Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Freja i åkerns färger

Publicerad 2009-04-04 14:18:29 i Eotd med lösögonfransar 07-09, Sminkans EotD,

Temavecka - igen! Nu är det gudinnor och den är på önskan av Emma.
Här är min tolkning av gudinnan Freja. Vi känner väl alla till henne? Vår egen fruktbarhetsgudinna. Freja är en av våra äldsta och mest dyrkade gudinnor. Spår av Frejakulten finns bevarade i våra mossar och man offrade till henne, även människooffer, för att försäkra sig om jordens fruktbarhet.
På en grund av en guldfärgad Whipped Eyeshdow från Cover Girl har jag lagt tre gröna skuggor ur Viva la Divas rosa palett. Jag började med den mörkaste i yttre delen av ögonlocket och runt längs globlinjen till inre ögonvrån. Den del som lämndes oskuggad på ögonlocket fyllde jag i med en ljust gräsgrön. Den varma, lite gyllengröna fick sedan tjäna som brygga mellan det gröna och det gyllene. Under ögat är det kajalpennan Frosty Bamboo från IsaDora skuggad med samma mörkgröna som ögonlocket. Den guldfärgade ögonskuggan heter Perfect och är verkligen en perfekt gyllengul. Den är från Makeupcosmetics.
Ögonbrynen fylldes i, Lösögonfransar i blunddockemodell fästes och så var jag klar!

Freja tillhör de gudar som kallas vaner, till skillnad från asarna. Hon är vanernas främsta gudinna och bär därför även namnet Vanadis. Hon är gift med sin bror Frej. Freja anses ha en vagn dragen av katter och hon kan byta gestalt och bli en falk. Som fruktbarhetsgudinna är hon också, så klart, gudinnan som styr den sexuella kärleken. Av någon anledning har nästan alla kärleksgudinnor också en koppling till krig, så även Freja. Hälfen av alla som supade i strid tillföll Freja, hälften Oden.
Freja är en gudinna kopplad till jorden vilket innebär att hon också har en koppling till underjorden. I hennes kult fanns många inslag av extatisk shamanism, så kallad sejd, där sejdens ledare kan öppna sina ögon för både framtid och förgången tid och se bortom vår egen värld. Detta har gjort att Freja kopplats till häxerier och man har föreställt sig Freja som en trollkvinna ridande på en kvast.

Kommentarer

Postat av: Suss
Publicerad 2009-04-04 14:42:20

oh ännu en av mina favoriter nu! Du slutar ju aldrig förvåna mig ^^

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-04-04 14:48:09

Verkligen, verkligen, verkligen underbart! Älskar valet och kombinationen av skuggor och självklart lösfransarna. Verkligen snyggt gjort! :)

Postat av: Kajsa
Publicerad 2009-04-04 14:58:49

Denna gillade kräsna lilla jag! :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-04 15:14:08

Åh så vackert! Du är en alldeles strålande Freja! Jättefina färger, och fransarna är så himla snygga på dig! Underbar text dessutom, gudinneveckan ska bli så himla kul!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-04 15:14:49

Suss! Tack! Vad roligt att höra!



Karusell! Tack så mycket! Fransarna är fina!



Kajsa! Vad kul!

Postat av: P'ssion Emelie
Publicerad 2009-04-04 15:20:06

Min Freja är ingen gudinna. Hon är en pip- och gnällfia. Fastän en söt sådan :)



Gillar verkligen din tolkning dock, färgerna känns riktigt våriga.

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-04-04 15:45:03

Otroligt snyggt! Älskar de vackra färgerna!

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-04-04 16:23:25

Jag är kär i Sminkans make up idag.. wooow, säger jag bara! Färgerna är otroligt vackra och du har applicerat allting ursnyggt! Jag skulle inte tacka nej till att bära den där make upen nån dag! En riktigt härlig Freja. :)

Postat av: Lina
Publicerad 2009-04-04 16:36:15

Otroligt snyggt!

Postat av: Angela
Publicerad 2009-04-04 18:37:15

Får mig att tänka på Johanne hildebrants böcker..

Freja går inte av för hackor! :)

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-04-04 20:13:15

Åh, gudinnor! Vad kul! Intressant samtidigt som det är snyggt mejk, perfekt kombo.



Jag gillar denna, ljuvliga färger. Blunddockefransarna är bedårande, är dom från ebay?

Postat av: stephy
Publicerad 2009-04-04 21:22:24

åååh när jag ser denna vill jag bara säga WOW!! älskar färgerna och tekniken super fint!

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-04-04 21:29:24

Superfint! Och jag gillar alla små historielektioner man får hos dig numera. :D

Postat av: CC
Publicerad 2009-04-04 21:42:57

Gudinnevecka, det låter spännande att se vad ni kan hitta på :) Snygg denna!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2009-04-04 22:14:17

Vackert! ser fram emot att spana in resten av veckan när jag kommer hem! Glad påsk i förskott!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-04 22:47:41

Emma! Glad om du tycker det är roligt! :D



Emelie! LÅter fantastiskt charmigt dock! :D



Adrasteiah! Vad bra!



Alex! Ja, vad roligt att höra!



Lina! hurra! Tack!



Angela! inte läst dem, men det kanske jag borde göra!



Marybeth! Ja, från ebay. Samma som jag lottade ut förut. Väldigt trevliga!



Stephy! Var ju inte så mycket teknik, men tack! Jag gillade också färgerna. Påsk!



Mimmi! Vad bra! Jag gillar att leka folkbildare!



CC! Ja, gudinnor är kul!!



Kerstin! Ja, det blir alla fall lite spännande info, hoppas jag, om våra gudinnor.

Postat av: anna
Publicerad 2009-04-05 10:12:49

sjukt snyggt!

Postat av: Mayaline
Publicerad 2009-04-05 10:16:49

Vilken härlig sminkning, älskar verkligen färgerna!

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2009-04-05 12:05:04

Väldigt vackert! Gillar lösisarna;) Kul med en rejäl historia beskrivning också

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-05 12:08:08

Anna! Tack!



Mayaline! Ja, det var vårigt!



C-N! Ja, lösisar är härligt!

Postat av: ingegerd
Publicerad 2009-04-05 15:23:56

verkligen underbar sminkning!!!

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-04-05 15:27:25

Jag har säkert skrivit just den här frasen minst fem gånger förut, men.. Det här är det snyggaste jag sett på dig! Fantastiskt läckert.. Jag är... ja, jag sitter mest och gapar av både beundran och avundsjuka!

Postat av: Marie
Publicerad 2009-04-05 16:52:57

Tack för dina allmänbildande inlägg, och sjukt fina makeup till!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-05 18:06:37

Ingegerd! Tack!



Chaosophia! Äsch, det här? Okej... Färgerna är fina men det är ingen fantastisk makeup annars. Dessutom ser jag förkyld ut. Men tusen tack! Jag blir glad att höra det!



Marie! Varsågod! Mitt mål är att förena mina två hobbies här. ;D

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2009-04-05 20:33:35

Vilken härlig sminkning, färgerna var verkligen ljuvliga tillsammans!

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2009-04-06 16:21:21

Det här var otroligt vackert! Jag älskar färgerna, och fransarna är dödligt vackra. Temat är nog mitt favorittema hittills. Har man varit intresserad av hedendom i tonåren så har man... :D Ska bli spännande att se vilka gudinnor som dyker upp här näst.

Postat av: Marina
Publicerad 2009-04-06 21:02:29

Åhhh va fiiin den här sminkning är! Helt underbar! Härlig färgkombo och fransarna till blir superläckert!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-06 21:14:24

Makeupoholic! TAck!



Kajsa! Ja, det blir ite blandad kompott. Hoppas du hittar någon favoritgudinna i min blandning. Jag har valt några kändisar och några personliga favoriter.



Marina! Tack!

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-04-07 13:11:52

Helt uuundebrat snyggt...kanonfina övergångar & fransarna rockar ;)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela