Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sigma Professional Brushes Complete Kit:1

Publicerad 2010-02-17 18:45:06 i Emma testar,

 

Här kommer en recension som jag vet att många av er var väldigt sugna på i höstas. Jag har skjutit och skjutit på det för att jag kände att det skulle bli ett sånt hästjobb att göra den här recensionen då det ju är rätt många borstar i setet, men nu har jag i alla fall tagit mig i kragen. Eller i nackskinnet kanske, det var nog det som krävdes är jag rädd. Med risk för att det här blir ostrukturerat så tror jag att jag börjar med ett individuellt omdöme om varje borste och att jag avslutar med en helhetsbedömning. Dock börjar jag med en snabb beskrivning. Detta borstset säljs på amerikanska webbshoppen Sigma Makeup. Setet innehåller 12 stycken borstar och det är mixat med borstar för ansiktet och till att lägga ögonmakeup. För 89 dollar får man detta set som levereras i ett tjusigt etui i fakeläder. Det går även att köpa borstarna utan etuiet och man får då betala 69 dollar. Utöver de 12 borstarna som ingår så får man även en ögonskuggepensel på köpet om man beställer de stora kiten, det står klart och tydligt på sidan att denna pensel ingår.

 

Om vi ser till kvalitet så ska Sigmaborstarna motsvara MACs, men Sigma är ett betydligt billigare alternativ. Sigma gör sina penslar för att de ska se ut som MACs, alltså själva utfomningen på penslarna och numrena på penslarna är de samma som den MAC-pensel som den ska efterlikna.Istället för att inleda med # som MAC gör så inleder penslarna från Sigma istället med SS. Så om vi till exempel tar MACs skunkbortste # 187 som exempel så heter Sigmas motsvarighet SS 187. Bra system måste jag säga, det gör det väldigt enkelt att kolla upp om Sigma har någon motsvarighet till MACs dito. Så, nu är ni med på idén och systemet, nu börjar vi med penslarna tycker jag. Jag tar dem i den ordning som de ligger i, i etuiet, logiskt och bra. För att ni inte ska somna när ni läser har jag dock valt att dela upp denna recension i två delar, inledning plus ansiktsborstarna är del 1 och ögonpenslar och sammanfattning är del 2 som kommer att publiceras imorgon.

 

SS 150

Det här är en stor fluffig puderborste i naturhår. Jag applicerar inte puder så jätteofta med den här typen av borste eftersom jag är ett hardcorefan av mineralfoundation och då vanligtvis använder kabuki till både foundation och puder. När jag använder flytande foundation så använder jag dock alltid denna borste. Den är verkligen superbra. Jag har ingen puderborste som är ens i närheten av att vara lika bra som denna, den är helt enkelt toppen! På minussidan kan jag väl nämna att den kan tänkas fälla några strån, men det är inte på något sätt något som stör, och i ärlighetens namn så fäller mina MAC-borstar med. Jag har förresten testat att applicera rouge med den också, men det är den lite för stor för, även om det funkar hyfsat. Men nej, den når sitt fulla potential som puderborste, helt klart.

 

SS 187

Sigmas version av MACs otroligt hypade skunkborste och här äger jag faktiskt även MACs variant så här kan jag jämföra. Det här är min absoluta favoritborste när det gäller att applicera flytande foundation, den är verkligen suverän till det! Jag vet att många gillar att ha denna borste till högpigmenterade rouge, men för mig funkar det inte riktigt, då jag helst vill ha mina rougeborstar graderade. Till foundation är den dock alldeles suveränt bra. Ja, och hur står den sig mot MACs variant då? Faktiskt riktigt bra! MACs dito är lite mjukare än vad denna är, men jag kan inte säga att jag upplever någon som helst skillnad när jag använder den i ansiktet och resultatet blir precis lika bra med Sigmas variant. Sen måste man såklart även väga in att MACs variant kostar 450 kronor medan denna ligger på betydligt humanare $ 16 dollar, och det är ifall ni köper den individuellt, i kitet är den ännu billigare. Inte så svårt att se vilken som gick segrande ur den duellen va?

 

SS168

Kanske min absoluta favoritborste i det här kitet, i alla fall en av dem. Ni vet ju att jag älskar rouge. Verkligen älskar rouge! Och ja, då är det självklart naturligt att även älska verktygen:) Det här är utan tvekan den bästa rougeborste jag har testat, den är mjuk, den är finfint graderad, formen är superbra och den lämpar sig verkligen ypperligt till rouge, highlighters och contouring. Jag önskar verkligen att jag hade fler av denna borste, men till min stora sorg säljs den inte separat. Och att köpa MACs variant känns inte heller som ett alternativ, den kostar nog sisådär 350 spänn, för en borste(!!!) och då köper jag helt enkelt hellre ett nytt kit och får alla borstarna så att jag kan smutsa ner dem hur mycket jag vill.

 

SS190

Det här är en foundationborste i syntet som lämpar sig alldeles utmärkt till att applicera flytande foundations. Jag ägde inte en enda vanlig foundationborste innan denna så jag kan egentligen inte jämföra med något, men jag upplever den som en mycket trevlig borste. Den är mjuk och det går bra att applicera foundation med den. Dock föredrar jag att applicera flytande foundation med skunkborsten, men det är ju mer en smaksak. Skulle tro att man kan få sin foundation lite tunnare med denna och att det kanske är lite drygare att använda den här, men jag kan inte säga att jag har något egentligt belägg för det, det är mer mina egna reflektioner.

 

SS194

Den här penseln ser ut som en liten version av penseln ovan och det är en concealerpensel. Jag är faktiskt inte jätteförtjust i att använda denna till flytande concealer, jag tycker den är lite för fast för det, det krävs lite fingerarbete också ifall man ska använda denna till det ändamålet. Till mineralconcealer tycker jag dock att den är alldeles ypperlig, suverän pensel att trycka fast mineralconcealer med. Precis som foundationborsten så är denna av syntet.

Så, det var ansikstborstarna det. Imorgon ska vi kika på ögonpenslarna. To be continued alltså... Vill ni läsa mer redan ikväll så har Suss skrivit en alldeles utmärkt recension av kitet, det var det som fick mig att köpa dessa borstar från början.

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-17 18:46:08

Härligt inlägg och bra recension! Nu blev jag sugen på nya penslar...

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-17 18:47:23

Sminkan: ja det är väl klart att du blev:) Dessa är superban och du har ju dessutom känt på dem så du vet ju hur de är i kvalitén...

Postat av: Jennifer Pettersson
Publicerad 2010-02-17 19:49:50

Jag har länge funderat och nu kollat upp det för att vara säker - jag har märkt att du har olika ögonfärg, ibland gröna ibland blå - så jag undrar om du ändrar färg i photoshop eller använder dig av linser?

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-17 20:45:53

Detta orsakar mycket svåra ryckningar i klickfingret =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-17 21:16:40

Jennifer Petterson: Jag har bara en ögonfärg, men Sminkan har ibland färgade linser:) Vi är ju två tjejer alltså, men det är ju inte så lätt att veta, särskilt inte av en recension:)



Kerstin: Ja du, det förstår jag. Det orsakar svåra ryckningar i mitt klickfinger också, jag skulle så gärna vilja ha ett likadant i rosa. För att inte tala om deras retractable kabuki. De släpper nya borstar nu i dagarna också, ack och ve...



Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-02-18 06:35:05

Låter hur bra som helst, ser fram emot fortsättningen =)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-02-18 10:19:54

Jag säger som Sminkan, nu blev jag sugen på borstar och penslar. Ser framemot att läsa resten av recensionen. Utmärkt drag att dela upp den, då orkar även jag ta mig igenom inlägget utan att tappa koncentrationen.

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2010-02-18 12:39:47

Ja, jag vill också ha dessa penslar! Mest för fodralets skull! :)Nej, men det är bra att ha några extra penslar så jag slipper tvätta bort ögonskuggan mellan varje byte... Det tar ju lite tid för borsten att torka.



Men jag är så trött på att behöva betala tull på precis allting jag har beställt från USA, även under 200 kr från ett företag och även om det kommer från en privatperson och borde räknas som "present". Tullen följer ju inte ens sina egna regler! Man ska väl inte behöva betala tull på en present från en privatperson med ett värde under 400-500 kr?

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-18 15:20:36

Josephine: De är hur bra som helst:)



Sminkjante: Det är suveräna penslar, så det är fullt förståeligt. Vad bra att du uppskattade det! jag var lite osäker på hur jag skulle göra, skönt om det blev bra...



Linda Johansson: Fodralet är fint, men innehållet är betydligt bättre:)



nej, det är aldrig kul att betala tull, men jag slapp faktiskt det från Sigma. De skrev ner värdet och kryssade för gift, så det gick bra. Kan ju inte svära på att det är deras standardproceudur men förhoppningsvis är det ju så... Har ingen aning om vilka regler som gäller för gåvor från USA tyvärr.

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2010-02-18 16:56:57

Fint att få en så grundlig recension av penslarna! En bra samling penslar vill man ju ha, men ofta är ju kvalitetspenslar (som t.ex. Mac) helt galet dyra. Det här kittet verkar riktigt lovande. Ser framemot recensionen av ögonpenslarna.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-18 19:27:21

Kajsa Kavat: Vad kul att du tycker det! ja precis, så känner jag med. Jag ville köpa flera av dessa penslar från MAC, men att köpa hela kitet motsvarade typ 3 från MAC, så då var ju valet enkelt. Jag tycker verkligen att det här kitet är helt sjukt bra, kan inte tänka mig att man kan få bättre för den summan. Knappt att man kan få bättre annars heller:)

Postat av: Veronica
Publicerad 2010-02-18 23:29:28

Hmm, nu blir jag faktiskt lite sugen på att köpa ett gäng penslar :-)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-19 10:32:57

Veronica: De är jättebra, jag är säker på att du blir nöjd ifall du köper:)

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2010-02-21 16:46:15

Ingen risk att somna under läsningen av det här inlägget - vilken upperligt bra recension! Välstrukturerad, kortfattad och tydlig. Jag är supersugen på att slå till på ett kit kan jag säga, utan att ens ha läst om ögonskuggsborstarna ännu!

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2010-02-21 16:46:46

ypperligt såklart, inte upperligt :-)

Postat av: Carolina
Publicerad 2010-02-21 18:10:12

Tack för en bra recension, nu börjar det klia i fingrarna minsann :P

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-22 12:31:45

makeupoholic: Tack, vad roligt att höra! Tror att du skulle bli mkt nöjd med ett kit. Och vad kul att du är tillbaka i bloggvärlden!



Carlina: Tack själv, sånt är alltid kul att höra:) Och ja, jag förstår dig...

Postat av: Nathalie
Publicerad 2010-02-23 23:20:50

Tack för en superbra recension!

Väldigt nyttigt, har suktat efter MAC-borstar ett tag nu men har liksom dragit mig lite för att köpa på grund av priserna, men nu vet jag vad jag ska satsa på istället!

Jag har inte paypal, utan tänkte betala med kort, men när jag skulle lägga till kittet i shopping bagen så hamnade jag automatiskt på papals hemsida... Något tips? :)

Postat av: Nathalie
Publicerad 2010-02-23 23:27:15

Orutinerat av mig att inte läsa FAQ först. Hittade en fin förklaring på Sigmas sida!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-24 19:16:03

Nathalie: Tack! och vad bra att du hittade svaret själv:) Hade verkligen inte kunnat svara på det... Kul att du hittade ett billigare alternativ till MAC, tror inte att du kommer ångra dig.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela