Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Cernunnos

Publicerad 2010-08-25 13:34:11 i Boktema 2010,


Ja, flickor, vad ska man göra för tolkning av dagens boktema? Det uppenbara är ju bålet på vilket Nuala brinner, men min favorit i historien är ju Cernunnos. Alltså blir det en inte alltför lyckad tolkning med honom som inspiration. Jag är inte riktigt nöjd men även om jag gjorde det här inlägget klart för några dagar sedan har jag inte haft tid att göra om sminket. Ja, ni vet ju vad som händer i mitt liv så jag tar inte det en gång till nu, men som sagt, jag skulle nog gjort om det här i vanliga fall och försökt göra det bättre.

Det är alla fall en enkel sotning med den svarta skuggan ur Brite Birds Sabina-trio och den gröna Hours, också från Brite Bird. Cream Cat som highlighter. Basen är GOSH! stiftskugga i beige. Väldigt basic. Skälet till färgvalet är att Cernunnos i Ballad är en sorts dödsrikets härskare och att han i vanliga fall kopplas samman med natur och djur vilket jag kopplade till färgen grönt. Sen gav jag mig på att rita horn. Det gick ju sådär, men ni kan väl använda er fantasi och låtsas att ni ser hjorthorn i min panna. :D


Cernunnos är alltså namnet på en keltisk gud. Man vet väldigt lite om honom faktiskt, men han förekommer ofta som dekoration på olika föremål och han dyrkades i hela den galliska världen. Han avbildas med hjorthorn och är ofta i sällskap med olika djur, t.ex den orm som är ett av hans attribut och även den är behornad. Man tror att Cernunnos hade med fruktbarhet att göra. Då föreställer man sig att guden föds på vintersolståndet, gifter sig med gudinnan på den vårfest som kallas Beltane (minns ni Avalons dimmor?) och sedan dör på sommarsolståndet. Han är alltså del av kretsloppet med födelse, liv, död och återfödsel i ett reinkarnationskretslopp. Alla fall tror man det inom t.ex den Gardnerska Wicca. Forskare menar att vi vet mycket lite om Cernunnos eftersom källorna är få. Man vet att namnet betyder den behornade, att han finns avbildad på hällristningar och olika föremål och att han framställs som en åldrad man, ofta med en pengapung och nästan alltid med olika vilda djur omkring sig, framförallt kronhjorten, förutom den tidigare nämnda ormen då. Eftersom han associeras till djur kallas han ofta för de vilda djurens gud. Det finns bara några få omnämnanden av honom i skriftliga källor så man får alltså tolka fram hans betydelse genom bilderna han förekommer på. Det är ormen som leder tankarna till dödsriket då ormen i många kulturer kopplas ihop med både kunskaper om det fördolda och dödsriket. Kronhjorten leder tankarna till jakt. Alla har vi väl hört talas om Herne the Hunter, den vilda jaktens behornade ledare? Många kopplar ihop Cernunnos med The Green Man såväl som Herne och andra naturgudar såsom t.ex den flöjtspelande Pan.

Här har jag lånat lite bilder från Wikipedia. Cernunnos med sin orm och de vilda djuren runt omkring.

Snart hoppas jag att vi får se Emmas tolkning som jag tror blir mycket mer sprakande än min! :D

Kommentarer

Postat av: Linda
Publicerad 2010-08-25 14:33:30

Wow va fint! Magiskt!

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-08-25 15:02:55

Är inte så insatt i det där med böckerna, men sminkningen är fantastisk! :-)

Postat av: Karusell
Publicerad 2010-08-25 17:17:26

Läckert! Blir alldeles stum! :)

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-08-25 17:21:41

Wow riktigt coolt! älskar brynen

Postat av: Fia
Publicerad 2010-08-25 17:30:00

Vad kul att boktemat är tillbaka! Väldigt bra tolkning, Hours är grymt snygg och dina horn blev riktigt bra, tycker jag.

Postat av: Nailtastic
Publicerad 2010-08-25 17:41:39

Jag tycker att det blev jättebra! Du är så kreativ! :-)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-08-25 18:02:59

Oh merde fan vad coolt. Du tolkar Cerunnos superbra!:) Och allvarligt, dina horn är ju verkligen fantastiska!

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2010-08-25 18:21:47

Den Store Jakten begynner ikke før over nestkommende helg. ;)

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2010-08-25 18:51:34

Tycker tolkningen blev bra och färgerna är så snygga!

Tråkigt att lilla katten har blivit sämre, jag hoppas det ordnar sig. Gissa om jag var orolig när min katts infektion blev värre och spred sig. Det gick så snabbt, jag trodde inte hon skulle överleva, men det ordnade sig. Jag håller tummarna för att det ordnar sig för Siri också!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-08-25 19:25:39

Det här ser urläckert ut.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-08-25 19:50:07

Linda! Tack!



Ninni! Tack!



Karusell! Verkligen? Tack!



Stephy! Hehe, hornen menar du? Ja, de var väl inte så bra som jag hade önskat...



Fia! Tack! Och vad bra att du gillar boktemat!



Nailtastic! Tack!



Emma! Tack! Du överdriver så klart, men tack. Hornen är måttligt bra...



Sexy Sadie! Men det skadar inte att vara ute i god tid! :D



Linda J! Ja, det är rätt hemskt just nu. Det blev snabbt mycket sämre och nu idag tror de att de måste ta bort ögat. jag är så olycklig. Men huvudsaken är ju att de lever och kan bli friska.



Sminkjante! Tack!

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-08-25 20:35:40

Fy fabian vad läckert. Helt fantastisk kreation! :)

Postat av: Kerstin
Publicerad 2010-08-26 09:41:27

Fantastiskt fint! Jag gillar verkligen hornen, de blev superbra!

Postat av: Sofia (nibblah)
Publicerad 2010-08-30 17:16:27

Häftigt! Gillar speciellt den översta bilden när konturerna mjukas upp lite. Färgerna till dina ögon, oh!

Postat av: Laura
Publicerad 2014-10-21 09:11:48

Hej,

Ville bara veta varifrån ni fick tag på bilden med hjorten, skulle vilja hitta en sådan poster.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela