Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Ögonbryn

Publicerad 2008-10-26 14:48:59 i Veckans bloggtema,


Emma gjorde tidernas jobb med veckans bloggtema-ögonbryn, men jag beslöt att också kasta in lite snabba tankar om ögonbrynsvård. Mina ögonbryn är täta och buskiga upp till vinkeln sen glesnar de ur kraftigt. Stråna är långa, tjocka och flammiga i ljusbrunt/mörkbrunt. De växer ihop lite över näsan, bara med några få strån, ch kanrymma ner på "highlighterområdet" och ut mot tinningen.
Jag har noppat dem sedan jag var 20-21, ett tag riktigt hårt så de bara var två tunna bågar modell "förorts-chic" och ifyla med penna från Shisheido. Orkade dock inte med att det var så skötselkrävande, och missklädamt på mig, så jag lät dem växa ut. Nu noppar jag sporadiskt.
På bilden ovan ser ni min "utrustning". Jag har ögonbrynsskuggor från H&M, Face i färgen Myrrha och så avänder jag ofta MsChics Ash Brown till mina bryn. Ögonbrynspenslarna är två, en smal, fin från Face som jag använder de gånger jag vill ha markerade, skarpa vinklar och mörka bryn. Den grövre från Smashbox är ingen höjdare egentligen, men jag har den till torra skuggor och naturlig look. Ibland borstar jag igenom brynen med en kam/borste grej, för styrsel. Inte alltid dock.
Sax, rakhyvel och pincett säger väl sig sjlv vad jag har de till. Jag klipper långa hår, rakar när jag inte orkar noppa, det vil  säga ofta, och noppar när jag är ordentlig. Problemet är att jag ofta hafsar till det och klipper så jag får kala fläckar, rakar snett så halva brynet försvinner eller kanterna blir ojämna. Noppandet tar för lång tid för min smak....
På dessa bilder, nedan, så har jag klippt bort en stor tuss precis bakom vinkelns högsta punkt. Nå, det tänker man väl inte så mycket på?

Omålat bryn. Rufsigt och felklippt. Onoppade småhår. Ja, så ser det alltså ut....

På med H&M ögonbrynsskugga med hjälp av Smashboxpenseln. Fattar ni hur svårt det var att ta den här bilden? Ge mig cred för den, trots att jag drar penseln åt fel håll här. ;D

Ifyllt, rufsigt och med onoppade småhår... Bättre, eller hur? Men långt ifrån perfekt. Perfekt är i och för sig tråkigt!

Kommentarer

Postat av: Nancy
Publicerad 2008-10-26 17:26:04

Om man inte orkar noppa eller har små hår som är svåra att ta tag i så är "trådning"/ threading ett alternativ! Själv är jag helfrälst, går snabbt och bra och man slipper lirka med pincett. Kort tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=iVmbHB2p4WM

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-10-26 18:07:36

Rakhyveln där verkar lite väl drastisk... jag testade den metoden en gång i tonåren och whoops halva brynet åkte av, det gör jag inte om. :-)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-26 18:40:42

Nancy! Känner till trådning. Orkar inte lära mig. Men det är ett bra tips för alla andra som vill prova. Jag har inget jättebehov av perfekta bryne egentligen, så det är helt okej med vildvuxna!



Ninni! Japp, sånt händer ibland. Men det går snabbt att raka och dessutom går det snabbt för brynen att växa ut igen!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-26 23:29:40

Bra jobbat med bilderna! Hu, det är verkligen inte det lättaste att ta såna bilder! kul att du också skrev! Spännnade att läsa, och jag gillar särskilt din beskrivning förorts-chic;)

Postat av: Therése
Publicerad 2008-10-27 02:54:31

cred till dig för den där bilden! ;) Skönt att du inte är så nitisk med småhår och sånt, jag är också en orkar-inte-alltid-noppa tjej! :P

Postat av: RM
Publicerad 2008-10-27 12:07:59

Bra tips!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela