Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Shirakawa Sminkan

Publicerad 2009-03-07 19:23:19 i Boktema 2009,


Shirakawa Kaede är ju, enligt Hearns böcker, en av de vackraste kvinnorna i världen, och det är definitivt inte jag. Inte  i den här makeupen heller. Men jag ville göra en sorts tolkning av Japan, geisha och samtidigt behålla mig själv och min sminkstil. Kanske inte den bästa look jag skapat, men temat är ju till för experiment och lek. Ja, jag gjorde ju en geisha redan innan, men den var inte så "sminkan" ändå. Jag vill vara en punk-geisha. Färgerna funkar ju klockrent, de japanska alltså, vitt och rött! Och så svart så klart. Jag ville göra något grovt, osofistikerat, som en motpol till det otroligt raffinerade geishastuket. Kan inte riktigt formulera min idé, men som sagt, lite punkigare och lite mer "slarvigt". Inte för att min förra geishatolkning var direkt elegant...

Det jag har gjort är att jag lagt en bas med min älskade Kryolan foundation TV White i hela ansiktet. Därefter har jag målat runt ögat med en röd ögonskugga, en dazzle dust från Barry M med nr. 73. Därefter har jag skissat en "sminkan ram" runt hela ögat med en svart kajalpenna. Allt fick vara rått och skarpt, inga mjuka kanter eller ihopblendande eller suddade färger. Nå, blev det en punk-geisha? ;-)

Det  känns i alla fall helt som något jag skulle kunna haft till skolan när jag var ung och rebellisk. Jag minns min mellanstadiefröken som brukade ringa hem till min mamma och gråta för hon tyckte jag var så besvärlig och dessutom störde jag koncentrationen hos henne  och de andra barnen i klassen med mitt smink. Ha! Ja, de säger ju att rött är blodtrycksförhöjande... Kanske anade hon mina dolda motiv när jag satt och blundade med min röda, röda ögonlock på OÄ-timmarna. Och för er som är så unga att ni missat OÄ, det var då jag skulle ha lärt mig var på kartan man hittar Japan.

Kommentarer

Postat av: Marie
Publicerad 2009-03-07 20:23:07

Jag älskar hela idén att göra saker till sina egna, som du med din Sminkan-touch. Den är omisskännlig.

Skönt att höra att du var besvärlig och hade koncentrationssvårighetssmink (is that a word?) på mellanstadiet. Jag gillar dig mer då :)

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-03-07 20:40:38

Wiiiie! Tjusigt! Och roligt! Och underbart! Och härligt! Och...!



Japp, gillar det! :)

Postat av: Fåfängan
Publicerad 2009-03-07 20:47:16

Shit, så urhäftigt!!!

Postat av: Veronica
Publicerad 2009-03-07 20:47:16

OÄ- fnissar herregud, det minns jag- tyvärr. Iallafall så tycker jag du fångar geishan med färgerna- vitt, rött och svart hör dem till. Jag har inte läst bokserien som är ditt och Emmas tema men jag har läst EN geishas memoarer och den tycker jag är underbar.

Postat av: Fia
Publicerad 2009-03-07 21:21:37

Fräsfräsfräs! Klart en geisha ska bryta mot reglerna, det är ju den ultimata revolutionen :D Typiskt hur somliga andra alltid ska försöka stjäla ens glöd, för att det inte funkar med deras smala verklighetsbild. Tur att du aldrig gav dig, vilket dagens resultat måste vara ett bevis på? :)

Jag måste för övrigt bli lika bra som dig på att göra snygga eyeliner-linjer, hela makeupen tas till en helt annan nivå med en snygg liner :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-07 22:26:02

Jag tycker att det blev asläckert! Mycket punkig och vacker geishasminkning:)Och förresetn så har jag med haft OÄ, bara så att du vet;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-08 10:07:40

Marie! Tack! Ja, visst är det kul att göra saker till sitt! Älskar att inspireras men vill var min egen. Ingen kopia, men ett original!



Karusell! Tack! :D



FÅfängan! Tack!



Veronica! Tack! En geishas memoarer såg jag på film, minns jag. :D



Fia! Tack! Ja, eyeline kan göra en hel del. Det är roligt att jobbamed pennor och gel-eyeliners!



Emma! Hade ni OÄ? Hahaha! Trode det försvunnit från skolan men se där...

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-08 10:43:11

Japp, i mellanstadiet hade vi det. Sen blev det NO och SO ist... Men i mellanstadiet så...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-08 14:22:11

Emma! Ja, det var ju i melanstadiet man hade det. Usch..

Postat av: badis
Publicerad 2009-03-08 16:34:13

Yeeehaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-03-08 16:51:00

Du lyckades med din idé tycker jag, om jag nu uppfattade den rätt. Riktigt häftigt blev det. ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-08 19:35:38

Badis! :D



Alex! Ja, jag tror det gick vägen...

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-03-08 20:29:20

Älskar alla dina tolkningar, detta är ännu en! :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-08 20:50:36

Johanna! TAck!

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-03-09 12:44:44

Jag tycker detta va sjukt coolt..hade jag lätt kunnat ha på mig ut i party-natten hihi ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-09 17:37:33

ItM! JAg med! ;D

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-03-09 22:11:23

Fy fan vad snyggt! Du är grym!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-10 06:09:23

Mimmi! Tack!

Postat av: Rocketqueen
Publicerad 2009-03-18 11:05:13

Jaa! En klockren punkgeisha! Otroligt läckert. Tänk om din gamla fröken hittade bloggen nu, hon skulle väl få dåndimpen! "Jag visste att lilla A var på väg neråt redan som liten... och vad hittar jag nu! GRÖNA, sådana där, vad de nu heter, lösögonfransar?! Sanna mina ord!" OCH att du jobbar som fröken själv, jag menar stackars dina elever för de kan ju inte höra ett ord av vad du säger när de ser att du har blå ögonskugga.



Typiskt att andra skyller ifrån sig sina egna koncentrationssvårigheter... Ha! I love you Sminkan!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela