Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sotning med Blackground och Danger Zone

Publicerad 2008-11-30 02:22:02 i Emmas FOTD 2008,

För ett tag sedan frågade Therese mig om jag kunde tänka mig att göra en svartgrå sotning här på bloggen. Jag gick själv i liknande tankar så i lördags slog jag till på en sotning. Dock har jag haft mycket att göra denna vecka, så den här sminkningen är egentligen från förra lördagen. Nåja, det är rätt veckodag, åtminstone nästan.


Hyn

Foundation: Elemental Beauty Soft Focus Foundation, Nude
Concealer under ögonen: MUS Cover All Mix

Concealer i ansiktet: Everyday Minerals Mint Concealer
Puder: Everyday Minerals Finishing Dust

Rouge: MUS Lip & Cheektint
Ögon

Ögonbryn: Clarins Brow Definer Lightest Brown
Ögonskuggsbas: MAC Paint Pot Blackground
Ögonskuggor: MAC Danger Zone, den svarta skuggan och Isadora Matte Chocolate den ljusaste skuggan
Eyeliner: Clinique Brush on Cream Eyeliner Black
Kajal: MAC Feline
Mascara: L'oreal Double Extension Beauty Tubes

Läppar

Läppenna: MUS Wood

Läppstift: MUS Bare


När jag nu skulle göra en sotning var jag självklart tvungen att använda min nya Paint Pot Blackground. Jag började alltså med att applicera Blackground över hela ögonlocket, samt en bit upp på brynbenet. Ovanpå Blackground valde jag att lägga den svarta delen av Danger Zone. Denna skugga är ingalunda kolsvart, men å andra sidan så var det ju en svartgrå sotning som efterfrågades, så jag tycker att det passade bra. Blackground applicerade jag även under ögat. Jag måste säga att jag tycker att Blackground var ett alldeles ypperligt sätt att börja en sotning på, bra fäste och snabb effekt! Danger Zone applicerades på Blackground även under ögat. Från det svarta och upp till ögonbrynet applicerade jag den ljusa Isadoraskuggan. Den är matt och jag var inte så sugen på en skimrig highlightereffekt, och då passade den ju bra. Jag drog därefter ett streck med svart eyeliner längs med övre fransraden och målade fransarna med svart mascara. Ögonmakeupen avslutades med att jag målade svara Feline som en inliner på vattenlinjen.


Kinderna målade jag med Lip & Cheek Tint från MUS. Jag har haft den här produkten sedan i augusti men det här vara bara andra gången jag använde den, och första gången på kinderna. Första testningen blev jag inte alls nöjd med, så därför har den fått ligga i lådan och samla damm, men nu fick den komma fram och den här gången blev jag mycket mer nöjd med resultatet. Tintet gav en fantastiskt naturlig färg till kinderna, inte alls så tokigt faktiskt. Hade MUS varit lite roligare och lite mer wannabe-fangbangers så hade de döpt det här tintet till True Blood. Det hade jag tyckt hade varit vansinnigt roligt, och så passande eftersom det är en del av Whisper-kollektionen. Tyvärr så är MUS humor inte lika vampyrorienterad som min, så vi får helt enkelt nöja oss med att den kallas för Lip & Cheek Tint. Söt liten flaska är det i alla fall, och resultatet blir riktigt fint, men man får snabba sig på med appliceringen, för oj vad det torkar snabbt. Läpparna ville jag hålla neutrala och jag valde att måla dem först helt och hållet med en läppenna, och därefter med ett stift, båda från MUS. Läppfärgen är det jag blev minst nöjd med i den här sminkningen, tonen blev alldeles för mycket åt det bruna hållet, men vid det här laget så orkade jag inte ändra, så jag nöjer mig med att konstatera att det var dumt att måla läpparna med läppenna första, det hade blivit snyggare utan.



Som ni ser experimenterar jag lite med en ny stil att skriva upp sminket jag har använt på. Tänkte att det dels borde vara lättöverskådligt, hindra mig från att tjata ihjäl mig om Everyday Minerals foundation och puder och dessutom ge mig mer tid över till annat. Småprata om smink och beskriva hur sminkningen går till gör sig ju dock bäst i löpande form så jag kör på som vanligt där, men jag slipper berätta vad jag har på hyn och i vilken ordning jag applicerar grunden för hundrafemtielfte gången. Så, vad tycker ni, blir det bättre såhär?

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-11-30 08:41:51

Otroligt tjusigt! Vilka snygga bilder det var också! Jag gillar Elemental Beauty på dig, den ser perfekt ut! Och kinderna med! Riktigt läcker! En ny favorit i fotd-kategorin!

Postat av: Sanna
Publicerad 2008-11-30 11:23:51

skitsnyggt! jag älskar den första bilden!<3

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-11-30 12:54:55

shit vad snyggt, Emma! (Fierce, som Tyra skulle ha sagt..)

Postat av: Sofia (nibblah)
Publicerad 2008-11-30 13:56:05

Oh, urtjusigt! Väldigt snygg sotning, och stainet ser verkligen gorgeous ut på dig!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-11-30 15:46:52

Snyggt som tusan. Jag gillar att få produkterna "uppradade" lätt och överskådligt.

Postat av: Therese
Publicerad 2008-11-30 17:47:05

Tack så jätte mkt, uppskattar verkligen att du gjorde en sotning och den blev ursnygg. Nu måste jag testa själv och se hur de blir :D

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2008-11-30 18:00:48

Otroligt snyggt! Ser att du använt EM Finishing Dust, jag själv är inte förtjust alls i detta, känns som man har grova korn i ansiktet här och där. Hur upplever du det?

Postat av: Linda
Publicerad 2008-11-30 20:21:17

Ursnyggt, vilken blick du har!!!!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2008-11-30 21:20:17

Läckert!





Och ja, det blev bättre så här.. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-11-30 22:27:47

Sminkan: Tack så mkt kära du! Haha, så bra vet jag inte om det blev, men jag blev ändå rätt nöjd. Den röd-svarta och den lila-silvriga är mina favoriter av mina egna här. Ja, elemental beauty är riktigt bra! jag är väldigt sugen på att beställa men måste nog vänta till efter jul om det ska bli några julklappar:)



Sanna: tack så mkt raring!



Glamqueen: haha, tack så jättemkt!



Sofia: tack så mkt! japp, det är faktiskt fint, men som sagt, det gäller att vara snabb, så kanske inget för dödströtta mornar:)



Sminkjante: Tack! Vad bra att du gillar det, jag tycker själv att det är väldigt smidigt om det är ngt man är intresserad av särskilt.



Therese: tack tack! Vad kul att du gillade den. Klart att du ska testa, det är inte så svårt. Känner du dig osäker tycker jag att du ska titta på Sminkans tutorial, den är bra!



Crazy Nails: Tack. Jag gillar faktiskt det pudret. Innan det så använde jag id mineral veil, och när jag började med detta så tyckte jag precis som du att den kändes lite rov, men efter hand har jag vant mig. Nu tycker jag att det är bra eftersom det dels blir riktigt matt, samt eftersom jag tycker att hållbarheten är bra. Det är dock ingen HG-produkt så jag tror inte att jag kommer att köpa det igen. Eller ja förresten, svårt att säga, beställer jag från EM kanske det följer med.



Linda: Hihi, tack så mkt:)



Marybeth: tack! Och vad bra att du gillar det, alltid skönt att få respons!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela