Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Frankenlacket Melusine

Publicerad 2011-12-02 05:33:00 i Nagellack jag frankat, Naglar - holografiska lack,

Det är fredag, alltsådags för holo, och det är grön vecka så det blir så klart ett grönt holo. Det här är ett frankenlack gjort med MUS Siw och något nu bortglömt grönt lack. Jag gillar det. Det är en mjuk och fin grön. Tydligt holografisk i både sol och elektriskt ljus och om ljuset inte räcker till så får man njuta av själva färgen som har en ton av pistage i mina ögon. Jag tänker på möbeltyg från 1700-talet när jag ser det. Pudrade peruker och Gustav III, ni vet. Lacket är hur som helst bra att lacka med, det är pigmenterat och täcker med två lager. Som nästan alla holo så torkar det snabbt. Jag är väldigt nöjd med att ha gjort en ljus och varm grön som faktiskt klär mina fingrar dessutom. Både Melusine och Arawn är väldigt lyckade på det sättet. Jag brukar ju annars passa bättre i kalla färgtoner, även om jag sällan bryr mig. Bilderna är tagna i blek novembersol förra veckan. På naglarna sitter just nu samma omvända glittertipp som i tisdags. ;D
Melusine är såklart också ett namn från den keltiska mytologin. Hon anses vara antingen ett väsen kallat nixie eller en personifiering av heliga källor och bäckar och avbildas ofta som en kvinna upptill men med en nederdel som en fisk eller orm, som en sjöjungfru. Den mest kända berättelsen om henne är den om en kung som i skogen på en jakttur ser en ljuvlig kvinna. Hon visar sig vara av féfolket men går med på att gifta sig med kungen bara han lovar att inte titta på sina barn när de badas eller kläs. Han lovar så klart men som alla dödliga män så sviker han sitt löfte, stiger in i barnkammaren när barnen badas varvid modern tog sina tre döttrar och lämnade kungen för att istället bo på ön Avalon. Melusine var en av de döttrarna. När hon blivit femton år fick hon veta varför de flytt kungariket och bosatt sig på den heliga ön. Hon gillade tydligen inte att bo där för hon beslöt hämnas på sin far och låste in honom i ett berg. Ett ganska hårt straff tyckte mamman som beslöt att Melusine för detta skulle förbannas med en ormstjärt att bära varje söndag. När Melusine träffade en egen kung tvingade hon honom att lova att inte komma in i hennes rum på söndagarna. Han bröt så klart löftet men hon älskade honom och förlät honom. Han var dock dum nog att under ett gräl kalla henne orm inför sitt hov varvid Melusine tappade humöret, förvandlade sig till en drake och gav honom en magisk ring innan hon flög iväg och lämnade honom för alltid.

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela