Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Serafina Pekkala

Publicerad 2009-03-13 16:31:42 i Boktema 2009,


När vi pratade om temat för denna veckan, jag och Emma, förslog jag henne att göra Stelmaria och hon mig att göra Serafina Pekkala. Jag hoppas hon gör Stelmaria nu, men när jag skriver detta så vet jag faktiskt inte...
Serafina Pekkala är en häxa. En luftens och nordens kvinna på sin molntall, ledare för sin häxklan från Enare träsk. Hon är klok, självständig, lojal och kompromisslös med sin egen övertygelse.

Min Serafina skapades med en grund av Sinful Colors vita stiftskugga Diamonds&Pearls som fäste för pigmenten. Gröna kajalen Frosty Bamboo runt ögat som ram. Därefter använde jag först Sorceress från Fyrinnae på hela ögonlocket. Det är en svartgrön skugga som jag lät tona ut på brynbenet i rökigt grått. På brynbenet lade jag sedan Farseer, en lavendelblå skugga, också från Fyrinnae, och lät den delvis överlappa Sorceress.

För att förstäka de blålilagrå skiftningarna, som här symboliserar de nordiska skyar Serafina sveper igenom på sin molntall, så lät jag Healer's Touch i lila flyta mellan Farseer och brynet. Alla skuggorna drogs ut mot tinningen och hårfästet för att ge en känsla av flöde och vinddrag.
Sen kunde jag inte motstå Polar Bear, en guldskimrande skugga, även den från Fyrinnae. Allt är Fyrinnae idag.
Hur som helst, Polar Bear är ju bara nödvändig att använda till temat så det blev massor av den. Dels under ögat, dels som stänk i det andra i svepet mot tinningen. Bortsett rån namnet, som ju är symoliskt, så ser jag det också som en bild för stoft.

Slutligen lite svart kajal innanför fransarna och så de ögonfransar som Emma hävdar man ska ha om det ska se ut som man flugit. De hon hade när hon gjorde sin quidditch-spelande Slytherinelev. ;D
Ja, det var det hele. Min tolkning av Serafina Pekkala.

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-03-13 17:23:09

vilka färger, vilka skiftningar, vilke djup. Underbart.

Postat av: stephy
Publicerad 2009-03-13 17:33:09

wow!!! SNYGGT!!!!!

Postat av: Purity
Publicerad 2009-03-13 17:49:49

Wow, superläckert! Fransarna var pricken över i:et =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-13 17:58:24

Sminkjante! Tack! Jag tycker det blev ganska fint själv!



Stephy! Tack!



Purity! Ja, man ser lite "flygig" ut!

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2009-03-13 18:05:31

Otroligt! Jätteläckert :) Diggar verkligen fransarna, ja det ser minsann ut som du har varit ute och flugit en sväng.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-03-13 18:06:29

Goddammit, vad snyggt! Färgerna ihop var otippade men jättefina! Och formen, svepet mot tinningen... Ahh, så vackert.

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-03-13 18:09:35

Det är en sådan perfekt svepande känsla i den här sminkningen att jag sitter och tittar helt fascinerat. Du behöver inte förklara bilderna - det sitter redan där på ditt ögonlock. Urtjusigt!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2009-03-13 18:44:36

Väldigt vackert målat!

Postat av: Fia
Publicerad 2009-03-13 19:04:40

Alldeles alldeles perfekt! Du är så fantastiskt duktig! Vilken otroligt vacker färgkombination. Du vet verkligen hur man kombinerar varmt metalliskt guld och isande silver.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-13 20:26:25

Wow, vad läckert! Hon är så otroligt vacker i filmen, och jag tycker att du har fångat känslan perfekt! Älskar din Serafina-tolkning! och vad kul att du hade flygfransarna:D

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-03-13 20:30:30

Å herregud så snyggt! Bland det snyggaste jag sett - nånsin tror jag! Passade superfint till dina ögon också.

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-03-13 22:38:38

wow vad snyggt! underbart!

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-03-13 22:48:18

Jag har ingen koll på boken men wooooow! Herre jösses vilken otroligt häftigt make! Helt otrolig skuggning och väldigt vackra färger!

Postat av: Suss
Publicerad 2009-03-14 01:07:52

detta måste vara en av dina bästa. kan titta på den hur länge som helst! uuuunderbart!!

kreativa du!

"ögonfransar som Emma hävdar man ska ha om det ska se ut som man flugit." och den meningen måste man bara skratta åt :)

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2009-03-14 01:15:18

Någon annan har tidigare varit inne på det: Du har en förmåga att inte bara komma undan med, utan också lyckas alldeles förträffligt med att blanda sådant som normalt sett inte "går" att blanda. Avskyr själv när vi låter förutfattaden meningar begränsa oss, men jag tror nog du förstår vad jag menar, eller hur? Du är fantastisk menar jag nog mer eller mindra. En stor förebild och mästare. Du fortsätter inspirera mig så otroligt!

Kramar

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2009-03-14 08:43:57

Jäklar vad snyggt!!!!!! Du tar andan ur mig! Förlåt men jag hittar inte ord hur jag skall beskriva hur bra jag tyckte detta var.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-14 09:19:41

LipGloss Bitch! Tack! Jag gillar fransarna så de kommer nog figurera flitigt!



Marie! Jag gillar "tnningssvepet". Har alltid gjort. Och visst blev det rätt bra!



Karusell! Tack så mycket! :D



Kerstin! Tack!



Fia! Tack! Vad roligt att höra!



Emma! Ja, det var ju inte lönt att göra Serafinas film-sminkning... ;D



Adrasteiah! Nu rodnar jag! :D



Sanna! Tack!



Alex! Tack!



Suss! oj! Bland mina bästa! Vad kul!



C-I! Tack! Alltid roligt om man kan inspirera!



C-N! Tack! Jag är så glad att så många gillade den!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-14 10:49:42

Nej den var väl inte så megakul, men snygg var hon! Äslakde när hon flög på sin molntall och skjöt pilar, vilken grace!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-03-14 12:46:54

OOHhhh jädrars i min lilla låda, va snyyyggt!! Asså, jag är mållös! Det här var det läckraste du gjort på länge, så coolt! Jag känner inte till böckerna, men det är snyggt ändå, och fransarna är ju också jättefina! Såna skulle jag vilja ha! Avis!!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-03-14 14:06:09

ojoj, dethär var inte bara en sminkning, det var ett helt konstverk!!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-14 16:13:54

Marina! Tack! Fransarna finns på ebay!



GQ! Tack! vem vill inte vara konst? Härligt!

Postat av: Fia
Publicerad 2009-03-14 17:51:51

Härligt me alla färger lite påfågelsaktigt :D

Postat av: Marina
Publicerad 2009-03-14 18:08:24

jädra Ebay som jag får ångest av...;-)

Postat av: René
Publicerad 2009-03-14 23:50:07

It looks really like a piece of art ! Excellent !

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-15 08:31:24

Fia! Tack!



Marina! Jag kan hjälpa dig.



René! Thank you! I really liked the lashes!

Postat av: CC
Publicerad 2009-03-15 13:02:01

Helt klart en av dina bästa!!! En sådan jag önskar jag gjort själv ;) inte på mig kanske men på någon annan. Supersnyggt jobbat

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-15 13:11:39

CC! Tack! Vad glad jag blir att du gillar den!

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-03-16 10:41:28

Ohhh ihhh ahhh, va vackert!!! vad är det för underbara lösfrallor, vill ha!!!

Postat av: Kajsa K
Publicerad 2009-03-16 20:50:59

Mäktigt, vilka fantastiska färgskiftningar! Jag tycker både fransarna och de utdragna skuggorna gör att du ser ut att ha varit ute och susat bland molnen. :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-17 06:02:07

ItM! Tack! Hong Kong-frallor från ebay.



Kajsa! Hihi! Perfekt! Då lyckades jag!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela