Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Överlackstest

Publicerad 2010-02-13 14:50:19 i ,


Fick frågan av Apocalyptic Pussy om hur Nubar Diamont Seal&Shine står sig mot Seche Vite. Jag beslöt hafsa ihop ett litet inlägg om mina favoriter vad gäller snabbtorkande överlack, deras fel och förtjänster.
Ni ser dem ovan, Seche Vite, Poshé, Nubar Diamont och China Glaze Fast Forward.

Seche Vite torkar fort, har bra glans men kan ibland krympa lacket så det dras tillbaka från tippen när det torkar. Inget problem dock om man öser på överlack och drar det över tippen på nageln.

Poshé torkar ännu fortare än Seche Vite och är tunnare i konsistensen. Det har fin glans först men blir snabbt matt och repigt så man får fylla på av det.

Nubar Diamont är lite tjockare i konsistensen, precis som China Glaze Fast Forward. Det torkar snabbt och har hög glans och glansen håller länge.

China Glaze Fast Forward är tjockare i konsistensen än Seche Vite. Ypperligt över glitterlack! Samma gäller alltså Nubars Diamont. Det torkar snabbt även om jag upplever att det är olika beroende på hur länge flaskan varit öppen. Den åldras med att bli lite långsammare i torkandet. Alla dessa flaskor är nyöppnade utom Nubar som jag haft i kanske fjorton dagar. China Glaze Fast Forward har verkligen fin glans och hållbarheten är hög.

Här har jag tre lager lack, Color Club With Abandon, och så är det från vänster till höger: China Glaze Fast Forward, Nubar Diamont, Poshé, Seche Vite.

Det färgade lacket fick inte torka alls mellan varven och jag avslutade direkt med överlacken. Fem minuter senare hackade jag i lacken med min glasfil för att se om det torkat. Då var samtliga yttorra men doftade fortfarande av lösningsmedel så jag visste att de inte var torra på djupet. Mest torkade var de med Poshé och China Glaze Fast Forward. Seche Vite var minst torr och Nubars Diamont något torrare än Seche Vite.

Jag är lite förvånad för jag trodde Seche Vite och Poshé skulle vinna och China Glaze Fast Forward och Nubar Diamont vara sist för de är så pass mycket tjockare i konsistensen.
Som sagt, alla flaskorna var nyöppnade utom Nubars och jag försökte göra testet så rättvist som möjligt. Jag har växlat mellan Poshé, China Glaze Fast Forward och Seche Vite i flera år och tycker alla tre är bra. Det har dock på senaste tid blivit mer och mer Seche Vite. Ska nog ändra det nu och köpa på mig fler China Glaze Fast Forward. Jag propagerade ju mycket för det för några år sedan och ska nog göra det igen. Det är ett suveränt överlack även om det blir lite långsammare i nagellackstorkandet efter att flaskan varit öppen länge. Speciellt som Seche Vite och Poshé inte egentligen är bättre vad gäller det utan båda åldras rätt dåligt och gärna blir tjocka och sega i flaskan. Det är svårt att få ut dem bra på lacken då. Sen funkar ju alltid ett par droppar Seche Restore eller Poshé Polish Reviver  för att fixa det så klart.

Hoppas ni hade glädje och nytta av detta. Alla fyra av dessa snabbtorkande överlack är helt klart värda att investera i. På tio minuter hade alla gett helt torra och härdade naglar. Som kuriosa kan jag nämna att Nubar och China Glaze doftar likadant.

Kommentarer

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-02-13 15:02:12

Suveränt testat och skrivet!

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-02-13 15:31:28

Åh vad bra! Tack snälla för det testet. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-13 15:41:31

Intressant test! Son tycker jag iofs att Daimont är tunnare än Poshe, alltså betydligt tunnare, iaf när flaskan är nyöppnad, men det kan kanske skilja sig mellan olika flaskor. Intressant test hur som helst. Kommer dock inte överge Diamont, det är det absolut bästa enligt mig, tycker det är suveränt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-13 16:19:29

Ninni! Tack!



Tina! Varsågod!



Emma! Vad lustigt, för min känns som FF. Det gjorde den direkt jag öppnade flaskan. Jag vet att du älskar Diamont och jag kommer inte heller överge den. Den är ju minst lika bra som Seche Vite, om vi säger så. ;D

Postat av: Fröken Frodig
Publicerad 2010-02-13 18:03:34

Vilket bra inlägg! Har upptäckt snabbtorkande överlack rätt nyss, har Seche Vite och China Glaze FF. Tvärtemot dej så upplever jag att Seche Vite torkar snabbare än CGFF. SVs doft (eller stank, snarare)ger mig huvudvärk dock...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-13 18:53:58

Fröken Frodig! Som jag skrev i inlägget så trodde jag också Seche Vite skulle "vinna" snabbtorkningen. Testa dem bredvid varandra. Jag tror nämligen att Seche Vite yttorkar snabbare men djuptorkar långsammare.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-02-13 19:19:54

Av dessa har jag testat Nubars och ChG. Gillar dem båda två.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-14 09:19:42

Sminkjante! Ja, alla dessa fyra är helt klart bra. Riktigt bra!

Postat av: MyyZz
Publicerad 2010-02-14 09:35:36

Tack, verkligen helt suveränt test.

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2010-02-14 09:51:50

Intressant! Jag kör Fast Forward och ett från Sally Hansen och känner att nyfikenheten att testa Seche Vite och Poshé minskade nu :-)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-14 14:34:21

Absolut glädje och nytta, tack!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-14 14:46:58

MyyZz! Vad bra om det var till nytta!



Makeupoholic! Nej, de är helt utbytbara. Man kan ta vilket som och få ett suveränt överlack.



Kerstin! vad bra!

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-02-14 17:00:31

Neeej, vad läskigt! Jag funderade igår på att göra ett liknande test själv:P Spooky mohaha!

Bra jämförelse! Jag undrar hur jag klarade mig tiden innan snabbtorkande överlack. Jo, just det, jag målade ju knappt naglarna då:P

Postat av: Fröken Frodig
Publicerad 2010-02-14 18:48:48

Ja, nu måste jag ju testa båda bredvid varann! Får bli nästa projekt. Letar ju alltid efter snabbtorkande lack och överlack, jakten går vidare.

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-02-14 20:01:30

Kul test! Jag har ju länge varit svårt SV-fan, men Emma har talat sig varm för Nubars överlack och nu skriver du också varmt om det. Måste helt klart testa det när mitt SV börjar sina.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-14 20:34:25

Sanna! Ja, visst är det läskigt när det plötsligt dyker upp inlägg hos andra som man tänkt skriva själv. Hu!



Fröken Frodig! Gör det och berätta sen hur det blev!



Fru Choklad! Ja, det är faktiskt ingen större kvalitetsskillnad på dem. De är bra allihop!

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2010-02-14 22:06:49

Ett litet tillägg från en fuskare. Poshé funkade inte alls på mina gelenaglar. Det torkade aldrig

Postat av: Linda
Publicerad 2010-02-14 23:01:53

Vilket bra test!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-15 05:55:53

Kajalen! Nej, jag har förstått att det kan vara lite skillnad över "gjorda" naglar. Bra att du varnar om det!



Linda! Glad jag blir att många verkar ha velat ha ett sådant här test!

Postat av: Andie
Publicerad 2010-02-15 16:22:38

Vad konstigt, jag upplever ChG FF som ett tunt överlack och mitt FF funkar inte alls över glitterlack, det är alldeles för tunt (nästan som vatten!). Däremot tycker jag också att FF torkar snabbt, har visserligen bara testat FF och Seche Vite, men FF torkar definitivt snabbare än SV. SV däremot är superbra över glitterlack eftersom det är så tjockt.



Kanske har jag bara fått en defekt flaska?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-15 18:28:19

andie! Det låter jättekonstigt.Jag har avverkat säkert tio flaskor FF och den har alltid varit kraftigare än Seche Vite, som jag avverkat lika många flaskor av. Men torkar det fort så spelar det ju ingen roll!

Postat av: Karin
Publicerad 2010-04-25 22:35:16

Tack!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-26 05:37:49

Karin! Ingen orsak!

Postat av: Lillasyster
Publicerad 2010-09-20 18:58:27

Tack snälla. Precis detta test jag ville ha! Tack, hun!

Postat av: Yohanna i Las Palmas
Publicerad 2011-08-29 12:15:44

Jättebra test!

Sitter just nu med SV på och väntar på resultatet.

Hoppas jag inte blir besviken.



Hälsningar

Yohanna


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela