Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkan och Emma swatchar rött!

Publicerad 2010-05-06 19:15:25 i Swatchbibliotek övrigt,

Sminkans röda skuggor

Vi har ju rött tema med röda ögonskuggor så det skvätter om det och då kan det ju vara lämpligt att visa upp sin röda skuggsamling. 



Mina röda ögonskuggor är ganska många, både fasta och lösa. Jag väljer dock att bara swatcha mina lösa pigment eftersom jag är en pigmentflicka.
Översta raden från vänster till höger:
1. Pure Luxe Ouch!   2. Pure Luxe Molten   3. MAC Heritage Rouge   4. MAC Royal Flush   5. MAC Basic Red
6. Make Up Store Dino (jag lade till den i sista minuten innan jag fotade, därför syns inte burken på produktbilden)
Nedre raden från vänster till höger:
1. Makeupcosmetics Whisper   2. Makeupcosmetics Space   3. Fyrinnae Bite me!   4. TMM Killer   5. TMM Vegas
6. Barry M Dazzle Dust #73   7.  Barry M Dazzle Dust #84

Som ni ser är det ett ganska brett nyansutbud här. Ouch! är mer rosa än röd men jag tog med den eftersom den har saluförts som röd från Pure Luxe förr alla fall. Jag anser inte att den är det, snarare är den magentarosa eller något, precis som Hollywood från Makeupcosmetics. Killer från TMM och Barry M #84 är de röda systrarna till dem. De har också en magentaton men faller över på rätt sida om strecket och är kalltonade röda. En annan kallröd, dessutom utan rosa underton, är underbaraste Bite me! från Fyrinnae. Den perfekta röda! Älskar!! 

Molten och Heritage Rouge tillhör vad jag brukar kalla "levrat blod familjen". Molten har betydligt mer lyster och är rödare medan Heritage Rouge går mot lila och brunt. Mer sårskorpa alltså. Dino från MUS är lite åt samma håll. Köttigt röd, lite metallisk och med en aningens lila ton. Royal Flush är metalliskt röd och påminner, som ni ser, väldigt mycket om Makeupcosmetics Space. Helt utbytbara skuggor enligt mig. Space är dessutom mycket billigare... :D

Basic red från MAC är varmt klarröd, vegas från TMM tippar över ytterligare lite mot orangerött och ser ut som en brandbil medan Barry M #73 har både en orange och en rosa underton, hur det nu är möjligt. Det finns en lite varm, rosaaktig ton även i Whisper från Makeupcosmetics.


Alla bilderna är tagna i dagsljus en mulen dag. Grunden för skuggorna är en krämhighlighter, Dignity, från Face.

Emmas röda skuggor.

Min egen samling röda skuggor är inte fullt lika gedigen som Sminkans, men jag visar upp de skuggorna jag har. Som ni ser är flera av mina röda skuggor samples, Siren har jag fått av snälla Stephy och Barry M skuggorna har Sminkan varit snäll och gett mig. Jag valde att swatcha mina skuggor på fyra olika baser och det blev därför lite oregerligt att ha alla med på samma bild. De skimriga skuggorna fick därför vara på en bild och de lite mindre skimriga på en annan. Det var i alla fall idén bakom indelningen, sen kanske det inte riktigt blev så, men det spelar ju egentligen inte så stor roll.

De olika baserna jag har använt är Too Faced Shadow Insurance (T), Face Highlighter i färgen Mystic (F), MAC Paint Pot i färgen Black ground (M) och GOSH

På första bilden ser ni:

  1. Fox (GOSH, Effect powder)
  2. Siren (Lime Crime, Magic Dust)
  3. Danger Zone (MAC, Mineralize Shadow)
  4. Killer Heels (Brite Bird, fast mineralskugga)
  5. Metal Cherry (Make Up Store, Blush)

Den första bilden är tagen med blixt, den andra utan blixt i den försvinnande kvällssolen.

På andra handen blev det bara tre skuggor och där ser ni

  1. East (Make Up Store, Micro Shadow)
  2. Cherry Red nr 84 (Barry M, Dazzle Dust)
  3. Red nr 73 (Barry M, Dazzle Dust

Så, det var min samling röda skuggor det, minus Manleyskuggorna som jag inte orkade swatcha. Jag gillar egentligen alla dessa skuggor, även om Danger Zone är klart fesigast i pigmentet och Metal Cherry har en lite tristare yta än de övriga. Metal Cherry är dock förlåten eftersom det är ett rouge. East finns ju för övrigt endast som rouge numera. Jag lekte med tanken på att swatcha rouget men så högg jag tillslut ändå skuggan. Jag kan alltså inte säga något om huruvida rouget har samma pigmentering som rouget, men jag skulle gissa på att det inte är långt ifrån för det är ett riktigt grymt rouge.

Kommentarer

Postat av: Josephine
Publicerad 2010-05-06 20:11:14

Metal cherry är så galet snygg, borde använda den som skugga någon dag och hänga med i er temavecka! :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-05-06 21:49:26

Josephine! Ja, gör det!

Postat av: Honi
Publicerad 2010-05-06 21:57:51

Jag är sugen på att prova eye shadow stick från gosh som skugg-bas, hur funkar dom för dig?



Finns väl massor med färger vad jag kommer ihåg från att ha klämt på deras grejer för någon dag sedan :) Har en primer från e.l.f som jag inte alls gillar, allt för ojlig. Men jag brukade använda en krämskugga från FACE för något år sedan och den funkade rätt bra.



Dazzle dusten ser supersnygga ut!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-05-07 06:46:50

Honi: Jag tycker att de är en jättebra bas, iaf om man gillar skimmer. De är väldigt skimriga så de adderar ganska mycket skimmer till skuggorna. Ger trevlig intensitet och är bra att blenda på är de också. Ja, det finns många färger. Love that beige är himla bra, funkar med allt. Hållbarheten är helt okej dessutom. Kanske inte lika bra som UDPP eller Shadow Insurance, men har du inte superoljiga ögonlock tror jag att du klarar dig fint med dem.



Dazzle dusten är supersnygga:) Och himla bra och prisvärda...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela