Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Okej, ett PP-test till...

Publicerad 2009-01-23 22:00:19 i ,

Ni minns min serie med testande av färgskillnader på makeup utirån vilken paint pot man har som bas. Upprinnelsen var bland annat att t.ex Blackground rekomenderas som bas för sotningar för den ska tillföra extra djup, andra färger ska tillföra olika undertoner till skuggorna och förändra dem när man lägger dem på ögat. För att undvika missförstånd vill jag säga ett par saker innan jag visar mitt senaste test.
1) Jag gillar paint pots. Det är den enda MAC-produkt jag faktiskt tycker är speciell och inte kan hitta en ersättare för. Jag använder mina paint pots nästan varje dag. Det kanske inte är den absolut bästa ögonskuggebasen i alla lägen, ibland är Dignity bättre, men den har två fördelar. Den kan i princip inte creasa då den blir helt torr och den går extremt snabbt att applicera då man inte behöver vara noga.
2) Jag vet också att man kan välja att lägga skuggan skirt eller välja en skugga som är skir i sig själv och då få en bottenfärg att lysa igenom, men säljarna på MAC har inte poängterat detta när de visar paint pots. Inte för mig alla fall. Har man paint poten som jag nästan alltid använder den, som bas, alltså istället för primer, för ögonskuggor så är färgen på den inte så viktigt. Vid en sotning är det ingen stor skillnad på en ljus eller mörk paint pot, kom jag fram till i mitt förra test.
Det testet jag gjorde igår med Painterly och Blackground överraskade mig helt. Jag vill poängtera det. Jag trodde det skulle bli betydande skillnad. Rocketqueen skrev att jag borde låtit bli Viva la diva skuggan i mitt test då dessa skuggor "täcker allt". Ja, Viva la Divas skuggor är bland de mest pigmenterade som finns på marknaden, men jag valde den gröna jag hade till det testet då jag trodde det skulle bli en skillnad och att det skulle visa sig som att den på svart bas skulle likna Night Porter från NARS och på beige bas skulle likna skuggan som den ser ut i burken. Så blev det inte, men det var vad jag förväntade mig.

Idag ska jag visa hur skillnaden blir med en ljus och ganska skir färg på svart respektive beige paint pot. Alltså det jag tog upp som nummer två här ovan. Och JA, det blir skillnad. Självklart. Skuggan jag använder är alltså i sig själv skir och lätt och dessutom har jag använt en fluffig, stor pensel och lagt den tunt. Så, alltså kan man inte misslyckas med att få fram skillnaden mellan baserna. ;D

Återigen en slarvig applicering av paint pot, Painterly på ena ögat, Blackground och Painterly på andra. Inte så elegant, men det handlar ju om ett test, inget annat.

Ljuvliga ljuslila skimmeskuggan Angel från Makeupcosmetics. Helt underbar för att bara ge en svag lila ton med massor av skimmer.

Ta da! Ja, det blir skillnad. Hade det inte blivit skillnad nu hade jag befunnit mig i the twilight zone. Allvarligt. Här har jag gjort allt för att få fram skillnaden.  Tunt lager ljus och skir skugga applicerad med stor, mjuk pensel.
Så, efter detta lade jag lite av Drama, min nya favorit från Makeupcosmetics på yttre delen av ögonlocket och i globlinjen med samma fluffiga stora pensel och också tunt. Den är lite mörkare och mer pigmenterad så skillnaden åts upp lite. Dessutom  svepte jag lite av Donna, också från makeupcosmetics under brynen, men det är inte betydelsefullt för själva testet då det är samma bas där på båda ögonen. Sen drog jag en linje runt hela ögat med MsChics buna gel eyeliner och målade mascara. Då såg det ut så här:

Man ser fortarande att det är skillnad, men igen är jag överraskad att redan en mellanmörk färg som appliceras med stor borste och tunt, för så gjorde jag även med Drama, kan få hela basens skillnad att försvinna där den är pålagd. Eller så ser det ut för mig i alla fall. Som sagt, jag ser också skillnaden, men den framkommer alltså bara riktigt tydligt med ljusa, skira skuggor. 

Åh, vad kladdigt och ojämnt, men det är inte ett rättvisande test om man inte gör en komplett look, tycker jag, även om den är slarvig, för det är ju så man ska använda produkterna "på riktigt".  Man ser hur trött jag är och återigen vindar jag när jag stirrar in i sökaren. :D
Ett gäng klickbara för den som vill titta närmare på hur det tar sig ut...



Alla bilder är tagna i mitt badrum med belysning av spotlights med halogenlampor. Ingen blixt. 

Och nu ger jag nog upp testandet. Någon som vill ta upp stafettpinnen? Kom igen! 
 

Kommentarer

Postat av: Katta
Publicerad 2009-01-23 22:27:05

Läckert!

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-23 22:41:50

Hahahaha, vad roligt :)

Verkligen inte vad jag hade väntat mig heller! Dina två föregående paint pot-inlägg var jag öppensinnad inför och står bakom dig helt i fråga om dem. Såklart även här, men jag är förvånad none the less!

Coolt.

Postat av: Suss
Publicerad 2009-01-23 23:01:33

på första syns det helt klart, det ser ju vem som helst. men när du har lagt på den andra skuggan tycker jag inte det är någon markant skillnad alls, förutom det rosa som sticker igenom på ögat med just paint pot...Njäe. Jag skulle nog inte köpa en sådan för att förstärka, därimot som bas.

Postat av: Sara
Publicerad 2009-01-23 23:10:40

Jätteintressant att se skillnaderna och icke-skillnaderna... Och jättekul att få se lite godbitar av de nya MUC-skuggorna, kunde givetvis inte hålla mig så nu har jag klickat hem de flesta nya i samples iallafall. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-23 23:16:45

herregud kvinna vilken entusiasm! att du orkar allt detta testande! Klart imponerande... Ja det blev ju skillnad på den lila skuggan, men ännu en gång, inte så stor skillnad på slutresultatet. Jag ser och häpnar, spännande!

Postat av: Lina
Publicerad 2009-01-24 00:14:54

Jag är imponerad av att du gjorde ett till test! Angel blev väldigt fin och annorlunda med blackground men tråkigt att det försvann när du la drama i globlinjen! Snyggt blev det i alla fall! Hmmm jag tycker mig att jag märker större skillnad om jag använder shadestick sharkskin än vad du får av blackground, men det borde väl inte vara möjligt?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-24 09:03:51

Katta! Ja, skuggorna är galet vackra!



Marie! Tro mig, jag är själv förvånad. inget test slutade riktigt som jag trodde de skulle. Jag trodde det första med Artifact och Rubenesque skulle visa 0 skillnad, men det blev lite skillnad, jag trodde mitt första Blackground vs Painterly skulle visa skillnad, men det gjorde det inte, och detta trodde jag definitivt skulle visa markant skillnad, jag ansträngde mig för att få fram skillnad, och det blev så pass lite i slutändan... Jag är också riktigt förvånad.



Suss! Ja, jag menar det. Men, man kan ju använda dem som traditionella och superbra krämögonskuggor utan att lägga annat ovanpå! Om man vill alltså...



Sara! Har dem också som samples än så länge. Kommer nog bli många full size köp snart... De är fantastiska! Drama är perfekt!



Emma! Ja, jag häpnar också. :D

Märks det att jag har tråkigt här hemma? Det är underligt, när man jobbar vill man ha helg och vara ledig, men när man är tvungen att vara hemma får man tråkigt.



Lina! Nå, skillanden på Angel kvarstod ju men Drama blev det ingen skillnad på beroende på bas. ;D

Jo, det kan det väl? Sharkskin kan vara en oljigare produkt och då förstärks ju färgen mer än på en torr produkt. Min senaste teori är att Angel blev så olika först på grund av att PP var "fuktiga" men att vartefter de torkade så bleknade skillnaden? Vem vet? Nu är jag nog färdigtestad dessutom...

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2009-01-24 09:35:31

Med tanke på utgångsläget tycket jag inte att det är någon skillnad att prata om alls

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-24 10:17:31

Kajalen! Nej, om man betänker det är det väl in mycket att snacka om...

Postat av: Lina
Publicerad 2009-01-24 11:56:35

Det kan du ha rätt i, Sharkskin är ju en oljigare bas medan paint pot blir otroligt torra.

Postat av: Leonie
Publicerad 2009-01-24 15:11:01

Väldigt givande med dessa tester, jag förundras över resultaten. Jag har än så länge bara en paint pot - den bronsfärgade Indianwood och den har jag mest använt som den är eller för att förstärka andra guld- och bronsaktiga skuggor med men nu ska jag definitivt experimentera med fler färger och skuggor med varierande halt pigmentering.

Jag brukar använda Maybellines color definer (Satin Dragee) som bas och om jag exempelvis lägger Macs Smoke and Diamonds över märker jag att skimret OCH intensiteten på skuggan förstärks. Men det är egentligen en annan diskussion, nu var det ju Paint pots det gällde....

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-24 15:24:21

Leonie! Kul att det uppskattas! OCh den diskussionen du är inne på har jag också snuddat vid med det här inlägget:

http://sminkan.blogg.se/2009/january/nytt-forsok-med-fredagssminket-nu-med-digni.html

Postat av: Leonie
Publicerad 2009-01-24 19:44:31

Ah, det inlägget hade jag missat,tack för länken. Ja det är onekligen ett intressant ämne som ger upphov till diskussioner (och tester).

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-01-25 00:12:41

Äh, jag har bestämt mig för att det inte spelar någon som helst roll vilken färg jag väljer på min blivande PP!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-25 08:39:35

Chaosophia! Det kan nog stämma med min uppfattning... ;D

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-01-26 11:32:38

Ja nu hände det ju något iallafall, men jag måste nog säga att jag håller med Chaosophia, spelar inte nån större roll vilken nyans man köper faktiskt hahaaa


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela