Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sagan om Belgarion av David Eddings

Publicerad 2010-04-05 11:55:38 i Boktema 2010,

Nu har turen kommit till David Eddings Sagan om Belgarion i vårt boktema. Eddings är en av de författare jag har läst allra mest av tror jag och Sagan om Belgarion är verkligen det jag associerar till klassisk fantasy.

I Sagan om Belgarion ramlar vi rakt ner i en värd bland riddare och konungar och så som sig bör finns här självfallet också magiker, även om magiker i det närmaste är en förolämpning, då alla seriösa magiutövares titel är besvärjare. I den första delen, Stenens väktare möter vi pojken Garion en föräldralös pojke som har vuxit upp på en sendarisk bondgård tillsammans med sin släkting tant Pol. På gården finns också smeden Durnik och då och då gästas gården av sagoberättaren. Sagoberättaren är en mycket gammal man som ständigt smågnabbas med tant Pol, som kallar honom för Gammelvarg, när han inte berättar fantastiska historier. En dag berättar han skapelseberättelsen för folket på gården och Garion kommer på så sätt i kontakt med berättelsen om guden Aldurs magiska sten och hur den onde guden Torak stjälade den ifrån honom, men stoppades av Belgararth besvärjaren och dennes dotter Polgara som återtog stenen och lämnade den i säkert förvar hos Riva en legendarisk kung som också namgav ett rike. Belgararths andra dotter, hans älsklingsdotter äktade sedan Riva och blev på så sätt konungarnas moder. Sagoberättaren berättar även om hur Rivas kung kommer att tvingas möta Torak i ett slutgiltigt slag om stenen, ett slag som dock ännu inte har stått, då Torak ligger försänkt i magisk sömn i väntan på sin fiende, kungen av Riva och Aldurs sten.  Men Garion som är en realistisk pojke vet förstås att detta endast är en sägen.

 

En dag kommer Gammelvarg till gården och berättar för Pol att någonting har blivit stulet. Det stulna är ett viktigt ting och tillsammans med Pol, Gammelvarg och smeden Durnik ger de sig iväg på jakt efter det som har blivit stulet. På deras väg får de hjälp av flera andra personer och denna resa är början på en fullständig kullkastning av Garions värld. Han finner att världen är långt mycket större än vad han trodde, att alla de sägner han trodde endast var sagor är betydligt verkligare än så och att magi verkligen inte är en myt, utan ytterst påtagligt hos de människor han älskar mest. I Stenens väktare påbörjas en resa, både en fysisk och en psykisk sådan som kommer att leda Garion och hans vänner en lång väg och tillsammans rusar de mot ödets fullbordan, vare sig Garion vill eller inte.

 

Sagan om Belgarion är en riktigt spännande serie i fem delar. Jag har läst hela serien och även den fristående fortsättningen Sagan om Mallorea ett antal gånger och jag kommer säkerligen att läsa den igen då jag tycker att detta är riktigt bra böcker. Gillar ni fantasy och har missat David Eddings tycker jag definitivt att ni bör spana in hans böcker, han har skrivit väldigt många böcker och för den som är fantasybiten är hans böcker otroligt läsvärda.

//Emma

Kommentarer

Postat av: badis
Publicerad 2010-04-05 12:18:15

Håller helt med om Eddings böcker. Riktigt bra fantasy:) Oj vad det var länge sen jag läste dem, måste läsa om dem:)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-05 12:39:46

badis: Ja de är faktsikt riktigt bra! Jag blev riktigt sugen på att läsa om dem när jag skrev texten faktiskt, var många år sen nu. Har så mkt annat att läsa dock, men förr eller senare ska det nog bli av:)

Postat av: Elin - Design&Makeup
Publicerad 2010-04-05 12:44:16

sv: Jag har bara depends överlack man fick med då man köper fransk manikyrkittet, vet inte om det är snabbtorkande eller inte. Jag har inte mycket erfarenheter alls då det gäller nagellack då jag bara köpt billiga. Jag ska absolut börja tänka lite mer på att köpa dyrare, har varit sugen på OPI då jag sett dem på kicks =) Tack för ditt tips =)

Postat av: Mayaline
Publicerad 2010-04-05 13:15:29

Läste de serierna för länge, längesen. De är riktigt bra!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-05 13:38:28

Elin - Design&Makeup: Då är det nog inte snabbtorkade. Det borde du testa, det brukar göra mils skillnad... Du vet att du kan köpa OPI och många andra nagellacksmärken betydligt billigare från 8ty8beauty och Head2Toe va? Stor skillnad mot svenska priser...



mayaline: Ja det är de verkligen:) Ska läsa om dem vid ngt tillfälle tror jag...

Postat av: Ika
Publicerad 2010-04-05 14:47:15

Äntligen har ni med den här bokserien! Älskar böckerna om Belgarion & co!!! :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-05 15:35:53

Jättebra presentation Emma! Jag ska absolut fortsätta läsa Sagan om Belgarion så fort jag "hinner". Fasen, det finns för många bra böcker helt enkelt, eller för få lästimmar per dygn. Jag gillade verkligen första delen och skäms lite att jag inte läst alla. Som fantasy-nörd är det väl egentligen ett måste.

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2010-04-05 22:10:19

Åh, nostalgi! "Sagan om Belgarion"/"Stenens väktare" var den första fantasyboken jag läste och det var just den boken (och David Eddings) som fick mig att bli en fantasyälskare för resten av livet!



Jag gillar verkligen Eddings och de två serierna om Belgarion var väl hans och hans frus livsverk, de skrev tillsammans. Tyvärr verkade de vara begränsade till dessa karaktärer, "Sagan om Elenien" är i stort sett bara en upprepning av "Sagan om Belgarion". Böckerna om "Drömmarna" gillade jag inte alls, "Tjuven Althalus" var ganska bra. Den enda icke-fantasy jag har läst av Eddings "Reginas sång" gillade jag inte heller.



Tråkigt nog har paret Eddings dött, så det blir inga fler böcker alls, men Belgarion kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag kommer att fortsätta läsa om böckerna med jämna mellanrum, även om det känns som jag kan dem utantill numera... :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-05 23:06:33

Ika: ja, det var allt på tiden:)



Sminkan: tack, vad roligt att du tycker det! Äsch, du hinner. Det finns ju så mkt bra att läsa...



Linda Johansson: Ja jag blir också nostalgisk faktiskt. Och lässugen... Jag tror att Eddings har haft lite samma betydelse för mig, även om den första serien jag läste var sagan om Elenien.



Ja det stämmer, deras karaktärer upprepar sig ständigt. Var hon med och skrev de böcker där hon inte står som författare också menar du? Hade jag ingen aning om. Jag har läst alla svensköversatta böcker av Eddings utom Reginas sång och Rivas skrifter tror jag. Och jag gillade verkligen drömmarna, jag tycker att de var mycket bättre än Tjuven Althalus faktiskt.



Hade ingen aning om att de hade dött faktiskt. Fy vad tråkigt! Jag kommer också att läsa om dem, alltid hittar man ngt nytt...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela