Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Blackstar Blue för Hel

Publicerad 2009-04-11 12:06:20 i Eotd med lösögonfransar 07-09, Sminkans EotD,


Ni har väl inte glömt gudinnetemat? Tre kvar, två efter den här. Hel var en av asagudarna i vår egen, nordiska, mytologi. Hon var Lokes dotter och hade två helsyskon, Fenrisulven och Midgårdsormen. Hel var dödsgudinnan som hade sitt rike Nifhel eller Hel, dit alla som inte dött en ärofull krigardöd fick komma. Kvinnorna, barnen och åldringarna som inte lyckats dö i strid alltså. Undrar ni om vårt ord Helvete kommer från henne? Japp, det gör det. Men alla asatroende var inte övertygad om att hennes rike var så hemskt. Vanligen beskrivs det dock på ett ganska otrevligt sätt. Hennes rike låg långt i norr och var kallt, mörkt och fuktigt och omgavs av en flod med knivar. För att komma in i Hels rike måste man passera Helgrind. I hennes hall kan man äta från fatet Hunger med hennes kniv Svält och ligga i hennes säng, Sjukläger. I ofärdstider sägs hon rida genom landet på en trebent häst.

Hel själv var ett tudelat väsen, i alla fall på ytan. Ena halvan var likblek och den andra blåsvart. Det har jag tagit fasta på i den här makeupen. Att hon blivit sådan beror på att Tor kastade henne ner i Nifelheim när han upptäckte att Loke skaffat barn och när Hel slog i marken bröts hennes rygg och hon blev illa skadad. Därför går hon nu haltande och framåtböjd som en gammal kvinna och blev blåsvart och vit på varsin halva av kroppen.
Basen är en vit stiftskugga från L'Oreal. Ovanpå den har jag lagt skuggan Blackstar Blue från Makeupcosmetics runt hela ögat och utdraget i en spets. Vita skuggan Shimmer representerar det likbleka. Den är också från Makeupcosmetics. I övrigt är det lösögonfransar köpta på ebay.

Kommentarer

Postat av: Fia
Publicerad 2009-04-11 12:37:03

Du har gjort det igen! Ett mästerverk! Jag älskar att du har låtit det blåa gå ända in i ögonvrån. Det rockar en massa Trent Reznor-röv. Lätt fräckaste gudinnan.

Väntar med spänning på de sista gudinnorna. :D

Postat av: Suss
Publicerad 2009-04-11 13:13:17

ursnyggt!

Postat av: Miss PUSSY
Publicerad 2009-04-11 13:56:58

Fantastiskt!

Postat av: CC
Publicerad 2009-04-11 15:05:47

Snyggt o kraftfullt! Den vita skuggan gillar jag, stark effekt.

Vilken obehaglig gudinna dock enligt historien..

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-04-11 15:20:46

Vilken make! Otroligt vit skugga! Jag har en vit från Makeupcosmetics som jag inte använt än och hoppas att den är så här vit som din, annars ska jag skaffa mig denna du har!

Postat av: Fanny
Publicerad 2009-04-11 15:50:35

Skitballt!!!



Är det någon här som har hört talas om ett

Make Up fabrikat som heter BadAss Cosmetic?

Har hört att det ska vara kanon!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-11 16:21:06

Fia! Jag är glad om min Hel-tolkning var i din smak! Jag gillar den också. Och Trent Reznor med! :D



Suss! Tack!



Miss Pussy! Tack!



CC! Den vita har lite hjälp på traven av den vita stiftskuggan jag använder som bas. Men den är överraskande vit, Shimmer, vilket är kul!



Alex! Det är inte bara Shimmer för att det ska bli vitt, det är lite vit stiftskugga också, men den är faktiskt ganska täckande ändå, Shimmer alltså. Med en bra krämskugga under kan man få den riktigt sockerbitsvit.



Fanny! Tack! Och nej, tyvärr, inte hört talas om BadAss.

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-04-11 17:04:53

Perfekt tolkning av Hel! Urläckert!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-11 21:14:39

Mycket kraftfull och mäktig tolkning av Hel! Snyggt jobbat!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-11 22:00:51

adrasteiah! Tack!



Emma! Tack!

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2009-04-12 15:47:06

Fantastiskt!!! Gillar fransarna skarpt!

Underbart att läsa om alla gudinnerna...nästan så jag glömmer av sminkningarna. Vilken underbar kunskaps källa du är Sminkan!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-12 20:16:00

C-N! Vad kul att du gillar mitt tema! Tack!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela