Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Killer Kali

Publicerad 2009-04-12 13:55:20 i Eotd i rosa och rött, Sminkans EotD,

Kali är den hinduiska dödsgudinnan som avbildas blåsvart och med hängande tunga, dansande på sin make Shiva. Hon är inte underordnad någon manlig gud och hon representerar den destruktiva kraften hos gudinnan. Hon ses som den aggressiva aspekten av gudinnan Durga som är den mest dyrkade gudinnan inom hinduismen.


Dagens gudinnemakeup är gjord med en bas av L'Oreals stiftskugga i vitt. Ovanpå den lade jag först Barry M Dazzle Dust  nr 73 i rött. Den ligger på ögonlocket. Därefter tog jag  Blackstar Blue från Makeupcosmetics på  halva ögonlocket och ut mot tinningen i en spets. Den blendades lite med Twilight från Paula Dorf. På brynbenet svepte jag superpigmenterade rosaröda Killer från TMM. Det är lite olika nyans på Killer och Barry M så det blir spännande skiftningar.

Slutligen lades aprikosa Shiver som highlighter precis under brynet. Ögat ramades in med kajalen Indigo från IsaDora. Mascaran är också från IsaDora.

Kalis rykte är väl något fläckat i västerländsk populärkultur. Vem minns inte Indiana Jones i de fördömdas tempel där rödklädda präster med glasartad blick stönade fram sina Kali-Ma medan de slet ännu dunkande hjärtan ur kroppen på sina offer.  Men, egentligen är hon den mörka modern. Hon beskyddar sina anhängare med total hängivenhet medan hon slaktar de demoner som hotar balansen i vår värld. Hon är en stark gudinna som trots sin koppling till förstörelse av världen, död och kremering ändå ses som en skapargud. Hon är den rasande formen av Durga. Födelse och död i ett. Kali är även tiden och hennes tre ögon representerar det förgångna, nuet och framtiden.

Kommentarer

Postat av: Suss
Publicerad 2009-04-12 14:34:02

otroligt! och så fint blendat!!

Postat av: Marie
Publicerad 2009-04-12 15:58:01

Oh my god så snyggt.

Definitivt en gudinna i min smak, och en sminkning som förtjänar dyrkan! Du har verkligen jobbat väl med skuggorna.. Fy fasiken vad snyggt också med just den highlighterskuggan. Grattis till ett konstverk!

Postat av: Miss PUSSY
Publicerad 2009-04-12 16:01:30

Jag förstår det inte. När du beskriver vad du har gjort låter det som något som vem som helst skulle kunna göra i en handvändning - även om man stod och blundade, typ. Men aldrig att jag skulle kunna lyckas med något sådant där bara så där! Helt underbart, Sminkan! UNDERBART!!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-04-12 17:53:16

Jädrars i min lilla låda va läckert! Skiiitsnyggt! Nu har du överträffat dig själv, verkligen! Så himla bra gjort! Supersnyggt blendat, och så intenstivt och läckert! Den smaskigaste röda sminkning jag sett på läääänge!

Postat av: CC
Publicerad 2009-04-12 18:23:25

Jäklar vad snyggt gjort! så snyggt de glider in i varandra..o vilken snygg röd. Gudinneveckan har tagit fram din inspiration ser jag. Kali kände jag till iaf :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-12 18:30:49

Åh herregud, så otroligt läcker sminkning! Älskar färgerna och hur du har lagt skuggorna! Denna var så vacker, klart vackraste gudinnan!

Postat av: stephy
Publicerad 2009-04-12 18:56:34

denna va helt jädra underbart fin!!! sjukt snygg!

Postat av: Ardeth
Publicerad 2009-04-12 19:46:43

attans vad coolt - keep rockin' goodess ;o)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-12 20:14:17

Suss! TAck så mycket!



Marie! Vad roligt att du gillar den! Jag gör också det! Underbart skönt att få sådana kommentarer!



Miss Pussy! tusen tack! Sådana här kommentarer värmer verklgen! Sen är det inte svårt så vem som helst kan faktiskt göra det. ;D



Marina! Tack! Vad glad jag blir! Jag gillade verkligen den här själv, men det känns härligt med positiv feedback!



CC! Ja, just den här gudinnan blev riktgit bra, tycker jag själv! Tack!!



Emma! TAck! Jag är själv mer än nöjd! JAg gillar ju rött, som du vet! :D



Stephy! Tack så mycket! Härligt att höra!



Ardeth! tack! jag blir så glad att höra att så många uppskattade den!



Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-04-12 20:43:25

Du har glömt en gudinna! Sminkan! klapp klapp klapp. Sminkan! klapp klapp klapp. Sminkets och sminkkreativitetens gudinna, helt klart!

Postat av: Riggan
Publicerad 2009-04-12 22:23:03

hahaha, när jag läste rubriken såg jag just sekvensen fr Indiana Jones filmen framför mig. Grymt jobbat, som alltid, fattar inte riktigt hur du alltid får till det

Postat av: Karin
Publicerad 2009-04-13 00:56:54

Fantastiskt vackert! Älskar röda sminkningar och denna var otroligt häftig!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-04-13 01:02:50

å, jävlar, nu ramlade jag av stolen! helt grymt fantastiskt! :D ojojoj!

jag har mina egna minnen av Kali: lillesyrran köpte en stor väggbonad, batikfärgad, från Roskilde nån gång i början av 90-talet, och det blev hennes käraste ägodel. Kali dansade och räckte ut tungan och under henne låg en död man. Luften runtomkring dallrade av mörka moln och åsknedslag, blodet rann över den leriga marken. bonaden uttryckte liksom alla inre agressioner på en gång, och den åkte upp och prydde vardagsrummet när hon sen flyttade in hos mig, när vi bodde tillsammans på kibbutzen, osv! Kali kommer alltid att vara en del av mitt liv..;D

Postat av: Mayaline
Publicerad 2009-04-13 11:59:17

Helt underbart snyggt, det är ju ingen som kan göra så grymma röda sminkningar som du. Jag älskar skiftningarna i färgerna, denna sminkningen har du fått till galet bra!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-13 12:21:41

Alex! Du är min favoritläsare nu! <3



Riggan! Ja, den filmen är i och för sig väldigt kul att titta på, men jag tror bilden av Kali är lite felaktig...



Karin! Finns ingen bättre färg att göra dramatiska makeuper i!



GQ! Åh, vilken härlig berättelse! Kali är häftig! Vi behöver lite Kali i oss ibland tror jag!



Mayaline! Tack! Vad glad jag blir!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-04-13 12:28:22

Wow, jag är alldeles mållös! Detta var en av de snyggaste mejker jag sett! Skiftningarna och de olika tonerna är ju fantastiska, jag tycker verkligen om att det ser ut att nästan gå över lite i lila.. Ja wow bara! Jag får inte fram det i ord, det är otäckt snyggt bara!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-04-13 12:28:56

Kul att du tog just Kali btw, hon var min favorit när vi läste om hinduism i skolan.. :)

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-04-13 12:38:20

coooolt!

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-04-13 12:52:18

ÄLSKAR detta! Färgskiftningarna är helt bedårande!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-13 17:15:37

Johanna! Tack! Vad roligt att du säger så!

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-04-15 13:12:01

love love love....jag har inget annat att säga ;))


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela