Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Gudinneveckan

Publicerad 2009-04-13 18:45:46 i ,

En niodagarsvecka, hela påsklovet, har jag visat mina tolkningar av ett antal gudinnor. Det var Emma som önskade sig det temat och då hörsammar jag naturligtvis det. Dessutom är jag väldigt fascinerad själv av gudinnor och mytologi. Det har varit roligt att koppla ihop tre sidor av mig här på bloggen, religionsvetaren, sminkgalningen och den lilla esoterikern. Hoppas ni haft lika roligt som jag, att ni kanske hittat någon sorts inspiration eller en favoritgudinna. Här kommer en liten sammanfattning av detta tema med länkar om ni missat något. ;D

Freja eller Vanadis fick inleda temat. I grönt och guld, perfekta färger för en fruktbarhetsgudinna. Sen får vi inte glömma att hon också är kopplad till den svarta magin och underjordens krafter.

Hekate, häxornas beskyddarinna. Romare offrade åt henne vid korsvägar och konstnärer har gjort fantastiska tolkningar av hennes trehövdade gestalt.

Tiamat. Kaosväsendet som skapar världen. Drakgudinnan. Saltvattnet. Monstret och modern i ett.

Epona, den vita rytarinnan, hästgudinnan. Hon som beskyddade mödrar och barnaföderskor men samtidigt var en krigare. Magin finns nära henne och hon kan återuppväcka de döda med sina fåglars sång.

Ishtar, himlens drottning. Venus förkroppsligad och lika grym som skön. Hennes kult efterliknade henne som varande gudarnas prostituerade fruktbarhetsgudinna och både unga pojkar och kvinnor tjänstgjorde i hennes tempel. I en tolkning är hon en hängiven maka som hämtar sin älkade från underjorden, men i en nyare, förmodligen mer korrekt, tolkning är hon istället den som sänder honom dit för att ta hennes plats.

Lakshmi är en positiv och god gudinna som sprider skönhet, klokhet och rikedom omkring sig. Tänk om man skulle möta henne lite oftare... Av de gudinnor jag valt att presentera är hon den med minst mörk sida. Lyckobringande på alla sätt.

Lilith är mest känd som demon och monsterföderska, men egentligen kan man lika gärna se henne som en självständig, rebellisk och stark kvinnogestalt. Hon anses alla fall rida männen om nätterna och är dessutom ett hot mot spädbarn.

Hel haltar fram, skön och vit på ena sidan, blåsvart och skrämmande på den andra. Dotter till ärkeskurken Loke, syster till Midgårdsormen och Fenrisulven. En spännande gudinna i ett fuktigt och kallt rike...

Den våldsamma och rasande kraften hos gudinnan inkarneras i blåsvarta Kali. Otämjbar som en naturkraft. Dessvärre är hon också en av Hollywoods favoritgudinnor och dyker upp i inte alltför smickrande sammanhang.

Slutligen Isis, den egyptiska gudinna jag tror vi alla hört talas om. Trogen sin make Osiris, underjordens härskare. Moder till Horus. Mästarinna i magi. Det finns ju en anledning till att hennes namn ständigt dyker upp inom New Age och esoterika. Jag har själv varit trogen kund på t.ex Isis kammare där tarotkort och rökelse innhandlats. ;D

Ja, det var gudinnorna. Vem vet, kanske kan det bli fler gudinnor i framtiden. Om ni vill det, alltså. Vi får se.

Kommentarer

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-04-13 19:11:51

Kali är en klar favorit hos mig. Sen Epona också, mycket för kombon koppar-vitt och lite för att jag är Zelda freak.. Links häst heter Epona. ;D

Postat av: Therése
Publicerad 2009-04-13 19:26:41

tack så mycket för komplimangen! Jag kan nog inte säga nog hur duktig jag tycker att DU är... dina sminkningar är alltid lika fantastiska.

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-04-13 19:58:28

Åh! Så många favoriter, så lite utrymme! :D Undra om inte Kali är min favorit ändå... Eller Freja... Eller, ja. Himla snygg vecka var det iaf! :)

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-04-13 21:20:38

Jag tycker alla är fantastiska. Kali och Freja är nog allra bäst, men åh, vad bra du är jämt!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-13 21:23:12

Åh, du har gjort så många fina! denna temavacka var helt underbar, så dramatisk och färgglad, för att inte tala om alla fina fransar! Mina favoriter ä iaf, Freja, Ishtar och Kali... Men alla är superfina, så det är verkligen svårt att välja!

Postat av: Sofia Werlin
Publicerad 2009-04-13 21:44:57

Snygga sminkningar:D

Postat av: Bloggtipsarna
Publicerad 2009-04-13 22:07:57

Vad snygga!



Vi tipsar om inlägget idag

Postat av: Suss
Publicerad 2009-04-13 22:31:11

alla är underbara men jag är nog mest imponerad av den röda tror jag!

Postat av: Anonym
Publicerad 2009-04-13 22:38:05

Alltså......Kali-sminkningen är bara sååååå cool och tar verkligen andan ur mig, på riktigt. Jag kan bara sitta och stirra på den hur länge som helst. Jag kan nog aldrig få till en röd så intensivt som du får. Även om jag använder samma saker.



Du är helt outstanding på rött!!! Jag menar det verkligen!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-13 23:06:17

Alex! Kali är klart mest färgstark! Kul att mer diskreta epona fick ett fan med! ;D



Therese! Tack!



Karusell! Tack! Kali gillar jag med! OCh Lakshmi. Rött, du vet!



Mimmi! Tack! Vad snällt sagt!



Emma! Vad bra! Då är du nöjd med gudinnorna!



Sofia! Tack!



BLoggtipsarna! Kul att ni gilalde inlägget.



Suss! Kali är fin!



Anonym! Tack! Vilken härlig kommentar! Den värmer!

Postat av: Efwa
Publicerad 2009-04-14 13:40:10

Jag fattar inte varför bloggen tog bort mitt namn:-( Det var jag som var anonym.



Stora kramar

Postat av: Pixelpig
Publicerad 2009-04-14 18:34:25

Nu har du överträffat dig själv! Jag tror aldrig jag sett en samling så lyckade ögon, man känner gudinne-kraften i vart enda ett. Fantastiskt vackert!!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-14 19:22:45

Efwa! Okej! det var du! Vad bra! Kram!



Pixelpig! Tack! Det värmer må du tro!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-14 19:26:57

Ja jag är mkt nöjd med gudinnorna, de är fab hela bunten! Noblezze hälsar för övrigt att det såklart är Epona som är finast, inte helt oväntat kanske...

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-04-14 19:27:46

Alla blev så bra! Jag ser gärna mer tema gudinnor, mycket spännande tycker jag!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-15 05:57:54

Emma! Så klart Noblezze gillar Epona! :D



Marybeth! Ja, vem vet, det kanske återkommer. Det var roligt med gudinnor!

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-04-15 13:03:40

Ahh va många snygga det blev tillslut...Kali-tolkningen blir min absoluta favorit, kalassnygg!!!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-15 16:53:04

ItM! Tack!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2009-04-15 18:46:39

Vilken underbar kavalkad att se för en som inte läst bloggar sedan före påsklovet! Freja, Ishtar och Lakshmi är mina favvosar. De har ju en del gemensamt också =)

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2009-04-16 19:02:21

En sann fröjd för ögat! Freja är nog fortfarande min favorit även om Ishtar inte kommer långt efter. :)

Postat av: AnnicaB
Publicerad 2010-04-08 11:16:20

Hur sen är jag att kommentera här då? Flera år.... Men jag måste bara säga att sminkningarna är ursnygga. Kul kuriosa är att min häst heter Epona :)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela