Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema v 52 av Emma

Publicerad 2009-01-08 21:15:38 i Veckans bloggtema,

Ja nu är jag sen igen, bättre sent än aldrig verkar bli mitt motto när det gäller bloggtemana... Det här temat är så sent så att jag inte ens har lyckats pricka rätt år. Nåja, ni får väl ta det som lite allmänt babbel. Temat är i alla fall "Rosiga kinder- Rouge helt enkelt" och det är Mayaline som har kommit på det. Jag kan väl börja med att säga att jag är galen i rouge, det är en av de produkter som jag tycker är allra roligast! Ja faktiskt lika kul som nagellack och ögonskuggor. Rouge är en så himla fantastisk produkt, då det ger ett otroligt fräsch intryck. Jag älskar rosa rouge i kalla färger men även lite varmare persikorosa rouge, och ett fint rouge kan verkligen lyfta en annars ganska tråkig sminkning.


Tills för några år sedan var jag dock en ganska sparsam rougeanvändare. Jag tyckte helt enkelt att rouge täppte igen mina porer och gjorde så att jag fick finnar på kinderna, inte så snyggt. Men sen började jag med mineralsmink, något som var en verkligen aha-upplevelse, och helt plötsligt kunde jag använda rouge varje dag utan att få orena kinder som resultat. Lycka! Sen dess har min rougekollektion ökat väldigt mycket, jag har nog i runda svängar en 30-40 stycken, och jag jobbar ständigt på att skaffa fler! Jag använder heller inte bara mineralrouge, men jag försöker att hålla användandet av vanligt rouge nere, för fortfarande så blir mina porer lite tilltäppta om jag använder för mycket vanligt rouge. Nu finns det ju så många fina mineralrouge, och även i pressad form, så egentligen borde det inte vara något problem, men det finns ju så många fina rouge som inte är mineraler också och jag vill kunna använda dem med.


Om vi tar oss en titt bland favoriterna så är mina favoritmärken när det gäller rouge MAC och Fyrinnae. Fyrinnaes mineralrouge är suveräna att jobba med! De ger fin färg, lagom mycket pigment och täpper inte till mina porer. För närvarande har jag bara två, Mesmerize, den stora burken och Enrapture, sampleburken, men jag vill ha fler! Här ska jag dessutom tillägga att Fyrinnaerougen är otroligt dryga! Min lilla provburk är fortfarande massor kvar i trots att jag har haft den i över ett år. Om du inte hör till de som använder samma rouge varje dag, vilket jag inte gör, så kommer du antagligen att komma otroligt långt med en provburk. I fortsättningen ska jag nöja mig med dem, om det inte är någon färg jag älskar extra mycket!


MACs rouge då? Där har jag fyra och jag vill såklart ha fler av dem också! Framförallt MACs Mineralize-rouge är en produkt jag älskar helhjärtat! Så fina färger, underbart skimmer och fantastiskt smidiga att använda eftersom de är i pressad form. Nackdelen med dessa rouge är dock innehållet, de innehåller nämligen talc, ett ämne som tyvärr täpper igen mina porer. Varför i hela fridens namn MAC väljer att ha talc i sina mineralrouge kan jag inte för mitt liv förstå, men så är det. Detta sorgliga faktum hindrar dock inte mig från att vilja ha fler, jag skulle gärna ha alla, och jag ser verkligen fram emot när det kommer nya färger i Mineralize-serien. På bilden ser ni Pink Swoon, Love Thing, Gentle och Dainty, varav de tre sista hör till Mineralize-serien.


Sen kan vi väl ta en liten titt på ytterligare två favoriter. Dessa är favoriter hos mig, men inte märkena i sig, utan mer färgerna och hur just dessa produkter uppför sig. Först ut är Flush från Taylor Made Minerals. Ser ni hur galet knallrosa det är i burken? Jag höll på att få en hjärtattack när jag öppnade den första gången, för så här galet neonrosa såg bilderna verkligen inte ut på hemsidan. Flush har dock visat sig vara en riktig vinnare i min bok. På kinderna blir den skir och en fantastiskt fin rosa, bara man applicerar den lite försiktigt.


Ytterligare en rougefavorit är East ifrån MUS. Även denna ser rätt galen ut i burken, men på är det en riktigt fin färg som ger en  fräsch rodnad. Denna är dock lite mer pysslig att applicera, för East är otroligt högpigmenterad, men när man väl tar sig besväret, så är det verkligen värt det!


Så, det var alltså mina tankar kring rouge och mina favoriter. Har ni några särskilda tankar kring ämnet eller några favoriter? Ni kan väl berätta, jag vill gärna ha en anledning att köpa ännu fler rouge!

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-08 21:29:44

Suveränt inlägg! spännande att få en inblick i rougeälskarens värld!

Jag har några rouge från Tigi som jag älskar! Det är dem jag ständigt återvänder till!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-08 21:33:35

Tack så mkt! haha ja du, en liten inblick fick du ju iaf:) Kan tänka mig att de är bra ifall du älskar dem!

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-01-08 22:44:51

Åh! Jag älskar också rouge! Jättebra med tips, ska verkligen kolla in Fyrinnae och TMM mer noggrant. Mina nuvarande favoriter kommer från EDM och Mine.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-08 23:07:54

Det är roligt med East, därför att för flera år sen såldes den som en Microshadow. Jag förstår att de gjorde det, för som ögonskugga räknat är den inte högpigmenterad! Den blir ball på kinderna, som äkta frusenhetsrosor, men om man som jag räknade med en klarröd ögonskugga och istället får en kraftigt cerise skugga som inte är heltäckande är det en annan femma!

Jag älskar också rouge, men jag har nog bara max tio st... :)

Postat av: Therése
Publicerad 2009-01-08 23:28:24

oooh, kom på att jag aldrig ens tänkt på att rouge kan vara roligt att handla. Iofs kan det kanske bero på att jag har hela låddan med Diors serie med rouge som fanns i butiken jag jobbade för förut (stängde igen och jag fick lådan med prover :D) Men när man läser det här har man ju verkligen suget efter att testa något nytt, med lite härligt skimmer i kanske? mmm... tål att tänkas på.

Postat av: CC
Publicerad 2009-01-08 23:29:12

Förut använde jag nästan aldrig rouge på mig själv men numera är jag väldigt förtjust i det :) Fast bara så att man ser fräsch o lite rodnad ut, inte shadingstilen för det behöver jag inte.

Fast jag använder bara krämrouge, blir inte bra på min torra hy annars. Just nu är jag väldigt kär i en Hightech lighter från MUS, en rosaröd sak

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-01-08 23:34:49

jag älskar rouge, de har verkligen förmågan att lyfta ens look så att man ser pigg och frisk ut hur gråglåmig och halvförkyld man än känner sig. och ser man pigg och ärtig ut så känner man sig genast lite ärtigare också ;)! jag gillar att kontrastera ögonen med rouge och mun, dvs har jag kalla färger på ögonen så tar jag något koralligt på kinderna, är ögonen varmare så får kindera något kallare rosa. på något sätt blir det mest naturligt så.

Postat av: Linnea
Publicerad 2009-01-08 23:43:02

Mitt absoluta favoritrouge är "Complex" från Make Up Store. Man blir alldeles lagom rosarosig!

En gammal favorit som fungerade ypperligt ihop med mitt då intensivröda hår är "Ginger" från samma märke, ser ungefär lika skrikig ut som din "East" men är heller inte så galen i färgen som man först tror!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-09 00:40:25

Karusell: Ja gör det, jag tycker att de är kanon! och köper man småburkar blir det ju kanonbilligt och så kan man få hur många som helst för liten peng:) Everyday Minerals rouge har jag flera stycken, de gillar jag. Mines har jag inte testat, men har hört bra saker om dem, så kanske borde köpa...



Marie: Ja jag vet! Vill du veta en kul sak?:) Jag har båda, alltså både ögonskuggan och rouget. Det går att sälja samma sak till mig ett antal gånger bara man ändrar förpackningen lite och döper om produkten:)Sen tycker jag också att East är betydligt bättre som rouge, skuggan är som sagt svår att få intensiv. Rouge är kanon, och tio stycken räcker ju absolut, det har bara utvecklats till lite av en mani hos mig:)



Therese: Det är inte så länge sen jag kom på att rouge är kul att köpa heller. Men nu har jag kommit på att det är jätteroligt:)Jag har inte testat något rouge från Dior, men var grymt sugen på deras fantastiskt vackra puder som kom i våras, det med blommor. De är lite dyra för mig, då handlar jag hellre MAC, lite billigare och betydligt fler färger. Fast nu när jag pratar om det så blir jag såklart sugen på Dior:) Skimmer är fint, bor du i en MAC-stad tycker jag att du ska kika på Mineralize-rougen, de är otroligt trevliga och har underbart skimmer!



CC: Ja rouge är himla trevligt! Jag har ett gäng krämrouge, men de hör inte till favoriterna. svårt att säga varför, har kanske inte använt dem tillräckligt bara. Hightech lightern lät spännande, jag gillar rosarött!



Glamqueen! Ja precis! man känner sig så otroligt mycket fräschare med lite rouge, det gör så himla mycket! hmm, jag har nog aldrig tänkt i de termerna. Måste jag testa, för det låter himla smart! Ibland kan jag uppleva att jag ser ut som en påskkärring med rouge till mycket ögonsmink och stark färg på läpparna, kanske kan gå att undvika med din metod...



Linnea: Åh, det låter som ett bra tips! ska jag kolla på nästa gång jag kommer till MUS... haha, jag tycker att det är så roligt med skrikiga rouge som ser helt galna ut i asken, de blir ofta lovely på!

Postat av: Viola the Killer
Publicerad 2009-01-09 03:55:19

Jag tycker också om East! Den är riktigt härlig. Jag önskar dock att rött såg lite bättre ut på min hud än det egentligen gör.. För rougets skull liksom. ;)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-09 07:39:17

Jag använder faktiskt rouge varje dag jag sminkar mig. Trots det tycker jag det är en ganska tråkig produkt att handla. Det får kanske bli min nya grej, vi får se.



Mina favoriter är Fresh rose och Metal Cherry båda från MUS. Det nyaste är Hot Mama från the Balm det älskar jag redan.

Postat av: Rocketqueen
Publicerad 2009-01-09 08:02:27

Gud vilket underbart inlägg! Jag älskar rouge! TMM Flush gick rakt in i mitt hjärta!



Talk är ju också en mineral, är det så konstigt att de har med det i sina mineralrouger? Fast det är skruttigt att det täpper till på dig! :S Har du provat NARS rouger?

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-09 11:09:36

Viola the Killer: Ja East är underbar! På min hud ser East riktigt bra ut, otroligt naturligt, fast ändå sminkat. Det kanske finns någon annan röd färg som passar dig bättre..?



Sminkjante: Haha, ja det kanske blir det:) Och så blir du lika knäpp som jag, jag försökte få min mamma att ge mig ett nytt rouge istället för en bakelse när vi var i Malmö, och det var efter att jag hade köpt Dainty. Lyckades tyvärr inte övertyga henne om att det var någon bra idé.

Metal cherry är jag otroligt sugen på! Vet inte om den finns kvar på MUS, men borde verkligen kolla upp det. ja och jag är sugen på Hot Mama med:D Jag är galen i rouge;) Fresh rose ska jag kika på när jag kommer till MUS. Måste gräva lite i deras rougesortiment tror jag.



Rocketqueen: tack så mycket, vad kul att du gillar det! ja Flush är himla fin faktiskt, men oj vad förvånad jag blev när jag fick hem den, mycket missvisande bilder på hemsidan.



Jag hade faktiskt inte en aning om att talc var en mineral. Det mesta jag har läst om talc i mineralsminkssammanhang är att det oftast undviks då det täpper till porerna. Kan ju såklart inte svära på att det är talcen heller, men då det är en av huvudigredienserna och tenderar ha den egenskapen på en del så har jag antagit det. Det funkar dock betydligt bättre än till exempel MUS rouge, men inte lika bra som Fyrinnae och TMM. Nars har jag inte testat nej. Jag har varit sugen på dem ett antal gånger, men det har aldrig blivit av... Tycker att det är svårt med färgen över en datorskärm, och det är ju en aningens dyrare än TMM och Fyrinnae om det blir fel;)

Postat av: Marina
Publicerad 2009-01-09 12:06:28

Åhh det här inlägget gillade jag! Va mycket fina rouge du har! Själv äger jag ca 5-6 stycken hi hi. Vill alltid ha rouge, men tycker ändå det är den tråkigaste produkten när det gäller färger. Faller mer för ögonskuggor och läppstift. Men jag tror jag håller på att ändra mig, upptäckt att det är kul med lite olika färger. Och efter ditt inlägg har jag sett flera jag vill ha, särskilt den där tokneonrosa! East har jag ockkså, men på min burk står det att det är en ögonskugga... har aldrig tänkt på att jag kan använda den som rouge, dumma mig...

Postat av: sminkan
Publicerad 2009-01-09 12:09:37

Hehe. Precis som Marina så har jag också en så gammal East att den klassas som ögonskugga! :D

Jag har aldrig testat den som rouge, faktiskt, men kanske borde göra det.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-09 16:37:20

Emma P: Precis! Man är ju en sucker för grejer som fullständigt lyser bland produkterna :)

Postat av: inkyblot
Publicerad 2009-01-09 16:43:48

Underbart inlägg! jag brukade inte heller köra med rouge förut, men numera är det fullkomligt oumbärligt. Har man en gång börjat så tycker man ju att man ser helt sjuk ut utan! :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-09 22:01:24

Marina: ja rouge kan vara otroligt kul! Jag tyckte inte så förr, men nu är det en av de produkter jag helst vill handla! Flush är toppenfin, klart att du ska kolla in den! Och du, jag har inte heller tänkt på det, har två stycken, en som det står rouge på och en som det står ögonskugga på, så undrar vem det är som är dum;)



Sminkan: ja det går säkert alldeles utmärkt! jag har då som sagt båda varianterna...



Marie: ja det har du rätt i! jag gick och suktade efter East länge innan jag köpte den men nu tycker jag att den är suverän. Rouget i alla fall, skuggan använder jag inte så ofta.



Inkyblot: tack, vad kul att du gillar det! ja jag håller med dig, det känns blekt utan rouge. nån gång kan jag dock skippa det om jag har väldigt mycket färg på både läppar och ögon. Men om man glömmer rouget så känner man sig glåmig...

Postat av: Linda
Publicerad 2009-01-10 14:33:26

Kul att höra att du gillar Fyrinnae rougen, har beställt några samples så nu ser jag ännu mer fram emot att testa dem!! älskar rouge, East har jag också varit lite nyfiken på :o)

Postat av: Goddess
Publicerad 2009-01-10 23:52:41

Mesmerize från Fyrinnae är ju gudomlig..jag har alla fyrinnaes rouger..de flesta som samples dock..gillar Everyday minerals rouger oxå..just nu är favoriten där Photo album..

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-11 01:25:02

Linda: vad kul för dig, för Fyrinnaes rouge är så bra! jag vill ha många många fler! dessutom så tycker jag som sagt att man klarar sig långt med samples, för de är dryga. Åh kolla in East ordentligt, den är underbar!



Goddess: Ja de är verkligen suveräna! Åh, lyckliga dig som har alla! Nåja, det är ju ingen omöjlig vision precis, samplena är ju billiga... Ja jag håller med, EMs rouge är bra, men jag föredrar Fyrinnae. Photo Album är dock min favorit också bland EMs rouge:)

Postat av: gris
Publicerad 2010-02-02 19:47:14

Jag älskar rouge! Dock tycker jag absolut att man inte behöver särskilt många. Jag har just nu 3 stycken och de är från mus. De är Caramel, Apricot sorbet och Fresh Rose. De är bra men ganska dyra- med tanke på att ögonsuggorna i samma storlek med mer pigment kostar 135 kr och rougen 155. Det kanske bara är jag som är snål, haha! Jag gillar att ha olika saker i samma märken- det ser mycket mer proffsigare och organiserat ut.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela