Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Stjärnrocken

Publicerad 2010-09-15 12:08:52 i Boktema 2010,


I boken Poison Eaters finns fler noveller och den novell jag valt att tolka heter The Coat of Stars. Den handlar om en ung man, Rafe, som förlorat sin älskade och har en syster som misshandlas av sin man. Hans liv är ganska tungt och trassligt. På plussidan finns dock hans karriär som skräddare till olika teaterkostymer. Han är en skicklig skräddare och en omtänksam och mjuk man som värnar om sin familj. Saker och ting kanske ändå skulle kunna reda upp sig för honom om han bara kunde sluta sörja Lyle, den pojke han förälskade sig i när de var fjorton år. Lyle som såg älvorna utanför sitt fönster bara veckan innan han skar upp handlederna i badkaret och dog. Eller dog... Rafe beslutar gå till sin och Lyles speciella plats nere vid floden, han lägger sig på deras gamla multnande madrass, somnar och när han vaknar ser han något fantastiskt. Älvorna dansar och i dansen ser han Lyle. Hur ska han kunna få tillbaka Lyle? Han beslutar sig för att lyssna på sagornas råd om hur man förhandlar med älvorna. Kanske kan han locka älvdrottningen att byta Lyle mot ett vackert plagg?

Han går hem, syr en rock i guld och blått som strålar som solen. På kvällen fångar hans rock älvdrottningens öga och hon byter rocken mot en natt med Lyle. Hon lurar dock Rafe och försänker Lyle i sömn. Rafe ger inte upp. Dagen efter kommer han med en rock som månen i silver. Ännu en natt får han och nu hinner han ropa Lyles namn innan pojken försänks i sömn och han trär på Lyle en ring och ett av sina hårstrån lindar han också runt hans finger. Ett tredje försök blir det dagen efter det. En svart rock, som natthimlen, beströdd med silverstjärnor syr han upp och ännu en natt får han. Lyle leds fram, älvdrottningen lutar sig fram för att ge den sömngivande kyssen men Lyle vänder sig bort. Lyle är fri att välja. Så vad väljer han? Verkligheten eller älvdansen?

Ja, min tolkning är alltså av rocken med stjärnorna. Inte så magiskt vackert kanske, men alla fall. Rocken var gjord i sammet med svarta pärlor broderade över tyget, chiffongrysh i lila och vinrött vid handlederna och silverskimrande glaspärlor fastsydda på ryggen i ett mönster som påminner om stjärnor över natthimlen.

Jag använde NYX Jumbopenna Black Bean som bas. Över den lade jag svart ögonskugga från min Manlypalett och den tonade jag ut, inte i rött och lila som jag tänkte först, utan i silver och vitt. De skuggorna är också från Manlys 120-palett. Lite Sanctified Snow från Overall Beautys Gabrille Faust-kollektion för intensivare skimmer. Silverglitter under ögat, strass på en rad från tinningen inåt, lösögonfransar från Red Cherry och svart inliner från IsaDora. Ni får tänka på att jag är förkyld och febrig och applådera min insats tycker jag. Det kunde vara bättre såklart, men det är ju inte den sämsta tolkning jag gjort alla fall. Jag har faktiskt en annan tolkning på samma tema som jag gjorde tidigare. Jag gör ju gärna saker i förväg och sparar i arkivet, det gäller även den här makeupen som ni ser nu. Om ni vill kanske jag visar den andra, ännu äldre versionen, imorgon. Nu ska vi dock vänta på Emmas tolkning av The Poison Eaters.

Kommentarer

Postat av: Wolfie
Publicerad 2010-09-15 12:13:31

Som alltid - vansinnigt snyggt!!

Krya på dig:-)

Postat av: CC
Publicerad 2010-09-15 12:20:22

Fin historia! Och det var riktigt läckert sminket, väldigt rock n'roll tycker jag :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-15 12:23:27

Wolfie! Tack!



CC! Tack! Jag vill gärna vara lite rock'n'roll så det lät bra tycker jag!

Postat av: Aila
Publicerad 2010-09-15 12:39:05

Koolt!

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-09-15 15:52:56

woha, vilken intensiv blick!:)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-09-15 16:04:28

Jättefint! Jag spanar gärna på den äldre versionen också =)

Postat av: Tess
Publicerad 2010-09-15 16:17:49

Väldigt fint! :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-15 17:52:45

Aila! Tack!



Sanna! Jag tycker jag ser trött ut. Kanske för att jag vet att jag var det. :D



Kerstin! Ja, den kommer nog imorgon. Jag har ju inget annat smink att bjuda på.



Tess! Tack!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-09-15 21:18:11

Otroligt precis som vanligt.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-09-15 21:34:43

Jag tycker du är magnifik i din rock, verkligen alldeles underbar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-15 21:42:03

Sminkjante! Tack! Vad gullig du är!



Emma! Vad bra att du tycker det. Det känns skönt.

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-09-15 22:41:52

Skithäftigt helt enkelt!

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-09-15 22:54:26

Åh vad coolt. Jag tycker då det ser riktigt magiskt ut. :)

Postat av: Fia
Publicerad 2010-09-16 09:35:04

Åh, så jävla snyggt! Älskar lösögonfransarna!

Postat av: Anonym
Publicerad 2010-09-16 10:30:10

Ninni! Tack!



Tina! Vad glad jag blir då! JAg kände mig inte så magisk.



Fia! Tack!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-16 10:36:57

Och det är såklart jag som är anonym ovan... :D

Postat av: Linda
Publicerad 2010-09-16 14:16:17

WOW! Magiskt vackert!

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-09-16 17:05:25

Helt magiskt snyggt :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-16 17:23:31

Linda! Tack!



Nicole! Tack!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-09-16 21:54:06

Så otroligt läckert! och så kul att du gjorde en till, du är så duktig!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-16 22:05:36

Emma! Tack! Den andra var nog snyggare ändå så här i efterhand men jag är glad att jag gjorde två. :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela