Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Någon som inpirerat mig

Publicerad 2008-02-24 12:30:18 i Veckans bloggtema,

En sminkförebild är veckans tema på http://www.pret-ty.se/. Mitt förslag. Nu gäller det att göra något vettigt av det med andra ord! :-)
En av mina stora förebilder är den otroligt mångfasetterade sångeskan Sioxsie Sioux. Hon startade sin karriär redan i mitten på 70-talet när hons grundade bandet Siouxsie and the Banshees. Punkinfluenserna var tydliga då, men både Siouxsie och musiken har haft många faser och har utvecklats på spännande sätt genom åren.
Musiken är fantastisk och Siouxsie är och förblir en stilikon för många kvinnor, däribland mig. Ta en titt här på några av hennes många ansikten:
http://www.youtube.com/watch?v=eACOILQAkiE

En annan förebild var tyska sångerskan Nina Hagen. Ännu en punkinfluerad sångerska med genombrott på sent 70-tal och som blev en stilikon för många på 80-talet.
Kasta ett öga på en Nina med den eyeliner jag förälskade mig i på 80-talet. Så här såg hon ut då, och faktiskt ser hon nästan likadan ut idag.
http://www.youtube.com/watch?v=LzdWeMsFnwo

Ja, som 10-12 åring var det så här jag ville se ut! Det har tonats ner med åren. Både influenserna från Nina och Siouxsie lever kvar i mig, men jag har tonat ner make-upen en hel del sedan mina tonår. Jag ser fortfarande Siouxsie som en förebild för mig som vuxen kvinna då hon också kunnat förändra, variera, tona ner eller dra på mer beroende på omständigheter och sammanhang. Alltid utan att förlora för mycket av sig själv och sin starka, karismatiska personlighet.
Nina har gått en annan väg, kompromisslösare kanske kan tyckas, men även att kompromissa kräver styrka och Siouxsie har inte sålt sin själ. Se bara hur lik sig hon faktiskt är på senaste albumet Mantaray. Här i videon till låten Into a Swan 2007:
http://www.youtube.com/watch?v=ntwhrnuS5vI
Här är hon 1981 i en promotionvideo för min favoritplatta, Juju:
http://www.youtube.com/watch?v=YP-ZUbSmkRM
Och så måste ni ju se klassiska Cities in Dust från 1986:
http://www.youtube.com/watch?v=lLP35SNOSDY&feature=related

Där har ni dem, mina sminkförebilder och två kvinnor som absolut inspirerat mig i livet. Nu ser jag fram emot att se mina med-bloggerskors sminkförebilder och läsa i mina kommentarer om alla läsares inspiration och stilikoner!

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-24 12:50:48

Jag har inte funderat ut något bra än, ska tänka lite mer. vill bara säga att jag inte lyckades kommentera föregående inlägg... Fast det kanske inte är så konstigt. Har du tagit bort den? jag fattade inte varför det inte funkade. ja ja, då har jag svaret... jag återkommer på denna senare.

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2008-02-24 13:24:49

Härligt inlägg! Känner att du satt ribban högt här :)

Postat av: EyeOnBeauty
Publicerad 2008-02-24 17:07:44

A roligt tema, får jag klura på ett tag:) Ha en bra dag!

Postat av: leonie
Publicerad 2008-02-24 22:39:14

Jag har ingen särskild sminkförebild, jag inspireras av så mycket och många. Jag skulle ändå vilja ta tillfället i akt att framhäva Elisabeth Höglund, inte för att hon är en sminkförebild utan för att hon ständigt får skit för att hon gillar smink och hår som uppenbarligen bryter mot gängse normer. EH är en kompetent journalist men hennes yrkeskunnande hamnar ofta i skymundan för hennes utseende.Det är beklämmande att det inte krävs mer än stort hår, byte av hårfärg ibland och stark färg på läppstiftet för att folk ska bli upprörda. Jag tycker det är befriande att det finns äldre kvinnor som visar att man faktiskt tycker det är roligt med smink även om det uppenbarligen bryter mot rådande normer.Jag blir glad av Elisabeth Höglund.

Postat av: Fina
Publicerad 2008-02-24 23:49:34

Jag hoppas du får en mysig vecka :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-25 09:16:21

Emma! Helt rätt, jag raderade det. Det fanns ju en anledning att jag inte gillade det till att börja med...
Okej, jag väntar med spänning på vad du kommer fram till!

LGB! Tack! SKa hålla utkik hos dig nu då...

Kristina! Ja, det ska bli spännande att läsa!

Leonie! Du har helt rätt! Fram för mer färgglada och färgstarka kvinnor! Och män, för all del! En förbild behöver ju inte vara någon man vill efterlikna, det kan ju vara någon som inspirerar en på andra sätt också!

Fina! Tack! Jag är så genomförkyld nu att den förhoppningen känns rätt avlägsen. Men vi får hoppas att det vänder snart.

Postat av: Johanna
Publicerad 2008-02-25 09:20:24

Ja, hon var häftig ^^
Första jag tänkte på när jag hörde/såg första videon du länkade till var om hon möjligtvis (musikaliskt) skulle kunna vara en förebild för No Doubt och/eller Gwen Stefani...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-25 09:28:23

Johanna! Det kan hon säkert vara. Vem menar du förresten? Nina eller Siouxsie?

Postat av: Nasse
Publicerad 2008-02-25 17:35:47

Jag inspireras av Tarja Turunen, ex-solisten för Nightwish, otroligt begåvad och vacker. Hon har en rockig men ändå klassisk stil som jag tycker är überfin, litet av en isdrottningslook med sotade ögon och dramatiska, röda läppar eller nudeläppar.

Andra sminkförebilder är Rita Hayworth och Kate Winslet, Rita för sin mustiga femininitet (tänk Gilda) och Kate för sin turvis bohemiska och romantiska stil, plus att hon verkar hur tuff som helst.

Hoppas du blir frisk snart!:)

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-26 01:41:21

jag kan tillbringa hela dagar på youtube och nostalgitrippa bland gamla "idoler". Kate Bush och Björk är häftiga kvinnliga förebilder, de körde sin grej!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-26 08:50:26

Nasse! Tarja är ingen dålig förebild! En vacker kvinna med fantastisk röst! Och Rita är väl så vacker man kan vara! Jag skulle gärna ha hennes sensuella utrstrålning och hennes elegans!
Kate är jag inte så bekant med. Bohemisk låter bra!

Glamqueen! Björk är verkligen en inspiration med sin individualism och sin förmåga att tänka nytt och annorlunda. En pionjär! Förstå verkligen att hon inspirerat dig!
Kate Bush minns jag knappt. Vad hemskt! Jag kommer ihåg videon till "Running up that hill" eller vad den nu hette. Hm... Måste in på YouTube och kolla! Det känns som att jag hittat en vit fläck på kartan här! Tack!!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-26 12:57:38

Kate Bush är egentligen en slags föregångare till Björk på det sättet att hon gärna experimenterade med ljud. Hennes första video till genombrottslåten Wuthering Hights är ju också helt bedårande, hon står i en glänta rakt upp och ner och sjunger och dansar:
http://www.youtube.com/watch?v=gfGc4wcil2g
senare fixade skivbolaget en "proffsigare" version.

Postat av: Suz
Publicerad 2008-02-26 13:43:43

En person som alltid varit en inspiration och förebild är David Bowie. För mig representerar han ett okonventionellt, nyskapande tankesätt oavsett om det gäller film, smink, musik, konst eller mode. Trots sina många år i branschen så har han en kuslig förmåga att ständigt hålla sig aktuell och "fräsch", vilket jag verkligen inspireras av på många olika sätt.
En annan person som kommit att bli en stor inspirationskälla på senare tid är faktiskt du, Sminkan. Innan jag upptäckte din sida så hade mitt tidigare så brinnande intresse för skönhet och smink svalnat ganska rejält. Kanke mest p g a att det vuxna livet allt som oftast uppslukas av jobb och en massa måsten... Din sida har verkligen fått mig att återupptäcka den fantastiska smink-världen och gett mig min experimentslusta tillbaka. Kram på dig!:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-26 19:41:37

Glamqueen! Tack för länken! Där har jag lite att upptäcka, känner jag! Underbart!

Suz! David Bowie är en av mina stora favoriter också! Vad kul att du tog upp honom, för han kunde definitivt varit med i mitt inlägg!
Och du, det var det finaste någon sagt till mig på länge, det om inspirationen! Jag vet inte vad jag ska säga. Fantastiskt att få läsa en sådan kommentar! Jag är mållös och rörd! Tack!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela