Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

P. C. Cast & Kristin Cast: House of Nights

Publicerad 2010-01-25 17:23:08 i Boktema 2010,

Zoey är en alldeles vanlig tonåring, ändå tills hon en dag bli uppsökt av en vampyr i skolan, och då blir märkt, med den safirblå konturen av en månskära. Att bli märkt innebär att Zoey påbörjar en förändring, där slutmålet är att bli en vampyr. Alla som blir märkta kommer dock inte att genomgå hela förändringen, en dels kroppar kommer att stöta bort förändringen och då väntar istället döden.

 

Förutom att det är förenat med vissa faror att bli märkt, så innebär det även en del personliga problem för Zoey då hennes styvpappa tillhör en religiös orden som är extremt emot vampyrer, och hennes mamma förlorade all sin fria vilja då de gifte sig. För att överleva förändringen måste den nymärkta nybörjaren bege sig till Nattens hus, där de får bo och gå i skolan tills de har fullbordat sin förändring eller avlidit. Zoes styvfar och mamma motsätter sig genast att Zoey ska bege sig till Nattens hus och det hela slutar med att Zoey måste rymma hemifrån och beger sig till sin älskade mormor, den person som förstår henne allra bäst och som älskar henne villkorslöst oavsett vad som sker. På vägen till Zoeys mormor får Zoey en uppenbarelse då hon ser gudinnan Nyx, den gudinnan som alla vampyrer tillber och som är mycket påtaglig i vampyrritualerna. Nyx talar till Zoey och berättar att Zoey är hennes utvalda. När Zoey vaknar upp är hennes märke ifyllt, något som vanligtvis endast sker med vampyrer som har genomgått hela förändringen.

 

När Zoey väl når skolan tillsammans med sin mormor, ställer således hennes ifyllda märke till med mycket uppståndelse och skolans egen överprästinna, Neferet, blir Zoeys mentor. I skolan möter Zoey även Stevie Rae, Damien, Shaunee och Erin, nybörjare som blir hennes vänner. Hon möter även Afrodite ledaren för den prestigefyllda föreningen Natttens döttrar, som vid första anblicken avskyr Zoey och som vill göra allt för att förödmjuka henne. Och Zoey möter även Eric Night, Afrodites före detta pojkvän som är hänförande vacker och otroligt talangfull och som genast fattar tycke för Zoey något som naturligtvis sticker Afrodite i ögonen. Och Zoeys mål är inte låga, hon vill följa Nyx vilja och styra upp allt som gudinnan inte skulle uppskatta, något som inte ses på med helt blida ögon av alla på Zoeys nya skola.

 

House of Night är en riktigt spännande serie om Zoey och hennes vänner. Visserligen retar Zoey gallfeber på mig emellanåt och jag ville i början av boken klappa till henne ungefär var tredje minut. Men Zoey tar sig, hon växer med sin uppgift och tur är det för hennes väg är inte lätt att vandra och det finns många som vill bekämpa henne, även personer som Zoey vid första anblick betraktade som vänner.

 

I dagsläget finns det sex stycken böcker om House of Nights och Zoey, varav Sminkan och jag har läst fyra var och med besatthet bevakar brevlådan för att se om inte de två senaste ska komma nerdimpande snart. Serien kommer dock, om mina uppgifter är korrekta att bestå av hela 12 böcker, till min stora förtjusning, för det här är roliga och spännande böcker!

Kommentarer

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-01-25 19:18:06

Låter spännande, och jag älskar vampyrböcker, hihi! ska spanas in =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-25 19:58:00

Josephine! De två första finns på svenska och den tredje är på väg. De är dock lättlästa på engelska också. Vet inte om det spelar dig någon roll. Väl värda att läsa alla fall. Underhållande sidvändarböcker.

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-01-25 21:15:37

Det här låter absolut som en bok i min smak. 12 delar sa du? Mmmmm sånt gillar jag. Jag avskyr när bra serier får ett slut så finns det många är det bara plus enligt mitt sätt att se på det här med litteratur. Ska försöka se till att skaffa första delen redan i helgen. Det har varit lite dåligt med vampyrer för min del på sista tiden. Något som givetvis snarast måste återställas.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-25 23:52:40

Fru Choklad: Jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev inlägget. Att det kunde vara något för dig alltså:) Oh ja, visst är det underbart när bra serier kommer med många delar! Hoppas att femman och sexan kommer till mig imorgon, det var så sjukt spännande i slutet på fyran och jag vill verkligen läsa mer! De finns förresten i en käck liten bokbox på adlibris, så jag har köpt de här. Tror de kostade typ 260 för alla fyra, det är ganska bra, engelska böcker är ju alltid dyrare... jag lånade de två första på biblioteket först, men sen var de så bra att jag ville köpa...

Postat av: Beckie
Publicerad 2010-11-29 15:05:00

Dessa verkar ju grymma. Jag har läst de 2 första i serien och skall börja på den tredje. Men jag älskar verkligen långa vampyrserier så jag tror att jag kommer att fortsätta att läsa dem.

Det som ni berättar om böckerna gör en bara mer lässugen på dem.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela