Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Min favoritfärg

Publicerad 2008-03-09 15:15:28 i Veckans bloggtema,

Veckans bloggtema på www.pret-ty.se är favoritfärg. Den är lätt! SVART!

Svart är färgernas färg! Den får andra färger att lysa och skapar dramatiska kontraster. Den kan antingen vara kraftfull och mäktig eller diskret och lämna huvudrollen åt andra. Hur skulle vi klara oss utan svart?

Här ger den bara en mjuk ram som låter bronsfärgen skimra och formen härska.

Här är den kraftfull och tung med en kompromisslöshet som är närmast brutal.
Svart är en lovsång till natten, svart är en färg fylld av magi, av själ och av passion. Svart är mysteriet men också enkelheten, rakheten och ärligheten. Svart låtsas inte vara något annat. Svart vet sitt värde. Svart är självförtroende och styrka. Svart klär mig.

Redan som liten ville jag ha svarta kläder. Jag ville rida på den svarta hästen och jag ville ha svarta gardiner i mitt fickrum. Fortfarande består min garderob av 90% svart. Jag är sällan utan att ha åtminstone ett svart plagg på mig. Stövlar och kappa är svarta, klänningar och kjolar. Virkade sjalar och transparenta blusar. Allt är svart. Och jag tröttnar aldrig. Det enda som inte så ofta är svart är faktiskt mina naglar. Det är faktiskt först nu som jag återigen skaffat svarta nagellack. Annars har jag inte haft svart på naglarna sedan 80-talet.

Ska vi snacka smink och svart så är det ju självklart. Vem har inte svart mascara till exempel. En ögonmakeup utan svart är rätt ovanligt. Om man leker med "svåra" färger på ögonskugga, sådana färger som gör att man kan se rödgråten eller svullen ut, så kan svart rädda en ! Svart kajal är oumbärligt i sminkväskan!

Och musiktemat fortsätter med
Black Planet med Sisters. Och så en ny favorit i en helt annan genre!
Black Sabbath som framför en klassiker från samma år som jag föddes!
Och när vi ändå håller på med klassikerna kan man ju inte förbigå denna låt! Ja, man kan hålla på för evigt med låtar om det svarta här i livet! ;-)

Kommentarer

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-03-09 16:13:06

Åh, vilket underbart inlägg! Svart är så vackert på dig och det skapar fantastiska kontraster! Din svarta sminkning här ovanför är helt underbar!

Jag hade alltid svart förut, men nu har jag inte längre bara 95% svart i garderoben utan snarare 5% väl valda svarta kläder. Du måste bara titta på den här klänningen jag köpt!
http://i123.photobucket.com/albums/o314/dillingerinklz/Womens/DDot1.png
Visserligen med vitt på, men ändå... Svart är verkligen kraftfullt!

Undrar hur många som kommer att påpeka att svart inte är någon färg "vetenskapligt sett" nu, haha! Jag undrar förresten om jag kommer att kunna välja en färg! Jag gillar svart men kanske...åh, ja jag får se vad det blir!

Åh, det är en av mina favoritlåtar någonsin, Paint it black. Jag ryser varje gång jag hör den!

Hoppas att du haft en fin helg! Själv pluggar jag till morgondagens tenta, ska bli skönt när den är över.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 17:32:24

RQ! Den klänningen ser ut att vara perfekt på dig! Jag älskar prickigt! har en prickig blus i svart(vitt och en annan i rött/vitt som jag verkligen gillar. Den klänningen skulle inte jag heller säga nej till!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-03-09 17:39:16

Jag älskar också prickigt! Rött/vitt är också en härlig färgkombination när det gäller prickigt! Jag har precis fått en underbar 50-talskjol som är ljust gul med svarta prickar på, den sitter uppe i midjan ch så är den alldeles vid. Jag har fått den av en av mina bästa vänner, så glad jag blev! Dessutom har jag köpt en ljuvlig brun klänning med vita prickar på som jag nog ska ha på bröllopet jag ska gå på i maj. Då ska jag kanske ge mig på sådana där retrovalkar i håret, du vet? Och så en hårblomma på det!

Du har väl många kjolar och klänningar? Var brukar du handla, har du någon favoritaffär?

Postat av: Nasse
Publicerad 2008-03-09 18:21:48

Svart är färgernas drottning, det har du så rätt i:) Jag hade en kortare tonårsperiod då jag t.o.m färgade mitt röda hår svart (klädde inte mig såväl då utväxten fick mig att se ut som nåt mellan gollum & skalle-Per:D) Idag har jag varierad garderob men svart dominerar, tillsammans med allt från mossgrönt, rött till ljusrött. Det här är mina musikfavoriter hittills av dina länkar, har lyssnat på Amy Winehouses låt hur ofta som helst på sistone. Och Black Sabbath är ju för bra!:) Tack för att du varit så aktiv idag, även om du alltid postar många fina inlägg!

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-03-09 18:21:58

Svart skulle man inte klara sig utan! Det är ju grunden till allt! =)

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-03-09 18:27:04

Har du visat den första bilden förut? Isf har jag helt missat det inlägget. Vart är det? :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 18:34:09

RQ! Åh, en brun klänning med prickar har faktiskt jag med! Brunt är annars inte min färg på kläder. Ja, Espressobrunt då. Min bruna klänning har prickar i lila och gult tror jag. minns inte riktigt.

Jag har nästan alltid kjol eller klänning, långkjol oftast. Har jag inte det har jag svarta tights och en lång tunika. Alla mina kläder är köpta på vanliga kedjor, H&M, Lindex, KappAhl och så vidare. Är långt ifrån någon klädsnobb. Köper kläder i perioder. Bästa säsongen för mig är alltid senhösten när det gäller klädköp. Hm, undrar varför? :D

Nasse! Visst är svart färgernas drottning! Utan tvekan! Och Amy är verkligen bra. Jag gillar hennes röst och stil något vansinnigt!

Veronica! Haha! Ja, så är det ju!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 18:40:57

Emelie! Jag lade ut det inlägget i fredags. Bronserad heter det. :D

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-03-09 19:17:51

Ahaa! Gud vad blind man är ibland *doh!*

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-03-09 21:00:32

Jag håller helt med dig om att svart är suveränt! Utan svart skulle det bli katastrof av de flesta sminkningar... Jag har också en övervägande majoritet av svart i garderoben, men försöker att bära det med kontastfärger för det mesta. Men det kan verkligen vara oerhört effektfullt att bära enbart svart!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 21:34:20

Emma! Ja, svart regerar! Jag är nog lite lat. Orkar inte tänka när jag klär mig. Då är det enklast med svart. :-)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela