Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkans House of Night tolkning

Publicerad 2010-01-25 17:44:40 i Boktema 2010,


Jag är verligen inte typen som ska släppas loss med en penna att måla i ansiktet med. När jag var tonåring hade jag i och för sig bemästrat konsten att måla spindelnät från yttre ögonvrån till tinningen, men det är nu 24 år sedan jag provade den tekniken... En liten halvmåne trodde jag dock att jag skulle fixa, men inte ens det...

Ja, jag vet att jag är utanför den svarta konturen med den blå pennan. Jag ser det själv. Jag tänker låta det vara så eftersom det här är ett boktema med en tolkning av House of Night-serien av P.C. Cast, inte en "riktig" sminkning. Så, varför en blå halvmåne? Jo, om man är en av dem som är ödesbestämd att bli vampyr så får man en tatuering i pannan. En blå nymåne. Det kallas vampyrens märke. Vartefter ens krafter ökar så växer tatueringen och bildar slingor och mönster, i ansiktet och på kroppen.

Min vampyr är nymärkt, bara en måne. Dags att flytta till Nattens Hus, en internatskola där blivande vampyrer får lära sig om sig själva. Där kommer några fullborda förvandlingen och bli "riktiga" vampyrer medan andra kollapsar och dör då kroppen inte klarar förvandlingen.

Min tolkning är en blå look för att matcha tatueringen. Jag började med en grund av fetsmink från Kryolan i färgen TV White. Jag strök ut den tunt så man inte bli för vit, men lite vampyrvit vill man ju vara! Sen målade jag en halvcirkel med svart vattenfast eyelinerpenna och fyllde i en månskära med blå kajal, Atlantis, från IsaDora. Eftersom det blev fult försökte jag bli finare med ljusblå hologramglittereyeliner på månen...
Ögonen grundades med Face Dignity och så samma kajal i en ram runt hela ögat och ut i en spets.

Wedding i vitt från MAD Minerals från inre ögonvrån och upp mot brynet. Svarta skuggan från IsaDora Fake Black på yttre halvan av ögonlocket och den blå delen av samma duo på mitten av ögonlocket. Sparkle från Makeupcosmetics ger extra gnister. Lite av den ljusblå hologramglittereyelinern och så mascara. Inga lösögonfransar idag. Orkade inte. Målade brynen dock, Wet'n'Wilds brynskugga. Det var nog allt...
Ja, jag har lila linser för att matcha tjejen på första bokens omslag!

Kommentarer

Postat av: Sanna Thuresson
Publicerad 2010-01-25 18:00:38

Grymt läcker sminkning! För att inte tala om ögonfärgen, otroligt vacker. :)



/ Sanna Thuresson

Postat av: CC
Publicerad 2010-01-25 18:13:06

Läckert med allt det blåa!! Det är ju grymt svårt att måla sådana konturer med penna, mkt lättare med tunn pensel o eyeliner

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-25 18:22:12

Så vansinnigt snyggt alltså, din måne är bara grym! ja hela sminkningen är fin, men månen, åh månen... Och ja, som CC sa, det var inte att leka med att måla med penna. Jag trodde det skulle vara lättare, men det var tusan så mkt svårare! Fsst min måne hade nog blivit kass ändå iofs...

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-25 19:37:11

Jag tycker minsann att det blev jättefin,även månen! Supercool tolkning!

Postat av: Mayaline
Publicerad 2010-01-25 19:37:25

Vilken vacker sminkning, helt otroligt snygg!

Postat av: Anonym
Publicerad 2010-01-25 19:47:30

Spindelnät i ansiktet? Hade jag också i min ungdom som synthare:-))

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-25 19:53:27

Sanna T! Tackar! Ja, jag älskar de kontaktlinserna! Helt perfekta!



CC! Du har rätt, jag skulle tagit en eyeliner och en pensel. Tyckte det skulle gå snabbt och lätt med penna. Snabbt gick det ju förvisso, men lätt - nej. :D



Emma! Tack! Kul att du gillar den. Du vet ju hur jag kände innan...



Kerstin! Vad bra! Jag är ju tveksam till måneländet, men ögonskuggorna blev fina.



Mayaline! Tackar!



Anonym! Ja, jag var ju punkare och sedan vad som kallades "svartrockare". Det blev väl gothare av dem/mig sen. Men det var ju läääänge sen. ;D

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-01-25 19:55:22

Galet snyggt! Underbar ögonfärg och läcker makeup! :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-25 20:10:27

Josephine! Tack, tack! Vad kul att du gillar den! Jag gillade också ögonskuggorna!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-01-25 21:27:35

Men sminkan! Du ser ut som en gudinna! Så vackert. Linserna är sjukt grymma. (Får man fråga var du fått tag på dem?) De blå färgerna är fantastiska ihop med silvret.

Som jag skrev i inlägget om boken så verkar detta vara en serie helt i min smak, så jag kommer försöka skaffa mig första delen så fort som möjligt.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-25 21:57:44

Fru Choklad! Tack! Linserna köpte jag från Synfel.se tror jag. Är samma som jag köper hos optikern normalt sett. Minns inte märket men det är halvårslinser. Violet heter färgen.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-25 23:48:18

ja, men jag fattar inte hur du kunde vara missnöjd med denna, den är ju superfin! Måste bara tillägga att det är extra kul att få se så mkt av ditt ansikte, en halv FOTD nästan:)Nu vet jag ju visserligen hur du ser ut, men det är kul iaf:)

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-01-26 00:16:08

Sminkan då!!! säger som Emma, hur kan du vara missnöjd? den är sjukt fin! dock vet jag hur det är att vara överdrivet självkritisk, du har gjort ett suveränt jobb! och linserna är jummy!!!

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-01-26 13:02:12

härligt inspirerande!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-26 17:36:14

Emma! Tack för det, hjärtat. Ja, mycket ansikte och darrig måne... :D



Stephy! Ni är bra snälla ni, både du och Emma.



Sanna! Tackar!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-01-26 18:10:25

makalöst fint =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-26 19:58:47

Linda! Tack!

Postat av: Alexandra
Publicerad 2010-01-27 02:27:23

Jag förstår inte riktigt. Vem är det som vann tävlingen? :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-27 05:59:55

Alexandra! Det får ni veta under den här veckan. Vi har dragit en vinnare och väntar på att få kontakt nu.

Postat av: Frida
Publicerad 2010-02-16 19:32:47

Tusen tack! jag följer eran blogg för att jag gillar smink och får en massa bra läsning på köpet. Tack vare det HÄR inlägget så har jag nu läst alla 6 böckerna i serien!



Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-16 19:56:51

Frida! Hurra! Vad glad jag blir att höra det! Har sålt in serien till flera andra också, men på jobbet. Den är grym! Riktigt spännande!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela