Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckan bloggtema ögonbryn – Av Emma

Publicerad 2008-10-23 20:59:31 i Veckans bloggtema,


Den här veckan är Sminkan nyfiken på våra ögonbryn och hur vi behandlar dem. Det här ämnet tycker jag är riktigt kul, och dessutom så fick jag komplimanger för mina ögonbryn i mitt senaste FOTD-inlägg, så därför tänkte jag haka på och skriva lite om hur jag sköter mina bryn.


Först vill jag bara göra klart att jag inte är snäll mot mina bryn. Jag gör ungefär allt som det står i skönhetsreportage att man inte ska göra. Jag plockar dem väldigt hårt, jag låter dem förlora sin naturliga form, jag klipper dem och dessutom så målar jag dem extremt hårt med penna. Saken är den att på den tiden jag var snäll mot mina bryn och skötte dem enligt konstens alla regler, så var jag också otroligt missnöjd med dem. De var glesa, det var så långa strån inåt mitten så det såg ut som om jag hade virvlar i dem, och jag hade svårt att manövrera en brynskugga på ett bra och snyggt sätt. Om någon frågade mig vad jag skulle plastikoperera om jag skulle göra en operation svarade jag mina ögonbryn (ingen aning om det faktiskt är möjligt, men man kan väl drömma:)) Min ögonbrynsförebild på den tiden var Meg i Sunset Beach, jag ville inte ha något av hennes utseende i övrigt, men åh vad jag trånade efter hennes ögonbryn!

Meg Cummings, en tjej med åtråvärda bryn. Bild: Googlad

 

Sen blev jag ond mot mina bryn, och började plocka dem hårt, klippa dem och måla dem med penna! Och jag har aldrig gillat mina bryn bättre! Idag är jag faktiskt helt och hållet nöjd med mina (målade) bryn. Ibland kan jag fascineras lite av Nicole Kidmans ögonbryn i Moulin Rouge, men det är lätt fixat, bara att måla lite längre streck med pennan:)

Nicole Kidman som Satine, ytterligare en ögonbrynsikon. Bild: Googlad

 

Vilka produkter använder jag då till att sköta mina bryn? Jag har två olika pincetter, en från Vitry, tror att den kostar runt hundralappen, och så har jag en från H&M, som jag införskaffade för blygsamma 19,50. Min favorit är utan tvekan den från H&M! Jag gillar inte snedställda vassa pincetter utan vill ha en rak pincett som sluter tätt ordentligt och inte har för vassa kanter. Min drömpincett bor dock hemma hos min mamma, där kan vi snacka om liten och smidig! Säkerligen införskaffad på Ica maxi eller någon annan glamorös affär, så ni ser dyrt behöver verkligen inte vara bäst. En gång när jag bodde hemma gömde jag mammas pincett när hon skulle åka utomlands, så att hon skulle vara tvungen att lämna den hemma. Snygga bryn är viktigt:)


 

Utöver att plocka mina ögonbryn så brukar jag klippa dem med en sax. Jag brukar då borsta brynen uppåt och klippa det som ser för långt ut, och sen så gör jag på samma sätt fast jag borstar brynen neråt. Saxen är en vanlig sax modell lite mindre och ganska spetsig i toppen, helt klart budget alltså.


 

Målar ögonbrynen gör jag med Clarins ögonbrynspenna i färgen lightest brown. Här går jag ifrån budgettrenden, då denna penna kostar ca 250 kronor i butik. Hu, jag tycker att det är läskigt mycket att lägga på en penna, men Clarins är så himla smarta att de har gjort en refill till denna penna. Priset ligger på 110 kronor, vilket jag tycker är betydligt mer överkomligt. En sån penna klarar jag mig med i cirka tre månader. Den håller alltså inte jättelänge, men med tanke på hur mycket jag målar mina bryn så tycker jag att det är helt okej, särskilt med tanke på att mina ögonbryn är en väldigt viktig del i min sminkning. Jag bör väl lägga till att denna penna är uppskruvnings/nerskruvningsbar. Det är otroligt viktigt för mig! På den tiden jag körde med vanlig penna fick jag nämligen vässa pennan varje dag, dessutom så var den tvungen att ligga i frysen för att den inte skulle gå sönder vid vässningen. Ur det perspektivet så är Clarins penna verkligen värd pengarna för mig!


Här får ni se en bild när brynen är halvklara. Ni kan se hur jag först ritar ut konturerna, och sen fyller i ögonbrynen.


Bryn under konstruktion


Slutligen en jämförande bild på mina omålade respektive målade bryn, ni ser det gör stor skillnad!


Omålat ögonbryn


Brynen fixade och klara

Kommentarer

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-10-23 21:17:31

Brynen gör så stor skillnad! Tack gode gud för brynskugga och snedskurna penslar!

Postat av: Linda
Publicerad 2008-10-23 22:16:33

Brynen gör verkligen mycket för ansiktet. Mina är så ljusa att de knappt syns om jag inte fyller i/färgar dem.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-23 22:34:11

RQ: verkligen! jag säger som du, fast med brynpenna:) Blev iofs sugen på att testa brynskugga igen när jag läste ditt inlägg om penslar. MAC verkar ju ha det rätta verktyget... Du använder deras brynskugga också eller?



Linda: Ja det gör de verkligen! ja du har ju sett mina omålade bryn, de är inte så mkt att skryta om:)

Postat av: Viola
Publicerad 2008-10-23 23:15:48

Jag gör precis samma sak med mina bryn! Har aldrig varit så nöjd med dem tidigare som jag är nu. Jag målar dem stenhårt med kolsvart penna, men det ihop med mitt korpsvarta hår är så otroligt snyggt! Ett rött läppstift till och man är ready to go. Ögonsmink kan nästan bli överflödigt!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-10-24 05:39:38

Nej, jag använder en vanlig ögonskugga till! Den som heter Concrete. Använde alltid brynpenna förut men på mig passar det mycket bättre med skugga, ser så naturligt ut i jämförelse.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-10-24 06:17:23

Vilken skillnad. Roligt inlägg att läsa. Jag är inte speciellt nöjd med mina bryn. Kanske skulle ta och göra det till mitt nästa projekt.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-24 10:45:37

Viola: ja du, man ska nog inte lyssna så mkt på andra utan göra det som passar en själv! Det låter riktigt snyggt tycker jag, dramatiskt som sjutton:)



Rocketqueen: Aha, ingen speciell brynskugga alltså. Jag ska till Malmö nästa helg, ska spana på 266 då, tror att penseln kan ha inverkat till stor del på mina misslyckanden med brynskugga tidigare. Samtidigt så gillar jag mina skarpa linjer, men det kan ju vara kul att testa ngt nytt:)



Sminkjante: Haha, jag vet! Jag brukar alltid säga att jag inte har några bryn förrän jag har målat dit dem... Vad kul att du uppskattade läsningen:) Jag kände mig lite oortodox som drog in en massa kändisbilder hos Sminkan, men samtidigt så tyckte jag att ni behövde lite illustrationer för att ta er igenom all text! Jag tycker att dina bryn ser fina ut, men det är ju du som ska trivas med dem i första hand, så tycker du att de behöver göras om så är det ju bara att sätta fart:)Fördelen med mina bryn är ju att jag kan forma dem hur jag vill, är lite sugen på att experimentera med formen faktiskt.

Postat av: Jenny
Publicerad 2008-10-24 11:10:47

Brynen betyder verkligen allt, ett par ovårdade bryn kan förstöra en i övrigt perfekt make.



Nu har jag föresten hittat tillbaka till bloggen efter ett alldeles för långt uppehåll. :)

/Jenny på All Maked Up

Postat av: badis
Publicerad 2008-10-24 13:42:27

Vackra bryn du har! Nicole Kidmans bryn är såå fina i MR!

Postat av: Han&Hon
Publicerad 2008-10-24 21:19:00

Snyggt! själv använder jag Viva la divas trio brynskugga. superb!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-25 10:25:29

Jenny: du har helt rätt! Vad kul att du har hittat tillbaka! Ska spana på vad du hittar på:)



Badis: Tack så mkt:) Japp, de är verkligen gorgeous!



Han&Hon: Aha, ett tips alltså. Jag har inte så mkt från VlD, men många gillar ju så jag ska nog spana in den.

Postat av: Pixelpig
Publicerad 2008-10-25 18:32:36

Jag själv tillhör "Brooke Shields-generationen" (nu avslöjar jag verkligen mig själv.. :-D )

Samtidigt har det varit en ursäkt för att aldrig göra något med mina bryn, förutom att borsta dem om de for ut åt alla håll. Jag har inte riktigt tid att gå till en skönhets-salong för att få mina bryn plockade (dessutom måste jag erkänna att jag inte riktigt litar på alla "proffs" som finns i landsorts-salonger, ibland är det kvinnor 60+ som inte har några egna ögonbryn alls). Finns det någon som har erfarenhet av något "gör-det-själv-kit" ?

Jag vet att det finns flera på marknaden, som har färger, mallar, DVD-instruktioner.. finns det någon som har tips?

(Annars fortätter jag nog med Brooke Shields-looken - den är i alla fall underhållsfri ;)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-10-26 14:18:47

Åh, vad roligt att du funderar på ny form. Vore roligt att se någon gång.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-26 23:10:54

Pixelpig: Oj, jag har nog inga tips att komma med här tyvärr. Jag kör ju inte med kit och har aldrig testat det. Av mina tips att döma får du alltså köra vidare på brooke shields-looken. men det finns säkert någon annan som har koll, har du testat på pret-ty?



Sminkjante: ja jag är lite sugen faktsikt:) Blir det något så ska jag visa, men krävs ju lite tid, min vanliga form sitter i fingerspetsarna, så den går snabbt... Men vore kul att testa, även om jag är nöjd med brynen så är det ju roligt med förnyelse.

Postat av: Therése
Publicerad 2008-11-27 21:23:48

Hej,

Väldigt inspirerande om ögonbryn grejen.

Har själv samma "problem". För jag har typ

"asiat" ögonbryn och dom ser förfärligt fula ut, breda och det blir ingen fin form när man plockar dom. Just nu ser det bara ut som en djungel... fast egentligen har jag typ inga ögonbryn, men försöker låta dom växa ut och plocka på nytt. Men försöker också lära mig att måla dom snyggt.



Och apråpå någonting helt annat,

Jag tyckte din blogg var fin,

så om du skulle ha tid, skulle du kunna berätta

tydligt hur du gör? Är inte så duktig på HTML.



Mvh Therése, 14 år.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-11-27 22:16:07

Therése: Åh, vad kul att du gillar inlägget! Haha, ja ögonbrynspenna är en välsignelse för oss glesisar:)Om det är till någon uppmuntran så tog det lång tid för mig att bli bra på att måla ögonbrynen, men nu sitter det verkligen i handen och går nästan av sig självt, kommer det säkert göra för dig också!



Oj tack så mkt! Jag är som sagt medbloggerska! och varken Sminkan eller jag sköter designandet av bloggen, det gör en tredje raring, Rouaa. Du hittar hennes blogg här http://rouaa.blogg.se/beauty/?c=1210342748. Kolla in om du inte redan har gjort, hon är verkligen fantastisk på smink!

Postat av: j
Publicerad 2010-01-12 15:47:10

har du aldrig funderat på att göra en kosmetisk tatuering? då slipper du ju måla brynen varje dag..


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela