Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkan testar: Färgskillnaden med olika Paint Pots

Publicerad 2009-01-19 17:02:34 i ,

Det är ju ett av försäljningsargumenten vad gäller Paint Pot att de påvekar skuggorna olika. Jag vet att Purity skrivit om det, Rouaa gjorde en swatch till mig på det. Man ser den dramatiska skillnaden på handen, utan tvekan. Men jag har med en dåres envishet hävdat att jag inte ser skillnaden  på ögat. Under ögonskuggor spelar det ingen roll vilken jag använder. Alla har skakat på huvudet och sagt: "Sminkan, Sminkan, det fattar du väl att det blir skillnad. Det ser du ju själv här på min handrygg!"
Okej, upp till bevis alltså. Ett öga med vinröda Artifact som bas, ett öga med persikofärgade Rubenesque.
Och jag fattar att det är skillnad på en svart bas upp till brynet, som Blackground, eller en hudfärgad som t.ex Painterly, men vill visa at mellanreistret av färger, det vill säga flertalet paint pots, inte är så dramatiskt olika.

Så här ser de ut i burk och vilken jag använder mest kan ni nog gissa... Och nu vill jag utfärda en varning. Det här inlägget kommer bli späckat med, till en början, ganska skrämmande bilder. Blunda och scrolla till slutet om ni vill slippa se dem.
Här kommer den första otäckingen. Jag med ett öga i vardera paint pot. Och det ser kladdigt ut och ojämnt, något det säkert var. Jag gjorde ju inte det här fem minuter innan ja skulle till jobbet utan mitt i natten när jag hade tråkigt. ;D

Japp... Det var det. Vad ska i lägga på detta då? Hm, ena sidan ser ut som en blåtira så vi år på blått!

Fujiro i skimrande blått lades på båda ögonen med en stor gethårspensel.
Nästa otäcka bild:

Hu, vad otäckt. Här ser det ut som att den blå kommer bli klarare på Artifact. Hm, tror det mer beror på att det är en mörkare skuggning på brynbenet. Vi får se i steg två och tre...

Equality är nästa skugga. Tyvärr ser inte "nya" Equality ut som gamla. Mer grå och mindre gnister silver. Trist. Men den lades i alla fall på brynbenets yttre del. Sen blev det gyllene Polar Bear från inre ögonvrån upp mot brynet.
Nu har ni vant er va? För här kommer det en till otäck:

Ni ser. Nu när det mesta av paint poten är täckt ser man ingen direkt skillnad längre.
Nå, nu är det bara finliret kvar. Eyeliner Amethyst Shine från MsChic längs övre fransarna, lite lila penna från Tigi på nedre fransraden, svart inliner från MUS och mascara samt brynskugga.

Ta da! inte så otäckt längre...Aningens skillnad ser man i globlinjen där jag blendade in Equality. Det är den minst täckande skuggan. Men skulle ni tänka på det om ni så mig komma gåendes? Nej, knappast.

Mer skillnad i och med att mitt ärr i ena ögonvrån efter att man opererade min tårkanal som liten syns. Pennan vägrar fästa där ibland...










Vansinnigt spännande, va? Så, vad säger ni? Är det någon större skillnad i era ögon? Samma belysning på båda ögonen. Samma penslar. Samma i så hög grad jag kunde. Men jag måste ge mig. Det blir inte samma färg på makeupen. Den med Artifact  får en lite rödare underton. Själv skulle jag inte ha några problem med att ha den här makeupen ute. Tvivlar starkt på att den skillnad man ser på bilderna märks IRL. Jag såg den inte själv i badrummet i alla fall. Men som sagt, jag ger mig. En viss skillnad blir det då, Rouaa. Du hade rätt.

Kommentarer

Postat av: Miss PUSSY
Publicerad 2009-01-19 17:05:59

Fast en VÄLDIGT liten skillnad!!

Postat av: P'ssion Emelie
Publicerad 2009-01-19 17:12:40

Nja, inte var det så stor skillnad mellan artifact och rubenesque. Men mellan blackground och bare study är det definitivt det.

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-01-19 17:25:56

Jag kan inte så så jätte stor skillnad, men jag är inte proffesionell nånstans när det gäller smink. Men riktigt spännande att läsa och se dina jämförelser!

Postat av: Efwa
Publicerad 2009-01-19 17:32:38

Det är jobbigt att behöva ha fel, men stort att erkänna det:-)



Nu var båda paintpotsen med samma underton (röd) även om intensiteten var olika. Kanske en blå och en röd eller som Emelie skriver Barestudy och blackground ger större skillnad?



Jag håller nämligen med Rouaa, det blir skillnad.

Postat av: Purity
Publicerad 2009-01-19 17:56:42

Jag måste både hålla med och inte hålla med ;) Skillnaden märks mest på duochromeskuggor tycker jag, alltså såna som har en basfärg och skimrar i en annan. Lägger man en paint pot i samma färg som skimret under (t.ex. en blå paint pot under blue brown-pigmentet, ett rödbrunt pigment med blått skimmer) så försvinner nästan basfärgen helt och enbart skimmerfärgen kommer fram. Och en paint pot i samma färg som skuggan i fråga kan förstärka intensiteten något enormt jämfört mot om man använder t.ex. en hudfärgad bas. Men dina bilder visar ju tydligt att alla nyanser inte påverkas av färgen på paint poten under, min slutsats är därför att det beror på vilken paint pot och vilken skugga man lägger över om resultatet blir annorlunda än om man skulle använda en annan bas =) Artifact som du använder på bilderna är ovärdelig för mig när jag använder min MAC-skugga beauty marked, den blir bara gråsvart på en neutral bas men allt det röda skimret kommer fram så fort jag använder artifact under!

Postat av: Ifrith
Publicerad 2009-01-19 18:07:22

Haha först måste jag bara få sagt att Sminkan du och din blogg är så himla härliga att jag smäller av ibland <3! Skillnaden var knappt märkbar, men visst fanns den där. Det här inlägget var mig (och min plånbok) till stor nytta då min MACinköpslista krympte avsevärt (bor i en ickeMACstad därav inköpslista som kompis sedan fixar och skickar). Det blir en ljus paintpot och en mörk, inte fler än så. Min börs jublar i bakgrunden.

Postat av: Purity
Publicerad 2009-01-19 18:09:00

dubbelpost deluxe, min första kommentar ville inte komma fram förrän jag hade skickat den andra =/

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 18:54:54

Miss Pussy! Ja, en väldigt liten skillnad...



Emelie! Men det är ju självklart! Blackground är ju kolsvart... Jag ville visa att skillnaden mellan en mörkare och en ljusare inom mellanregistret inte gör så stor skillnad. :D



Alxlyndra! Tack!



Efwa! Läser du här? Vad roligt.

Jag ser inte vitsen med att jämföra en svart och en hudfärgad, det är ju självklart skillnad. Som jag sa till Emelie är det mellanregistret jag vill åt. Kan inte jämföra en röd och en blå då jag inte äger fler än fyra. Blackground, Painterly, Rubenesque och Artifact.

Som du kanske såg höll ju jag också med, även om jag menar att skillanden är hårfin.



Purity! Nej, så klart är det så. Skuggans grad av täckningsförmåga måste ju också spela in. Jag vet inte heller om MAC:s egna pigment och skuggor kan ara avpassade för PP på ett annat sätt? I min ovetenskapliga lilla test så ser man tydligast skilland där jag lagt Equality som är den med mest transparens.



Ifrith! Ja, ja skulle nog nöja mig med det jag med. Jag rekomenderar Blackground och Rubenesque! ;D

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-19 19:12:34

Aha. jag trodde faktsikt att det skulle bli mer skillnad. Visserligen är ju båda rödtonade, men det är ju stor skillnad mellan de båda på första bilden. Nåja, det beror såklart på skuggor också. den största skillnaden tycker jag dock är att det blir lättare att få en skugga att bära sig åt som man vill. Alltså jag kan ju sota med barestudy som grund, men då får mna ju jobba mkt mer... Kan tänka mig att detta gäller även med andra pp och särskilt då med duochroma skuggor som Purity säger.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 19:45:25

Emma! Det var ju lite det att de var röda som var det ina i kråksången. Observera att det är en brunröd, matt och en persikoguldig, skimrig. Skimmer eller matt spelar alltså ingen roll alls. ;D

Och jag jobbade liak mycket med skuggorna. Kan ju inte bevisa det, men jag upplevde ingen skillnad där.

Postat av: MLY
Publicerad 2009-01-19 19:49:40

Jag och mitt otränade sminköga såg faktiskt ingen markant skillnad, är jag helt ute och cyklar så får någon säga till mig ;)

Förresten, kan du inte swatcha gamla Equality och den nya? Jag har bara den nya i min ägo, hade varit kul att se skillnaden.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-19 20:06:59

Jag är på din sida! Jag önskade mig (och fick i julklapp, tack mamma) en Paint Pot som bara var lagom mörk när jag vill ha en bas för djupare färger. Däremot tror jag att jag gjorde lite fel när jag önskade mig en kall färg (Constructivist har jag, som är kallt brun och skimret går snarare i silver än brunt) när de flesta makeuper jag vill framhäva är röda, guldiga och gräsgröna.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 20:11:14

MLY! Nej, ingen markant skillnad alls. ;D

Jo, jag kan swatcha dem. Påminn mig om jag inte gjort det före söndag. Vill gärna ha dagsljus till det.



Marie! Här är en kall, Artifact, och en varm, Rubenesque. Men det är kart, det beror på skuggan om den släpper igenom basens färgton eller ej.

Jag rekomenderar varmt Rubenesque som är min bästa paint pot. De är andra tre är lika i konsstens (Blackground, Painterly, Artifact) men Rubenesque är bättre som fäste för skuggor. Upplever jag. Men Dignity är bäst! :D

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2009-01-19 20:23:34

Tja fast jag måste hålla med dig om att det ÄR svårt att se skillnaden. Vet man inte om den så skulle man nog inte se att det var olika grund på ögonen. Förvånande med tanke på att det är så stor skillnad på de olika baserna!

Dessutom kan jag ju tillägga att du har fått till en väldigt fin sminkning. :)

Postat av: Therése
Publicerad 2009-01-19 20:48:43

Åh du är ju verkligen så duktig! Älskar hur du lyckas blenda och ja, komma på alla fina kombinationer! Är de där paint pot nåt att ha? Tänkte om det är något man ska skriva på önskelistan :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 20:58:55

Fru Choklad! Tack! jag gillade också min sminkning, speciellt med tanke på att jag var så himla trött när jag gjorde den. Och förkyld...

Man kan nog inte se så stor skillnad enligt mig.



Therese! Tack! Ja, PP är bra! Använder mina jätteofta. Köp en ljus och en svart. :D

Postat av: CC
Publicerad 2009-01-19 21:18:29

Hmm, speciellt den blåa färgen blir ju starkare på ditt vänstra öga. Tycker dock det är marginell skillnad o inget som någon skulle märka till vardagsbruk!

Har aldrig testat de där PP faktiskt, lägger de sig inte i veck under dagen? Känns så tjockt på nåt sätt att ha flera grejer på varandra?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-19 21:28:41

CC! Jag använder ju inte någon primer utan vill ha en krämig skugga som bas. Dignity är min favorit (en krämhighlighter från Face) men den är mer tidskrävande än en paint pot. Paint Pots torkar tll en sidenlen yta som inte creasar under dagen. Sitter som berg, men kan vara aningens för torr för maximal intensitet på färgpigmenten.

Man gör ju olika och gillar olika saker. Jag kan knappt sminka mig med en skugga på bar hud, det känns konstigt. Men jag har ju inte gjort det på 10 år typ... :D

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-19 21:51:08

Bra input!

Förresten missade jag helt att säga något om dina sk läbbiga bilder. Vad är läbbigt med dem? Idag har det hänt nåt med Sminkans självförtroende. Ingen av dina makeuper har varit misslyckade, jag gillade stjärnfallet starkt (mer glitter for cryin out loud - you can do it) och vintergatan var skitball! Superenkel och det var väl precis ingenting som felade med den?

Det kan absolut vara så att du bränt ut dig iom trädgårdsveckan. Ta det lugnt imorgon! ;)

Stora kramar till dig!

Postat av: Efwa
Publicerad 2009-01-19 22:18:02

Jag såg att du höll med :-) Det var därför jag hyllade dig, att du erkände ;-)



Ahh, jag fattade det som om du tyckte (från början) att alla paint pots gav samma färg på skuggan.



Jag läser ALLTID din blogg. Kommer inte sluta. Jag kommenterar bara så sällan, tyvärr.

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-01-19 23:45:56

håller med om att skillnaden blir marginell här. den ena skuggan är blåare (drar åt grönt, nästan?) och den andra är mer lila, men det måste man verkligen studera närmare för att se. jag har fresco rose, bare study och painterly och jag tycker att det blir jätteskillnader. fresco rose är jättebra på att förstärka mina lila och rosa skuggor, eller att dra dem åt rosa. bare study förstärker skimmer, painterly drar ner skimret. fast det är nog bara jag som märker det ;D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-20 07:48:27

Marie! Äh, jag har sådana måndagar rätt ofta oc nu är jag ju förkyld också. Blir gnällig. Det går över. Nu är det tisdag! Nya tag, ny dag! ;D



Efwa! Jag var säkert otydlig. Ska bara för sakens skull, någon ång när jag hinner och orkar, göra en jämförelse mellan Blackground och Painterly. Men den kan ju inte bli helt rättvis för Painterly lägger man ju inte i en vardagsmakeup tjockt upp till brynet. Det gör man ju med Painterly... Nåja, jag ska se om jag kommer på hur jag ska göra.



GQ! I min test syns ingenting av föörändring av skimmer. Rubenesque är ju jätteskimrig och Artifact matt. Glömde skriva in det i själva testet.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-20 11:24:35

Härligt test och jag skrattade som vanligt när jag läser. Jag älskar dina texter.

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-01-20 12:01:04

Mig skrämmer du minsann inte med halvsminkade bilder! Men ja.. Paint pot var det ja. Jag måste ha en! Eller två. Eller en, det kanske räcker. En till att börja med! Bra att se att det inte blir speciellt stor skillnad beroende på basen i alla fall. Gör ju mitt väljande åh så mycket enklare. :)

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-01-20 15:16:10

Vilken kanontest, love it! Men jag kan inte påstå att jag ser nån skillnad, vänta ska kolla igen, nepp inte nu heller...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela