Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Hur jag tar hand om mina naglar

Publicerad 2008-04-06 19:09:48 i Veckans bloggtema,

Veckans bloggtema på PRET-ty  är av MakeUpMyLack-Sanna och lyder så här:

Vad man har för typ av naglar, hur ni vårdar dem.
tips på vårdande produkter till naglarna- det kan vara allt från specifika "treatments" som man kan köpa till hemmakurer.
Vad använder ni för bas- och topplack
Vad har ni helst på naglarna samt favoritnagellack!

Förenklat: Hur vårdar ni era naglar? Vad använder ni för bas- och topplack? Samt ert favoritnagellack!

Ja, jag har ju blivit helt nagellacksberoende igen, efter fem års avhållsamhet. Jag började lacka naglarna när jag var kanske 10 år. Då hade jag en samling med tre lack från Cutex. Ett svart, ett mörkblått och ett guld. Snabbt började samlingen växa och intresset öka. När jag var 12 hade jag gör-det-själv kit för akrylnaglar. Jag limmade falska tippar och jag hade en enorm nagellackssamling. Mina naglar har alltid haft risig kvalitet, därav alla lösnagel-grejer. Naglarna skivar sig och böjer sig och blir aldrig långa. Samma sak för min far, men han vill å andra sidan inte ha långa naglar heller. Men han vill att de ska hålla bättre!
Jag åt B-vitaminer, öljäst, Silica, Selen... Jag köpte Mavalas nagelstärkare. Jag köpte Trinds nagelstärkare. Inget hjälpte. Så när jag var 19 flyttade jag till Moskva och slutade med allt utom nagellack. Minns en dam i en kiosk som påpekade för mig att de nagellack jag valt inte passade mig. Det var en underbar blålila nyans som enligt henne bara passade på någon med långa, vackra naglar, inte en sån som mig med korta. fula.

Jag kom tillbaka till Sverige, köpte mer nagellack, gjorde konstnaglar, hade inte råd med det för jag var student och det blev lösnaglar som jag fixade hemma igen istället. Tiden gick. Jag började jobba. Naglarna var nu mina egna, men inte långa. Däremot gnistrade de i turkos och multiglitter, brunt och guld, vinrött med lilaton, ljusblått och grönt. Jag älskade alla nagellack och att se färgerna skimra i ljuset. Så plötsligt hände det något. 2002 fick jag min trädgård. Då slutade jag med nagellack. Helt. Pang bara. Inte ett lack. Flaskorna stod kvar i kylskåpet och skramlade lite sorgset när jag öppnade dörren för att ta ut mjölken till kaffet men jag målade inte naglarna längre. 

Åren gick. Jag grävde rabatter och jobbade och grävde fler rabatter och jobbade mer. Sminkade mig gjorde jag fortfarande men naglarna fortsatte sin träda. Så blev jag medlem på PRET-ty. Jag bytte något med LipGloss Bitch, minns inte vad, och fick hem Hyde in the Dark från CND. Jag upptäckte All Lacquered Up och Saras NOTD-blogg. Plötsligt ville jag ha nagellack igen. Alla färger i världen vill jag ha! Mest av allt vill jag ha grönt! Och turkos och blått! Och mörkgrått! Och... Ja, alla färger! Återigen njuter jag av att se olika nyansers spel i ljuset! Ah, nagellack! Härligt!

Och, säger ni nu, vem bryr sig om din nagellackshistoria. Berätta nu hur du sköter dem!
Okej. Jag gör så här:
1. jag börjar med ett baslack från OPI som heter Natural Nail Strengthener. Det finns även olika nagelstärkare från OPI som inte är baslack, dem har jag inte provat. Det här passar mig perfekt för jag kan lacka ovanpå det. Det funkar dessutom! Jag har aldrig haft så långa naglar som nu. Alltså äkta naglar. Och de skivar sig betydligt mindre. Jag har använt det drygt en månad, snart två, och naglarna är 100% bättre! Älskar det!
image4277
Det fyller dessutom upp ojämnheter och ger en len, slät yta för lacken. Man ska ha två lager, men jag fuskar och kör ett och sen har jag ett annat underlack över det här.
2. För grepp så använder jag China Glaze Strong Adhesion som underlack. Ett lager ovanpå OPI Natural Nail Strengthener. Ni kan se en utvärdering av det i mitt underlackstest där det mötte Creative Stickey i en match. Båda var lika bra. Jag kommer alltså även använda Stickey fortsättningsvis, men jag vet inte om det funkar lika bra som Strong Adhesive över OPI Natural Nail Strengthener för det har jag inte hunnit testa än.
image4278image4279
3. Lack. Valfi färg och två lager. Oftast har jag mörka färger. Gärna Blått, grönt och mörkgrått. Men jag tröttnar på allt jag har för ofta och då vill jag gärna byta till något helt annat. Rosa kanske, eller rött? Just nu är jag sugen på ett mjölkigt, halvopakt lack i vitt eller creme. Och pastelliga duochromes till sommaren! Fransk manikyr har jag inte haft i konventionell mening. Jag hade glittertippar ibland som ung, och jag gjorde ett försök med silvertippar på frihand för ett tag sedan, men jag är inte världsmästare i finmotorik så det blev sådär.
Favoritformula på nagellacken har vanligen China Glaze. Jag gillar den lite tjocka konsistensen!
4. Överlack. Alltid snabbtorkande. Just nu växlar jag mellan två olika, och självklart ska de testas framöver! Det är Poshe och China Glaze Fast Forward som är mina favoriter.
China Glaze Fast Forward är tjockare och ger ett glaserat intryck på nageln, Poshe är tunnare och ger en hårdare yta. Båda torkar snabbt och håller bra.
image4280image4281
Som ni ser hr jag precis gjort slut på mitt gamla Fast Forward och har inte hunnit ta ut det nya ur kartongen. Det är i alla fall ett fantastiskt överlack som ger mycket glans. Rekomenderas!

Ja, det var själva manikyren. Mer då? Ja, jag håller på och provar två olika nagelbandsprodukter, Oliva och CND Solar Oil.
image4282image4283
Jag återkommer med resultatet så fort jag ser någon skillnad. Annars använder jag Lemony Flutter från Lush, Vaseline Intensive Care handkräm, Doves nattkräm för händer, OPI Avojuice, Crabtree&Evelyns handkrämer, Olivas handkräm, ja, alla möjliga handkrämer. Och dem ska jag faktiskt börja berätta om här på bloggen. recensioner av mina handkrämer kommer alltså vad det lider. Mina händer är torra och behöver mycket fukt. Jag torkar ut dem genom att tvätta händerna ofta, bada länge i hett vatten och gräva i jorden med bara fingrar. Dessutom torkar jag ut naglar och nagelband med att lacka om naglarna nästan varje dag. ibland har jag lackat om naglarna flera gånger på en dag... Ja, jag vet. manisk...

Har bestämt mig för att från och med idag ha nageltema på bloggen. Det kommer bli gröna nagellack hela veckan. Jag hade tänkt spara det lite, men jag känner att det är perfekt läge nu. Avspark med testen av underlack och det här måste ju vara rätta upptakten för nagelveckan! Så välkomna till åtta dagar av naglar  varav sju i grönt!

Kommentarer

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-04-06 19:28:46

Åh vilket toppentema. Grönt nagellack! :D Hittade förreesten ett gammalt grönt nagellack i garderoben. Grass Green från Mavala som säkert är minst 5 år gammalt :)

Postat av: Peter
Publicerad 2008-04-06 20:17:32

En underbar berättelse SMINKAN! Du borde bli författare... nagellack är livet, jag ska byta till OPI Royal Rajah Ruby senare i kväll. Ta hand om dig/Peter

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-04-06 21:24:23

den ryska tanten hade helt fel! nagellack gör sig bäst på lite nerfilade naglar, bara några mm långa. jag tycker den lätt blir too much med målade långa naglar. mina naglar kan bli hur långa som helst, och fungera som burköppnare, men jag filar ner dem hela tiden för att jag tycker att det är snyggast så. och för att slippa känna mig sådär handikappad som man kan göra med långa naglar.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-06 22:38:42

Emelie! Vad kul att du tycker det! tror nog en del av mina läsare har en annan uppfattning... Men, det blir gröna naglar nu i alla fall! Jag gillar grönt!

Å, en notd på det gröna Mavala tack!!

Peter! Tack! Och RRR är verkligen läckert! Du kommer vara jättesnygg i det!

GQ! Man vill alltid ha det man inte kan få... Jo, den ryska tanten hade fel. Men hon träffade en öm punkt just då. Jag har haft lite komplex för mina naglar. Dumt, det är ju inget fel på dem. Mer än att de skivar sig då...

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-06 22:46:51

Hurra för gröna naglar! Och hurra för personliga historier! den här veckan ser jag fram emot att läsa din blogg ännu mer än vanligt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-07 06:23:14

Emma! Vad roligt! Kul att du gillar idén!

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-04-07 09:08:29

Jättekul med grönt tema på naglarna, det ser jag verkligen fram emot! Ska kolla lite mer på nagelvården, man kanske kan hitta någon hjälp för skivade naglar!

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-04-07 09:14:55

Vad roligt med din personliga nagellacksstory!:) Den ryska tanten visste nog inte hur fel hon hade, du med dina kalasnaglar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-07 16:53:16

Veronica! OPI Naturl Nail Strengthener är fantastiskt!

Badbomben! Nåja, kalasnaglar är att ta i. Men de duger att måla på! ;-)
Klart hon hade fel. Det finns inga regler för makeup oc nagellack. Man får välja fritt! Det är det som är så härligt!

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-04-07 18:10:46

Sminkan, kan du ryska förresten?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-07 20:36:06

Emelie! Da, lite kan jag fortfarande...

Postat av: Frida
Publicerad 2008-04-07 20:51:41

Superbra inlägg! Ska absolut beställa OPI Natural Nail Strengthener nästa gång det blir dags.
Blev väldigt inspirerad nu, får se om jag skriver min egen nagelvårds-historia senare i veckan!

Postat av: MakeupMyLack- Sanna
Publicerad 2008-04-07 22:22:29

Härlig läsning
Den tyska tanten vet inte va hon snackar om!!!
Vad fina dina naglar ser ut
*hjärta*

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-07 22:42:07

Frida! Gör det! Jag är jättenöjd med mitt! har aldirg haft bättre naglar! och skriv om dina nageläventyr du med, och berätta när du gjort det! Jag vill läsa!

MUML-Sanna! Du är snäll! Men til ltantens försvar kan jag säga att mina naglar är snyggare och längre än någonsin! Då var de nog rätt skabbiga.

Postat av: Mi
Publicerad 2008-04-09 16:07:48

Dom överlacken du använder, är det sådana som man tar på innan färglacket har torkat?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-09 16:15:40

Mi! Ja, det är det. Jag lägger på överlacket direkt efter att jag lackat sista lagret, alltså innan lacken torkat.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela