Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Letar ljus med Night Porter

Publicerad 2008-01-31 16:15:27 i Eotd i grönt, Sminkans EotD,

Jaha, ett nytt problem har uppdagats sedan jag flyttade. Idag har jag letat efter en plats där jag kan a) sminka mig och b) fotografera. Jag har inga riktigt bra platser för någondera just nu. Sminket står i en bokhylla och bredvid den har jag en byrå som jag riggat en spegel jag hittade i den nya lägenheten på. Jag har dock fel vinkel på spegeln och har svårt att se vad jag gör på det avstånd som blir. Ljuset är dåligt, trots att jag fick pappa att rigga en spotlight på bokhyllan som ska lysa ner på mig. Ner är ledordet. Jag får hemska skuggor i ansiktet och ljuset är dessutom för gult så jag har ingen aning om färger eller intensitet. Som att sminka sig på krogen ungefär...
Fotograferandet lider av samma problem. Ingen lampa i lägenheten är stark nog för att fixa färger och skärpa med mina gamla inställningar. Har sprungit runt och provat på olika ställen och här är resultaten:

Under spotlighten där jag sminkar mig.

I hallen under stark lampa med vitt ljus

I badrummet

I köket vid fönstret med resterna av dagsljuset och lampa. Helt klart bäst, men ganska knepigt att få till de dagar de är mulet eller man kommer hem sent. Funkar definitivt inte på morgonen när jag normalt sett fotar make-upen. Så, vi får se hur det blir. Annars får jag lägga ut de jag har från förr och sen bara leverera nytt på helgerna.

Sminkningen är gjord med NARS skuggorna jag skaffat mig. El Dorado, en krämskugga är bas, Night Porter på hela ögonlocket. Sen lite Loch Ness från Fyrinnae i globlinjen och Angel's Tale under brynet. NARS Night Porter under ögat, Tigikajal i grönt innanför fransarna. Mascara Hypnose från Lancome.
Bild på El Dorado:

Det är en guldig, krämskugga som känns lite oljigare än t.ex Dignity (FACE) eller Artifact (MAC). Den glider på som en lite oljig hinna men ger bra greppyta som bas för de andra skuggorna. Den känns med andra ord helt okej!
Night Porter var en underbar ögonskugga! Smidig, pigmentrik, inget nedfall och helt jämn på ögonlocket! Love it! Den måste ni skaffa er! Jag har varit sugen ett tag men Rocketqueens FOTD med den fick mig slutgiltigt över kanten och jag beställde den samma dag från HqHair!
http://rocketqueens.blogg.se/1201098866_night_porter.html
Spana in den superläckra sotningen med Night Porter på Rocketqueen! Hon är alltid snygg, men detta är den make-up jag gillar mest på henne hittills! Så snyggt!

Nu kan jag bara hoppas att belysningsfrågan löser sig så jag kan fortsätta bloggen som tidigare. Några bruna gamla inlägg finns kvar i min reserv-hög, men sen... Ja, sen kommer väl våren och ljuset!

Glömde skriva att jag har på mina gröna kontaktlinser. Det är inte något annat som har hänt alltså, bara färgad plast istället för mina eviga glasögon!

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-01-31 16:33:26

Har du färgade linser på dig eller är det också belysningen? Sminket ser fint ut men jag måste erkänna att jag har lite svårt för att fokusera på det, jag är för förvirrad av din ögonfärg...:) trodde först att det var någon annan på bilderna. det är det väl inte?

Postat av: Jessika
Publicerad 2008-01-31 16:35:19

Hej..
Tänkte fråga hur du beställer ttm & mad ögonskuggorna??

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 16:35:25

Emma! Vad bra att du sa det! Glömde skriva att jag har kontaktlinserna på! Det är jag!

Postat av: Sophia Almawi
Publicerad 2008-01-31 16:37:30

fan vad coolt

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 16:38:30

Jessika! Man går in på deras respektive hemsidor och lägger det man vill ha i den virtuella varukorgen, klickar på check out och fyller i namn och adress samt kortnummer och betalar. Sen kommer skuggorna på posten. Lycka till!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 16:42:06

Sophia! Tack!

Postat av: Kim
Publicerad 2008-01-31 17:00:06

Fint :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 17:23:03

Kim! Tack!

Postat av: Amanda
Publicerad 2008-01-31 17:24:31

Vilka balla färger! Du lär dra många blikar till dig ute på stan. Positivt menat :)

Postat av: Madeleine
Publicerad 2008-01-31 17:52:05

Du lyckas alltid! Riktigt snyggt den här gången med ;)

Postat av: Zephora
Publicerad 2008-01-31 18:37:02

Shit, jag får ångest när jag ser hur bra du sminkar. Det kommer aldrig kännas bra framför spegeln numera!

*läser vidare i bloggen*

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 18:41:35

Amanda! Tack! Jag har aldrig märkt något på stan. Jo, om jag har rött läppstift håller äldre herrar upp dörren för mig!

Madeleine! Vad snäll du är! Tack!

Zephora! Det var ju inte den reaktionen jag hoppats på. Meningen är ju att man ska se att smink är lätt, lustfyllt och ofarligt! ;-)

Postat av: Zephora
Publicerad 2008-01-31 18:55:39

Jag älskar detta! Jag älskar din blogg! Jag älskar dig!

Jag önskar att jag hade tid att lära mig sminka mig själv, men jag har aldrig tid eller ork. Skulle du kunna skapa en Sminkskola med lite mindre avancerade tips för oss hopplösa människor? :)

Postat av: Evelina
Publicerad 2008-01-31 19:10:51

Det här har inget med inlägget att göra men.. Skulle du inte kunna, någongång, ta en bild på någon med coolt smink och så visa hur dem gjort? För du är ju verkligen grym på att sminka(!).

Postat av: ameli&emelie
Publicerad 2008-01-31 19:12:11

rikgit snyggt ju! :) duktig du är på att sminka :)

Postat av: Cajsa
Publicerad 2008-01-31 19:35:52

Grymt snyggt. Önskar jag var lika coll och duktig
!

Postat av: Motownjunk
Publicerad 2008-01-31 19:57:59

Gud så tjusigt! Vad är det för linser du har? Den gröna färgen ser ju väldigt naturlig ut, inte alls som när jag har testat färgade gröna linser. Det var nog Focus jag hade.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 20:16:57

Zephora! Vilken entusiasm! Tack för de orden!
Sminkskola med enkla steg för steg beskrivningar finns under kategorin Tutorials. Där finns min superenkla sotning med två skuggor, t.ex. Jag ska försöka fylla på där, men just nu lider jag, som sagt, av ljusbrist i lägenheten...
Sen tror jag inte att någon är hopplös. ;-)

Evelina! Nu förstår jag inte hur du menar? Ta en bild, alltså hitta någon som är häftigt sminkad på stan och fota? Eller hitta en bild på någon i en tidning och visa? Jag vet att Panacea gjort en tutorial med make-up från bland annat musikvideor. Är det något sådant du menar? Jag vet inte om jag vill göra något sådant, men det är ju en bra idé som säkert någon annan kan nappa på. Men skulle jag göra det skulle det bli en Sioxsie Sioux-sminkning i svart! ;-)

Amelie&Emelie! Tack!

Cajsa! Tack! Du är säkert minst lika cool. Jag är rätt ocool, faktiskt...;-)

Motownjunk! Jag har också hat Focus. Just de här heter Expression-någonting, men Focus såg nog likadana ut på mig. Så länge linsen inte är målad för att se naturlig ut så funkar det på mig. De med målade iris blir gräsliga. Jag ser ut att ha ögon direkt från TV-serien V... De här är okej, jag har lila också, som jag gillar.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-01-31 21:08:01

Okej då är jag med. Kul att du köpte night porter, den är verkligen supersnygg, den vill jag också ha! vad kostade den med frakt?

Postat av: Kimpa
Publicerad 2008-01-31 21:25:49

Wow, vad duktig du är! Lade in din blogg som bokmärke för länge sen, älskar den! :D

Ha en trevlig kväll!

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-01-31 21:59:35

Hur länge är du evakuerad? Tänk vad fint du ska få i din lägenhet sen! Har du valt badrumsinredning? I vår lägenhet bodde en hårdrockare förut (sångaren i Mustasch), han valde kakel...hmmm. Svartvitrutigt med röd fondvägg. Man blir alldeles yr i mössan av att se det... ganska häftigt, kanske lite väl häftigt.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-31 22:12:24

Emma! En NARS-skugga kostar 15 pud och frakten för mitt paket, med två skuggor, var 4 pund. Alltså nästan 200 kronor för en skugga. Tur att jag inte räknade ut det innan jag beställde... :-)

Kimpa! Vad kul! Vad glad jag blir! Ha en härlig torsdagskväll du med!

Ninni! Jag vet inte hur länge. Allt ska typ göras. Min vägg är så fuktskadad att de ska riva ytterväggen, alla stammar ska bytas, elen dras om. Mina golv måste brytas upp och läggas nya. Jag har ju mögel efter alla fuktskador.
Inredning har vi inte funderat så mycket på än. Badrummet blir nog som det blir. Hela föreningen ska ha ungeär samma. Jag ska ha badkar i alla fall. Fast inte ens det är jag säker på längre. Beror på om jag hittar ett med rätt mått.
Svart-vittkaklat blir det dock inte!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-01-31 22:51:37

Huh! ett sånt ruskigt pris... synd att inte strawberrynet har nars. ja, det lär nog dröja innan jag har lust att lägga så mkt pengar på en skugga igen. Men den ser verkligen underbart fin ut!

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-02-01 08:21:31

Jisses så coolt! Spelar ingen roll att inte foto-ljuset är som vanligt, tycker du fick till det jättebra trots allt! Den är häftig, Night Porter! Och jag gillar dina gröna linser, det ger en fingervisning på hur färgerna skulle passa mina egna ögon =)

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-02-01 08:23:38

Tack för länken! Vad kul at du gillade den så mycket! På ett sätt är det lite, lite tur att du har lite annorlunda ljus för bilderna blev såå ovanliga, som tavlor! Konst.

Hehe, kul att Ninni tagit över skutan efter Mustasch-Ralph...

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-02-01 14:00:57

älskar det! älskar linserna, för det har du va? :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-01 16:36:24

Emma! Ja, jag tycker också det är läskgt dyrt. Men den är väldans in i konsistensen. Som Paula Dorf ungefär.

Veronica! Tack! Frågan är bara hur länge det är roligt med den här typen av bilder. Jag kommer ju inte få något dagsljus. Idag struntade jag i sminket, men vi får se om jag gör ett försök senare. Om jag hinner. Ska dricka skumpa med bästa vännen! ;-)

Rocketqueen! Tack! Jag tror ändå att man tröttnar på den här typen av bilder om det bara blir det. Men vi får se. Jag funderar på hur jag ska lösa det...

Rouaa! Ja, det är linser. Ibland är det kul med lite annan ögonfärg än den gamla vanliga. :-)

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-02-01 19:16:05

Sminkan "gamla vanliga", gamla? :p haha :D jo jag är sugen på grönt, men det ser bara skumt ut på mig. haha

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-02 08:45:40

Rouaa! Jag förstår att det ser skumt ut. Linser för mörkögda brukar ju ha det där målade mönstret och vara opaka. Det kan aldrig se naturligt ut. Vissa linser för oss med ljusa ögon har också irisen målad och det ser verkligen inte klokt ut. Jag har haft såna också, speceillt i början av bloggen finns det bilder med det. Det ser läskigt ut.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela