Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Boktema del 2: Nyx

Publicerad 2010-01-26 17:33:41 i Boktema 2010,


Ni vet ju hur det är med boktema. Ibland är man mer inspirerad än annars. Eller vissa bokteman tenderar att bli flera inlägg. Jag gjorde tre draktolkningar på Eragon-temat och även andra gånger har jag av olika anledningar gjort fler tolkningar. Jag var färdig för flera veckor sedan med min House of Night tolkning, långt innan det var dags för boktemat. Sen pratade jag med Emma och hon skojade och sa att jag borde göra min House of Night med bara produkter från NYX. Nyx är ju vampyrernas gudinna i P.C. Cast vampyrserie. Ja, jag funderade på det länge och väl och till sist tänkte jag att okej, jag byter ut min första tolkning mot en NYX-tolkning. Så blev det inte. Jag är inte nöjd med min måne i den första tolkningen, men den är ju alla fall lite rolig. Det blir alltså en bonustolkning.

En lite festligare makeup som inte är alltför utanför ramarna. Bara produkter från NYX med undantag av brynskugga och lösögonfransar. Jag har inga lösögonfransar från NYX nämligen. De har dock ett både brett och roligt sortiment av fransar så kanske det blir några sådana i framtiden.

Basen är NYX Jumbopenna Black Bean. Ovanpå den är det pigmenten Pearl Black, Pearl Silver och Pearl White. Pearl Black på hela ögonlocket och ut mot tinningen, Pearl Silver ovanpå den och flytande in i Peal White som är under brynet. Under ögat är det NYX glittereyeliner och på ögonlocket lite av NYX glitter Disco Ball. 

Svar kajal, inte heller från NYX när jag tänker till utan från Make Up Store, innanför nedre fransarna och brynskugga från Wet'n'Wild. Lösögonfransar från Elise. Kontaktlinserna är samma lila som innan. Eller violblå kanske jag ska säga. Ja, det var bonussminket.

Tycker inte den blev så speciell men jag visar glatt ändå för att NYX har en massa roliga produkter som jag vet att många är nyfikna på. Jag har provat någon av deras fasta ögonskuggor, deras glitter och pigment, deras läppglans och eyeliners och på det stora taget har jag varit nöjd. Sen är det ju ett plus i min bok att man tagit namn efter en nattens gudinna. Nyx var den grekiska nattgudinnan och en av de allra första av skapelsens varelser. Man tror att hon kan ha varit Chaos dotter och hon gifte sig med sin bror Erebos. Erebos betyder mörker. Nyx är inte mörker, hon är dunkel.

Nyx är inte så himla känd, tror jag, bland dagens människor. Man minns nog hennes barn bättre. Hypnos, Hybris och Thanatos tror jag många hört talas om. Sen hade hon en hel uppsjö barn så klart, men de tre kommer jag ihåg på rak arm. Sen finns det ju barn i den grekiska mytologin som flera mödrar gjort anspråk på, men jag tror på Nyx! Då har vi även Eros, Nemesis och gudinnan Hekate som jag skrivit om här tidigare, i hennes barnaskara. Även Phobos och Morpheus kan vara hennes barn. Nyx är alltså en väldigt spännande mytologisk gestalt och jag förstår fullt och fast att P.C. Cast valt henne för sin gudinnegestalt i House of Night. Sen är det en rätt rolig serie att läsa just som intresserad av religion och mytologi. Det är massor av religiösa riktiningar som tas upp och blandas och det på ett ganska friskt och frimodigt sätt.

Kommentarer

Postat av: Karusell
Publicerad 2010-01-26 18:05:20

Du fick ett så himla fint flyt i den här sminkningen! Lösögonfransarna och formen på ögonskuggan blir så himla lätta att se på. Väldigt vackert!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-26 18:20:08

Du är toppenfin i denna med ju! Kul att du har gjort två tolkningar, duktiga Sminkan! Fransarna är väldigt fina, precis som linserna, ja vad tusan, hela sminket såklart! jag tror att Nyx skulle bli smickrad av din tolkning...

Postat av: badis
Publicerad 2010-01-26 19:02:16

Så, så, så vackert! De violblå elizabethtaylorlinsena passar så bra till den här looken.

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-26 19:18:21

Yay för bonustolkningar! Väldigt fint, särskilt linserna och fransarna! Är det linser med skärpa, eller är de "bara" kosmetiska?

Postat av: bella
Publicerad 2010-01-26 19:25:24

Fina linser! Var köper du dom?

kram bella

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-01-26 19:42:21

Så vackert och fint! Du är otroligt duktig, och det har jag sagt många gånger! :D Älskar linserna, var är dessa köpta? =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-26 19:57:05

Karusell! Tackar! Jag gillade formen jag med!



Emma! Ja, fransarna blir tokfina på blundbilderna!



Badis! visst gör de! de är verkligen fina i alla sammanhang tycker jag!



Kerstin! Med skärpa. jag har nu synfel så jag använder alltid linser med skärpa.



Bella! På www.synfel.se finns de. ajg har självklart provat ut dem med optiker först. Det ska man alltid göra.



Josephine! Tack! Linserna är köpta på www.synfel.se.

Postat av: Hanna
Publicerad 2010-01-26 23:38:41

Emma P: Jag använder fransarna Miss från Make up Store :)

Postat av: inkyblot
Publicerad 2010-01-27 09:49:45

Ljuvligt att du vågar ta ut svängarna! You go!

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2010-01-27 10:07:30

Väldigt vackra färger och en himla snygg sminkning! Du har verkligen fått till det på sistone, det är alltid så snygga sminkningar varje gång jag tittar in på din hemsida! Emma är lika fin hon! :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-27 20:51:28

Inkyblot! Åh, tycker du? Tack! :D



Linda! Vad kul att höra! Jag blir så glad över så snälla ord!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-01-28 17:47:13

Fint fint fint!!! Ja e ett NYX-fan jag, älskar pigmenten och jumbopennorna :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-28 22:18:42

Linda! Ja, NYX har många bra grejer!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela