Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Temavecka med inspiration från min trädgård: Vallmoorange

Publicerad 2009-01-18 13:55:07 i Eotd i orange och gult, Sminkans EotD,


Flammande orangerött som en orientalisk vallmo! Det är sommar! Det är liv, energi, kraft! Det är härligt!
Jag ville fånga något av det i min sönagsmakeup, men det är inte så lätt som man tror. Orange i olika nyanser från min ebay-palett användes i alla fall, och så Shinkirou från Fyrinnae, Twilight från Paula Dorf och lite svart kajal.

Jag började med en grund av Dignity. Ovanpå den lades sedan en neonorange skugga från Ebay-paletten över hela ögonlocket. Andra orangefärgade skuggor lades omkring den i olika grad av styrka och klarhet. Lite orangegult  fick ge liv åt inre delen av brynbenet och upp mot själva brynet. Lite svart skugga, Twilight, blandades med Sunrise från Make Up Store för den "smutsiga" orange som ligger längst ut mot yttre ögonvrån och mot tinningen.

Allt suddades ihop med en stor pensel och jag försökte få det både starkt och mjukt på samma gång. Under ögat lade jag kajal från Make Up Store och längs övre fransraden en svart gel eyeliner, Black Out.

Även eyelinern försökte jag sudda så den inte skulle bli för skarp. Ögonfransarna målades med Lumene Blackberry Volyme. Och när jag såg det färdiga resultatet insåg jag att jag inte alls fått till några vallmo. Nej, tyvärr, återigen har jag inte klarat att å fram känslan i färgen. Men, jag ser vad jag istället har lyckats med!  Vänta, ni förstår snart! Innan vi tittar på det vill jag bara passa på att säga att även den neonorangea var förhållandevis lätt att jobba med. Tillsammans med det svarta fick man tillräcklig kontrast mot den och kunde hålla den "i styr". Jag gillade de här varma färgerna oväntat mycket. Orange-svarta sotningar har jag ju alltid gjort men jag tenderar att lägga mer svart då runt ögat. För inte så länge sen började jag tänka på mina tidiga sminkår och hur jag gilade att kombinera färger och då mindes jag min favoritkombination, klargult och orange med massa svart eyeliner. Det var en vinnande kombination då, för 23 år sedan, och jag tror det kan vara en vinnare nu med, även om min nuvarande tolkning får betraktas som väldigt tam i jämförelse.

Sista bilden. Bästa bilden tycker jag. Lite sämre ljus förvisso, men jag gillar blicken i den! Och nu ska ni få se vad jag kom att tänka på. Mina föräldrar har en liten ros som är väldigt spännande att följa. Den slår ut i gult, mörknar til lorange nyanser och blir sedan mer och mer röd. På min bild är den lite "nyutsprungen" men den har ändå skiftningarna där. Jag kände mig lite som rosen i den här makeupen. Mer ros än vallmo i alla fall. Vad säger ni? Och vad är ni idag? Rosor eller vallmo?

Så till era länkar:

Metal Barbie CC er oss en look som ser ut som en tropisk solnedgång!
Suss visar en mjukare orange med mycket fransar till!
Adrasteiah ger oss läckraste nagellacket i flammande orangerött! Missa inte att hon även bjuder på en flammande eye of the day!
Sminkjante uppfyller min önskan och visar en lotd, lip of the day, med underbaraste orangetonen
!
Dorion är med för första gånen och gör en mjuk orange look som funkar till det mesta!
Karusell är het som eld i sin flammande makeup!
Therese på Naildesign ger oss orangefärgade naglar!
Emelie har längtat efter att få plocka fram de orangefärgade skuggorna för en härlig eye of the day! dessutom får vi se ett av hennes favorit nagellack!
Marina tog fel inspirationsbild och blev besviken, men jag måste säga att det blev vackert ändå. Vallmon kan väl komma en annan dag?
Marybeth visar en orange med skuggor från Danni!
Saint Bella ger oss naglar och läppar i en härlig orange!
Härligt orange på läppar, naglar och ögon får vi se hos Aja Beautyblogger!
Marie på Fizz Ivy kominerar Sunrise och Amazonas i en läcker look. Dessutom visar hon sin sambos naglar i ett riktigt läckert lack!
Lina gör en mjuk version men med en dramatisk eyeliner!
Bioluminescence visar en duochrom skugga i rosa och orange! Läcker!

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-18 13:57:23

Vilken underbar ros! Du har fångat den på pricken färg mässigt.

Lotd är uppe nu: http://sminkjante.blogspot.com/2009/01/electro-flash-orange.html

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-01-18 14:03:56

Alldeles ljuvligt!

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-01-18 14:10:04

Damnit så snyggt!! Jag fullkomligt älskar det! Ska orange bli in nya favoritfärg eller!? Väldigt oväntat! Jag ser likheter med både vallmon och rosen i din mejk och du passar verkligen oförskämt bra i det ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 14:10:18

Sminkjante! Tack!



Johanna! Tack!

Postat av: isabelle
Publicerad 2009-01-18 14:17:39

Snyggt som fan :) Duktig du är!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 15:05:39

Isabelle! Tack!



Dorion! Kul! Välkommen!

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-01-18 15:27:59

Jag var ju tvungen... ;)

http://drenchedincolor.blogg.se/2009/january/sminkans-blomtemavecka-orange.html

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-01-18 15:35:21

Jättefint Sminkan! Orange är en sådan färg som jag endast gillar på ögonskuggor men å andra sidan så blir det så otroligt läckert när man vågar ta i med den färgen. :)



Och jag är ju såklart med, mitt bidrag: http://lina.umea.com/?p=3325

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-01-18 15:43:53

Jag är svag för dessa eldiga makeups. Det är en viss attityd som gör att jag dras rejält till den, samt att det är så otroligt snyggt!

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-01-18 16:01:06

Snyggaste jag sett på länge! Herre gud vad snyggt. Kunde jag gifta mig med en look så skulle jag åtminstone fria till din sminkning och hoppas på att hon skulle svara ja. ÅÅåh jag blev kär!

Postat av: Therése
Publicerad 2009-01-18 16:19:27

detta var ju gudomligt snyggt! Måste försöka mig på detta någon dag, om jag vågar vill säga!

Här har du dagens naglar som är dedikerad till ditt tema!

http://naildesign.blogg.se/2009/january/orangea-naglar-till-sminkans-tema.html

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 16:25:44

Adrasteiah! Det är vi glada för! :D



Karusell! Du är alltid lika inspirerande!



Alexlyndra! Ja, man ser ut som man vore energisk och stark i den färgen!



Chaosophia! Haha! Min look svarar ja, så klart! ;D



Therese! Tjusiga naglar! Tack för dem!

Postat av: P'ssion Emelie
Publicerad 2009-01-18 16:26:56

Det här är den dag jag längtat mest till denna vecka. Orange...mumma. Så fort jag såg inspirationsbilden visste jag exakt vilken ögonskugga jag skulle använda till ögonmejken :D



EOTD: http://www.pssion.se/?p=2304

2 NOTD: http://www.pssion.se/?p=2264 http://www.pssion.se/?p=2253

Postat av: CC
Publicerad 2009-01-18 17:16:43

Tack för en inspirerande vecka Sminkan!! Du har fått mig att testa färger jag aldrig skulle använt på mig själv annars :)

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-01-18 17:32:42

denhär blev också helt fantastiskt bra! du bör verkligen upp orange något fantastiskt bra! (fantastiskt igen!) jag tyckte ändå att det blev mer vallmo än ros, faktiskt, men det är nog för att jag älskar vallmoblommor. tyvärr älskar de inte mig lika mycket, eller så älskar de inte norrläget jag har på balkongen, för de dör bara. det har jag löst genom ett gäng låtsasjättevallmoblommor från IKEA som nu färgglatt stoltserar på balkongen året runt..

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 18:04:41

CC! Tack själv för att du varit med och inspirerat! :D



GQ! Tack! Det är lustigt, men orange var verkligen bättre på mig än jag trodde. Ska se om jag orkar prova en orange utan svart... Vore kul! :D

Postat av: Marina
Publicerad 2009-01-18 18:19:37

Jäklars va snygg du e! Eldigt! Superfint, verkligen!





http://marinamake.blogspot.com/2009/01/sista-dagen-i-sminkans-trdgrdsvecka.html

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 18:20:51

Marina! Tack! Vad kul att du gillade!!

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-01-18 18:21:50

Jag ser definitivt vallmon i denna mejk. Oerhört vackert, jag är svag för orange. Orkade inte sminka mig idag men lovar att vara orange i veckan!

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-01-18 18:22:56

Jag vill också tacka för den underbara inspiration du bjudit på denna vecka! Både genom dina bilder och genom dig själv. Det har varit väldigt utmanande och roligt! Kram på dig!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 18:26:33

Mimmi! Ja, var det! Och säg till! Jag kan ju alltid peta in länkar efteråt! Man kan ju hoppas att någon märker uppdateringarna. Tänkte lägga ut hela samlingen för alla veckans dagar imorgon kväll.



Adrasteiah! Tack själv för alla inspirerande inlägg. Kram tillbaka!

Postat av: aja beautyblogger
Publicerad 2009-01-18 19:49:22

Allas bilder har verkligen varit supersnygga!





Här kommer min orangea sminkning.





http://beautyblogger.blogg.se/2009/january/temavecka-blommor-sondag-orange.html

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-18 22:22:07

Urtjusigt! riktigt flammande fina färger! Himla snyggt. den påminner helt klart om rosen på den sista bilden. och du har en väldigt härlig blick på bilden ovanför. vackert!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-18 22:54:42

Aja! Såg den!



Emma! Ja, jag tycker så jag med! Tack!

Postat av: Lina
Publicerad 2009-01-19 00:13:20

Här kommer mitt sena bidrag till den sista dagen i temaveckan. Jag hoppas att du hittar på fler!!

Är så roligt att att använda sånt man normalt inte skulle använda!

http://makeitfab.blogspot.com/2009/01/blomtema-lrdag-vallmoorange.html

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-01-19 00:54:43

Wow! Superfin sminkning, underbara färger till dina ögon!

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-01-19 01:14:59

Yay, jag är förlovad! :D

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-19 01:26:19

Dammit, det här är ju en favorit! Det är orange OCH det är som en skön gothsminkning med de gradvisa färgövergångarna och tydliga eyelinern kring och ut från ögat. I liked it ALOT!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 06:01:29

Lina! Klart jag hittar på fler! Kul att du var med!



Sanna! Tack! Jag gillade den här själv!



Chaosophia! Japp! Frågan är hur vi gör med ringarna? :D



Marie! Tack! Då sitter de gamla takterna ännu kvar någonstans!

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-01-19 11:41:56

ohh det är sådär eldigt snyggt ;) me likes...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 16:09:27

Itm! Ja, jag med!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela