Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

ACO Rich Care Hand Cream med Canola Oil&Q10

Publicerad 2008-08-14 10:54:41 i Hud och hand,


Det hä är min nya favorithandkräm, som jag skrev i ett inlägg några snäpp ner. Så här såg tuben ut i juli när jag köpte den, och idag är den utbytt mot en ny då den gamla snart är slut! Fattar ni hur mycket jag använt den! Helt enormt mycket! Det är inte det att den inte skulle vara dryg, en liten ärta räcker lååååångt, men jag använder den kanske fem-sex gånger om dagen och alltid till natten. Först på senare tid, sista veckorna, har jag börjat använda Apolivakrämen på dagarna. Det är för att den går snabare in i huden så jag kan smörja och skriva på datorn samtidigt. Med Canolakrämen får man vänta en liten stund.

Canola är som vi alla vet rapsolja. Rapsoljan innehåller naturligt vitamin E, men jag vet inte hur mycket det kan tränga in i huden utifån. Däremot så är oljan mjukgörande och härlig, skyddar händerna mot vatten och smuts eftersom den blir en tunn film över huden. Tänk på när ni oljar in köksbänken med träolja, eller altanens trätrallar. På samma sätt funkar oljan i handkrämen på dina händer. Rapsoljan har lite mindre molekyler, har jag hört någonstans, än olivoljan, men jag tror mer att den skyddar som hinna inte att den verkligen kan gå in i huden och ändra den på djupet.

Vissa oljor tenderar att dra fukten ur händena, om ni förstå vad jag menar. Alltså, man känner sig insmord och mjuk ett tag, men sen bli nästan torrare. Jag har den erfarenheten av vissa oljiga produker i alla fall. Inte den här! Det här är underbart att smörja in händerna med på kvällen och händerna känns mjuka och nyinsmorda när jag vaknar på morgonen. Dessutom luktar den gott! Den är lätt att dosera, lagom öppning i korken alltså. Den tar en stund på sig för att sjunka in, så den är ine för tillfällen man har bråttom. Huden blir halkig och blank först, så man får ge den lite tid. Den är värd att ha lite tålamod med!

Jag har sparat dess bästa egenskap till sist. Skälet till min stora entusiasm för den här krämen. Gissa! Ja, ni som är nagelgalna vet säkert att man kan använda rapsolja som quick dry. Egentligen torkar den inte lacket, men gör det lite yttorrt. Ofta när jag har lackat mina naglar vill jag smörja in händerna direkt. Det går inte med alla krämer för man smetar ut lacken eller gör dem matta. Inte med den här! Jag lackar naglarna, lägger mitt snabbtorkande överlack, smörjer in händerna nästan direkt och får gnistrande, glänsande naglar och mjuka nagelaband på en gång! Perfekt!

Kommentarer

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2008-08-14 12:09:35

Jag är såld! Jag var nog redan lite halvsåld innan dock, eftersom jag ibland kör med samma märkes hudlotion med canola när jag känner mig torrare än vanligt. Exakt samma egenskaper som du beskriver här ovan, förutom att jag inte får gnistrande naglar av det. ;)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-08-14 12:18:35

Du har gjort mig nyfiken på denna handkräm. Min Hemp från Body Shop är slut. Det får bli en sådan här istället.

Postat av: Sanna
Publicerad 2008-08-14 14:26:20

den där ska jag kolla in! verkligen! Jag smörjer in härderna hela tiden! måste ha nåt drygt som riktigt återfuktar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-14 15:17:59

Chaosophia! Ja, du måste prova och säga vad du tycker sen!



sminkjante! Hoppas du kommer gilla den lika mycket som jag gör!



Sanna! Jag smörjer också hela tiden, typ. Men jag tvättar för hand just nu och då behöve man smörja händerna... Idag ick jag hem tvättmaskinen och imorgon kommer förhoppningsvis min favoritröris och installerar den! ;D

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-08-14 15:46:13

Oj oj, den måste jag sannerligen testa! Och eftersom dne är köpt på apoteket så antar jag att den inte är så dyr heller. Ska defenitivt köpa!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-14 16:35:27

Emma! Minns inte, men inte speciellt dyr, nej. Bra valuta för de pengarna också!

Postat av: Angela
Publicerad 2008-08-14 16:46:51

Den måste jag testa.. vill också gärna smörja in mina händer direkt efter.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-14 16:48:17

Angela! Du kommer älska den i så fall!

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2008-08-14 19:42:19

Den där är en av mina favoriter också! Jag är en sucker för väldoft och tycker att det är ytterligare ett plus med denna, att den doftar gott!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-14 20:15:16

Makeupoholic! Vad kul att höra att fler gillar den! Då har jag rätt i att den är fantastisk!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela