Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralögonskuggor: TMM

Publicerad 2010-01-19 17:22:21 i Mineralögonskuggeguiden,


Taylor Made Minerals är ett av de mineralmärken jag testade under 2007. Om jag var en av dem första, eller kanske till och med först i alla fall i Sverige, att skriva om MAD Minerals så var TMM något som jag tipsades om av andra. Jag blev nyfiken och gjorde en samplebeställning med några av deras pigment, bland annat legendariska Centaur, och blev positivt överraskad av deras pigmentering. Fler pigment beställdes och snart hade jag en hel del av TMM i mina lådor. Ganska snart upptäckte jag dock att pigmenten är extremt olika i sina egenskaper. Det gör det väldigt svårt att skriva generellt om TMM.

För det här inlägget valde jag tre olika pigment med olika egenskaper. Centaur, så kalrt, Fiji Beach och så Pistol.
Centaur är den enda av dessa tre jag har i full size och det är också ett pigment jag verkligen rekomenderar alla som vill ha en riktigt metallisk, supertäckande och metallisk skugga att köpa. Den är värd hypen!

Fiji Beach är ett av de pigment som får representera TMM:s "vanliga" skuggor. Den är bra, som ni ser på swatcherna. Den ger en hög färgavskastning på alla tre baserna (som vanligt är U=Urban Decay Primer Potion, P= Painterly Paint Pot från MAC och D= Dignity från Face). Ovanpå bara huden blir den genomskinlig och lite grå, det ser ni ocskå på swatcherna. Det är en lättjobbad skugga och definitivt väl värd att ha. Den är dock inte i närheten av Centaur. Som ni ser på swatcherna blir Centaur i det närmaste helt oförändrad över de olika baserna och även över bar hud. Så pigmenterad är den. Så enastående! Det är dock inte en egenskap som alla pigment från TMM delar, så använd den inte som måttstock. Fiji Beach är mer representativ och faktiskt också väldigt bra. Den tredje jag visar är den jag uppfattar som TMM:s tredje variant, den skimriga men inte intensiva skuggan. Pistol är en skimrande silverskugga som knappt ger färg. Det finns flera av samma slag i TMM-sortimentet. Brown Sugar till exempel. Det är inte en helt ovanlig typ av mineralpigment och återfinns i de flesta märkes sortiment. Man kan använda dem mer som highlighters eller skimmer över andra färger än som bärande skugga i en makeup.

TMM har också en uppsjö av skimerskuggor som inte ska ge färg utan bara gnister i olika färger. Dessa skuggor älskar jag! Dynamite är favoriten, men det finns flera. De visar jag inte här och de har också sin egen kategori hos TMM. En ytterligare specialitet är skuggor i en färg som ger flash i en annan, Dralion till exempel. Den är brun med grön flash eller grönt skimmer. Otroligt speciell.

Ja, vad ska jag säga mer? TMM:s pigment är oftast högpigmenterade och fantastiskt lättarbetade. Jag har flera favoriter här, både skimrande och matta. Sunflower, Vegas, Killer, Centaur, Mission, Midnight, Holly, Theorum och många fler är så enastående att jag knappt kan uttrycka det i ord. De är bland de bästa mineralskuggor jag någonsin provat. Lätt. Även de som faller i mellanskiktet är riktigt bra och kan definitivt konkurera ut många andra märkens skuggor. Det finns dock enstaka bottennapp också. De är dock så billiga. $1,5 för en sample-burk som i princip aldrig tar slut, att det inte gör något om man bli besviken på enstaka färger. En full burk kostar $5,5 och det är det också värt om man har hittat favoriter. TMM gör definitivt några av mineralvärldens absolut bästa pigment.

En sista bild på min swatch i lampljus.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-19 18:44:36

Mycket utförligt och bra inlägg! Håller helt med dig om att deras kvalitet är superblandad. Hade alla deras skuggor varit bäst hade de varit totalt oöverträffade för Centaur är verkligen makalös!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-19 18:55:35

Din rackare, nu fick du mig att kolla på deras hemsida ju! och de har nya rouge och de ser fina ut. Fan. Jag som har köpstopp.

Postat av: Mayaline
Publicerad 2010-01-19 19:32:09

Jag har just Fiji Beach och Centaur från TMM. De är såå vackra! Trots det har det inte blivit fler inköp, har köpt på mig alldeles för många små burkar från Fyrinnae och Mad som bara ligger och skräpar i onödan.

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-01-19 19:42:08

Så pigmentstarka de ser ut, älskar Centaur! =)

Postat av: Ika
Publicerad 2010-01-19 19:52:16

Centaur har skrikit KÖÖÖÖÖÖP MIG! varje gång jag sett den, men jag har ännu inte fått till en beställning från TMM. Men nu jävlar ska det nog bli av. Kan bara inte leva utan Centaur längre!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-01-19 20:47:17

Pistol är så fin. Den har jag också, men varför varför varför köpte jag inte Centaur? Den är ju så otroligt läcker med sin gröna guldighet. Jag är så förtjust i den. Jag fattar inte att jag missade den när jag beställde därifrån suck

Din sminknig ser otroligt spacead ut (och det menar jag på ett bra sätt). Skulle kunna vara sminkningen till någon cool si-fi hjältinna i någon häftig rymdaction :)

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-01-19 23:10:44

Mycket bra swatches.

Centaur är typ samma som Brite Bird H-olive-wood, om du vill veta:P Samma micapulver.

Jag tror mig veta att tmm har en del färgämnen i vissa pigment också vilket kan vara lite missledande för de som vill hålla sig "naturligt". But we all love bright colors:D

Funderar på att göra fler pigment för det är så kul!

Har du något önskemål:P?

Jag har varit helt uppe i min lilla vovve och det känns som att veckorna går så långsamt haha

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-20 07:16:56

Emma! Ja, eller hur! Tänk om alla skuggor var som Centaur! Och titta får du ju göra, det är köpa som är förbjudet. Tänk på alla böker du vill ha istället.



Mayaline! Ja, man har ju gjort det, skaffat lite väl många små samples alltså. Men de kanske kommer till användning någon gång...



Ika! Den är så fantastiskt bra så jag uppmuntrar gärna till köp.:D



Fru Choklad! Du menar "swatchsminket"? Det var kanske inte så seriöst, mer för att visa färgerna. Men sci-fi hjältinna funkar för mig! ;D



Sanna! Jo, jag har medvetet skippat att skriva om ingredienser både för att de är så varierat inom vissa märken och för att jag själv faktiskt inte bryr mig när jag köper. Men du har rätt, jag kunde vara tydligare för dem som verkligen är ute efter det "rena" mineralpigmentet. Fast de brukar vara så upplysta och kritiska att de själva hittar sån info.



Dina skuggor är grymma! Jag har länge spanat på H-Olive-Wood och den ser väldigt lik Centaur ut. Och alla dina skuggor håller ju hög kvalitet!

Idéer, ja, utan tvekan! Jag säger min grå katunge! ;D

Förstår att veckorna går långsamt tills du får valpen. Sen kommer de gå alt för fort istället. :D

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-20 08:10:44

Hur såg livet ut innan Centaur? Den är ju precis som du skriver så underbar.

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-01-20 08:52:45

TACK! BÄSTA DU! det är verkligen som att räkna dagar, som när man räknade ner till julafton eller sommarlovet när man var yngre:P Vill du maila över lite mer bilder på kissen blir jag glad:D thihi

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-20 10:12:32

Återigen en toppenguide. Tack! Jag ska nog slå till på en beställning med prover endera dagen!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-20 22:39:51

Sminkjante! Ja, den är lätt en av de bästa skuggor jag provat!



Sanna! Ska bli! Ska leta lite bilder i helgen!



Kerstin! Ja, gör det. Proverna är så billiga att det inte känns fel att rekomendera lite införskaffande av dem!

Postat av: Chris
Publicerad 2010-02-04 17:53:19

Åh, roligt att läsa om.

Jag sitter i valet mellan att beställa från TMM eller Fyrinnae, vilket röstar du för?

Jag äger redan i stort sett alla skuggor från MAD redan.

/ Chris

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-04 21:22:30

Chris! TMM har grymma skuggor, absolut, och jag kan tänka mig att nybeställa från dem, men om jag måste välja väljer jag Fyrinnae. Jag älskar Fyrinnae! De är bland mina topp tre. :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela