Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Solen skiner!

Publicerad 2009-03-29 11:38:33 i Eotd i orange och gult, Sminkans EotD,


Idag är färgen orange! Orange och livgivande energisk! Som solen!

I astrologin är det soltecknen vi föds i. Alltså det stjärntecken solen står i vid tidpunkten för vår födelse. Solen härskar över ett tecken också, Lejonet. Solen är energi, liv, kraft, potens. En positiv kraft! Den står för det medvetna jaget, ledarskapet, livskraften.
I Egypten var solen en viktig gud vid namn Ra. Han var den första guden och kom ur ett ägg. Han i sin tur skapade flera andra gudar, bland dem jorden, fukten, himlen och luften. Eller så skapades han av Nut och Geb, himlen och jorden, man vet inte riktigt...
I Grekland kopplades solen både till Helios och till Appollo. Helios reser varje dag över himlen i sin vagn dragen av de fyra bevingade hästarna vars namn jag inte minns just nu... När han når längst västerut på himlavalvet åker han båt tillbaka till öster och då är det natt. Helios är en gud som har syskonen Selene, månen, och Eos, gryningen. De är alla barn till ljusets gud Hyperion.
Appollo är en väldigt viktig gud. Hans syster var Artemis (eller i Rom Diana). Han var förtjust i musik och konst, han var också en skicklig jägare och han hade en koppling till orakelkulten i Delfi. Från början var han en solgud men hans funktioner blev alltså flera.

Kallt, otäckt ljus på dagens bilder... Nå, låt oss se vad vi har hittat på. Jag började med en grund av Whipped Eyeshdow från Cover Girl i guld. Ovanpå den lade jag sedan en blandning av Sunrise från Make Up Store och en annan, mildare orange från Jane Helen. De lades i cirklar på ögonlocket och upp lite på brynbenet i en halvcirkelform. Runt ögat drog jag sedan en linje med Urban Decay-pennan Lucky. Jag avslutade med att lägga först gulskimrande Ra som highlighter och i den ett streck av benvita Bone. Båda från TMM. Mascara från Cover Girl, Thick Lash. Klart.

Kommentarer

Postat av: CC
Publicerad 2009-03-29 13:04:27

Ja solen är ju min planet eftersom jag är Lejon :) så idag är jag med

http://metalbarbiecc.blogg.se/2009/march/makeuptema-solen-orange.html

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-03-29 14:52:55

bor vi i samma stad? tänkte jag först, hihi..

du rockar orange, som vanligt! och magic copper är min nya stora kärlek, den får smyga in överallt nuförtiden. ha det så bra!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-29 17:02:49

CC! Ja, du var verkligen tjusig!



GQ! Tack!

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-03-29 18:26:11

Sminkan, din solstråle! Jag ääälskar orange. Allt detta skimmer med dina färger, åh, sommar kom till oss nu!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2009-03-29 18:44:50

Vacker och soligt! Tack för en härlig temavecka!

Postat av: [Make-Up Your Mind]
Publicerad 2009-03-29 19:02:36

Vilken härlig orange skugga du har :) Såhär solig ser jag ut idag ... http://mym.blogg.se/2009/march/sminkans-temavecka-solen.html



Jag är lite imponerad av mig själv för att jag gjort så många EOTD den här veckan. Var verkligen ett roligt tema, även om jag bara hakade på de sista dagarna.

Postat av: Maggie
Publicerad 2009-03-29 19:28:55

Läckert orange!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-29 20:51:55

Alex! Tack!



Kerstin! Tack själv!



MyM! Kul att du är med! Nu har jag hittat den lila också!



Maggie! Tack!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-03-29 21:19:45

Din sol skiner ju verkligen! Min är ju på nedgång ;-) ! Superfint!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-29 21:27:19

Jättefin sminkning! Här känns orange väldigt bärbart...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-29 21:42:38

Marina! Sant! Min är på uppgång! Eller var i alla fall imorse. :D



Emma! Orange är rätt bärbart, har jag insett...

Postat av: Marie
Publicerad 2009-03-29 22:07:41

Det blev asfina bilder, och jag gillar verkligen färgerna!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-30 00:00:12

Ja du har så rätt. Jag hade orange stup i kvarten när jag var yngre, då tyckte jag inte att det var ett dugg svårburet.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela