i lördags då jag träffade några kompisar och var ute en sväng på kvällen. Valborg var en mycket lugn tillställning för min del, jag firade med att rida min pålle som har varit sjuk men nu har får sätta igång igen och valde istället att förlägga mer traditionella festaktiviteter till lördagskvällen.

Hyn

Foundation: Egen mix av Everyday Minerals Neutral Fair och Light Medium, båda intensive

Concealer under ögonen: Make Up Store Cover All Mix Set, den ljusa och den persikofärgade

Concealer i ansiktet: Everyday Minerals Intensive Fair

Puder: Lucy Minerals Finishing Dust

Rouge: Wet n Wild Ultimate Minerals Bronzer i Amber Glow

Ögon

Ögonbryn: Wet n Wild Brow Essentials, den mörka skuggan
Ögonskuggsbas: Too Faced Shadow Insurance

Ögonskuggor: MUS M/S East och Pollution

Highlighter: Brite Bird Big, Mean Yellow Dog

Eyeliner: MAC Fluidline Blacktrack

Kajal: Elisabeth Arden Smokey Black

Mascara: L’oreal Double Extension Beauty Tubes

Lösögonfransar: Ardell Babies

Läppar

Läppglans: MAC Slimshine Bare

Jag började med att applicera en bas av Shadow Insurance på ögonlocket och hela vägen upp till ögonbrynet. Sen satte jag tejp-bitar i ögonvrårna för att få en skarp kant på skuggorna. Därefter applicerade jag starkt rödrosa East på ögonlocket och svarta Pollution från globlinjen och en bit upp. Kanten på Pollution suddade jag sedan lite grann med en fluffborste och en highlighter som även applicerades upp mot ögonbrynet. När skuggningen var klar plockade jag bort tejpen och målade eyeliner, kajal och mascara. Självklart ville jag inte vara utan lösögonfransar när det var lördag och fest, men jag ville heller inte ta uppmärksamheten från skuggorna och således valde jag superdiskreta fransarna Babies från Ardell. Kinderna fick en dutt med bronzer och läpparna målade jag ljusa med Bare från MAC.

En sak som är roligt med den röda temveckan är att man verkligen får chansen at botanisera bland sina röda ögonskuggor och använda många. Annars blir det ju lätt så att man kör på en och samma men jag tror att både Sminkan och jag medvetet har gått in för att använda många olika skuggor under temaveckan. East är för övrigt min första röda skugga och jag tror att det kan vara så att det är en av de allra första produkterna jag köpte på Make Up Store. Det är mer än 10 år sedan, men den står sig ännu som ni ser. Jag har inte använt den på bra länge men jag måste säga att jag är imponerad av pigmenteringen i skuggan, den kändes himla bra att jobba med faktiskt. Nu finns East inte kvar som Micro shadow, men skulle ni bli sugna på färgen ingår den numera i MUS rougesortimente och den är himla fin som rouge också.

Kommentarer

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-05-03 16:01:21

Älskar't!

Jag är ju ett stort fan av "cuttade creasar" :P

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2010-05-03 16:31:02

fy flate, det her må jeg prøve.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-05-03 16:39:46

Supersnyggt! Jag som också förberett en rödsvart cut crease till minne av din första får nog tänka om. Vågar inte visa min efter detta. :D

Postat av: stephanie
Publicerad 2010-05-03 17:05:26

hejsan.jätte snyggt.kram

Postat av: Linda
Publicerad 2010-05-03 17:10:58

vasst och läckert, skitsnyggt!

Postat av: Sandra o
Publicerad 2010-05-03 17:29:45

snyggt

Postat av: Nailtastic
Publicerad 2010-05-03 18:07:07

Helt galet snyggt! Har inte en enda röd skugga, men nog blir man sugen när man ser vad ni hittar på!

Postat av: Sofia (nibblah)
Publicerad 2010-05-03 18:24:22

Gorgeous som vanligt när det kommer till dina cut crease-maker! När jag letar inspiration till sådant är det här jag letar först, du är verkligen sanslöst duktig :)

Postat av: Anna
Publicerad 2010-05-03 19:38:29

Snyggt!! Och vilken bra beskrivning du har på hur du gör.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-03 20:13:37

Sanna: tack! Ja, det är ju väldigt snyggt och coolt, så är det bara:)



Sexy Sadie: Ja gör det, det är en kul teknik:)



Sminkan: Tack hjärtat! Äh, klart du törs. Den är inte så bra, jag undviker bara riktiga blundbilder;)Fast färgerna är fina, jag gillade East, den var bättre än vad jag hade för mig...



stephanie: Tack tack:)



Linda: Åh tack snälla:)



sandra o: Tack.



Nailtastic: tack så mkt! Ja men gud, klart att du ska ha en (eller flera?) röda skuggor. Rött är så himla snyggt och coolt, mer rött på folket! Det kommer att komma swatcher och våra favoritskuggor längre fram i veckan, så då kanske du får lite inspiration:)



Sofia (nibblah): Åh gud, tycker du det?! tack snälla! Du gjorde mig verkligen otroligt glad nu, det ska jag leva på i hela veckan:D



Anna: Tack! Vad roligt att du tycker det:)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-05-03 20:21:03

Kalasfint! Väldigt välgjort och snyggt! Jag blir sugen på att testa lite cut crease jag också.

Postat av: Maria, Hjärterdam
Publicerad 2010-05-03 22:12:07

kul att ni använder så mycket rött! =)



Tack, eller ja, jag tar åt mig trots att jag inte gjort den själv =P Bra att man har en snäll kompis! =)

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-05-03 22:40:36

Åh, vad snyggt! Jag måste härma den här någon dag, måste bara köpa en röd skugga först!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-03 22:49:27

kerstin: tack så mkt:) ja det tycker jag att du ska göra, det är fint och effektfullt...



Maria, Hjärterdam: Ja men visst är det:) Haha, ja det förstår jag, det är ju dina bilder iaf... ja, verkligen tur:)



marybeth: Tack så mkt! Ja det tycker jag att du ska, både härma och köpa röd skugga:) Kommer tips på röda skuggor senare i veckan, bara så att du vet...

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-05-03 23:00:29

ÅÅÅÅÅHH Emma! denna är ju helt underbar, helt i min smak!

Postat av: Anonym
Publicerad 2010-05-04 00:36:43

VARFÖR SER DINA ÖGONBRYN UT SÅDÄR?!?!?! Jag skulle hellre raka av mina än att se ut sådär.

Postat av: Anonym
Publicerad 2010-05-04 00:38:15

ville förresten inte vara elak eller så, resten ser jättebra ut, men ögonbrynen....... :S



/(samma som ovan)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-05-04 05:33:20

Anonym! Jag har inte med det här att göra egentligen men jag kan inte låta bli att lägga mig i. Varför kan inte Emma få ha sina bryn som hon vill? Vi har alla olika estetiska ideal. Vissa tycker det är fint med blonderat hår, jag gör inte det. Ska jag in i alla blonderade tjejers bloggar och säga att jag hellre rakar av mig håret då? Jag blir så trött på alla människor som tycker sig ha rätt att tala om för andra vad som är snyggt och vad som är fult. Kan vi inte enas om att alla tycker olika och respektera varandra. Jag tycker Emmas ögonbryn är snygga och det gör många andra också. Du attackerar alltså inte bara Emma när du säger som du gör.

Min idé om att skriva kommentarer på bloggar är att de ska vara positiva och stärkande och min idé om "uppfostran" att det är bättre med positiv förstärkning än bannor. Fundera lite över det. Du är välkommen att kommentera här igen om du inte skriker förolämpningar. Det här du gjorde nu är inte okej enligt mig.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-04 09:25:00

anonym: Nu har ju Sminkan redan sagt det mesta i ämnet, men jag gör iaf ett litet tillägg. För det första, självklart tycker jag att mina bryn är snygga, annars skulle jag inte måla dem så. Du är självklart i din rätt att ha en annan åsikt men om du uttrycker den på det här sättet kommer den oundvikligen att uppfattas som elakt. Om inte det är din avsikt borde du definitivt tänka över ditt språk, många nyanser går förlorade på internet. Sen är jag precis som Sminkan en anhängare av bloggskolan "Om du inte har något snällt att säga behöver du inte säga något alls", men det är ju en annan femma...

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-05-04 10:22:40

Jag blir så sugen på att skaffa nån röd skugga när jag ser dina röda sminkningar!! dem är skit snygga!! ..

och ang den där tönten som kommenterat anonym !!! Vad har hon/han/det för fula bryn som inte ens vågar visa upp sig ;) haha ..suck att folk orkar skriva massa skit!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-04 10:43:51

Vanessa: Tack så mkt snälla du! Vad roligt om vi kan inspirera fler till att använda mer rött, det är ju så snyggt och häftigt. Haha, ja man kan ju undra. Är himla trist, men såna människor kommer väl alltid att finnas...

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-05-04 10:47:37

Jättehäftig sminkning som sitter som en smäck på dig! Och vilken härlig lyster i huden du har!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-04 12:05:16

Isabell: Tack! Vad roligt att höra:)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-05-04 12:49:31

Jädrans vad jag gillar det här. Så otroligt snygg kontrast mellan den röd/mörka locket och det "nakna" under ögat.

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-05-04 13:17:14

Men vad bra! Jag skulle precis tillägga att jag gärna tog tips på det! :D Ni är så bra! När jag köpt en röd skugga ska jag absolut härma, det är sjukt snyggt.

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-05-04 13:20:18

Angående det här med ögonbrynen så kan jag inte låta bli att kommentera fastän det inte alls är min sak. Jag förstår att det finns folk som tycker annorlunda, dock önskar jag att dessa kunde uttrycka sig på ett vettigare sätt och även våga sätta sina namn på den åsikten. Annars är det bara en tragisk liten människas åsikt enligt mig.



Jag tycker du har fina ögonbryn Emma, men det vet du redan.. :) Jag noterade nu att du gjort dom tunnare än vanligt, roligt att du testar lite olika!

Postat av: Maja
Publicerad 2010-05-04 17:37:48

Jag fullkomligt älskar den här sminkningen, det är jättefint med rött och svart. Själv har jag aldrig ens tänkt tanken att använda röd ögonskugga, men jag kanske borde tänka om, det är ju riktigt snyggt och coolt.

Postat av: Karin
Publicerad 2010-05-04 23:32:38

Snyggt! Men har du ingen bild där du blundar så man ser hur det ser ut?

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-05 22:37:59

Sminkjante: tack! ja, visst blev det fint:) Jag känner mig nog allra bekvämast med mycket färg på locket och lite mindre under ögat...



Marybeth: Jajemensan, det kommer tips:) Vore jätekul om fler kände sig manade att använda röd skugga tycker jag:) tack så mkt snälla du! du får så gärna lägga dig i när du säger så kloka och rara saker:)Håller helt med dig, självklart har alla rätt till en åsikt, men man kan kanske fundera på om den verkligen behöver uttryckas jämt och i så fall hur man uttrycker den.



ja, de blev nog lite tunnare här. Det är dock inte en medveten handling, men det är ju svårt att få brynen exakt likadana från dag till dag.



Maja: Tusen tack Maja, vad glad jag blir:)Om vi kan inspirera fler till att använda röd ögonskugga är jag verkligen jätteglad, det är lite idén bakom att ha en röd temavecka:)



Karin: Tack! Njae, de blev inte så bra så ni får klara er utan tyvärr...

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-05-06 22:15:18

Skönt, då gör det inget att jag lade mig i.. :) Jag är på den linjen jag också, kan man inte säga något på ett vettigt sätt kan man vara tyst. Jag tycker att du är ett esse på att få till brynen med tanke på att du målar dom jämt.. inte alla som lyckas så bra med det! Jag skulle aldrig klara det, tycker det verkar horribelt svårt, får ju vara glad om jag kan fylla i mina vettigt :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela