Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Apoliva handkräm

Publicerad 2008-08-12 22:19:55 i Hud och hand,


Nej, nu var det länge sedan vi hade något inlägg som inte handlade om nagellack. Här kommer ett besläktat ämne, handvård, men det ska inte handla om naglar utan om huden runt omkring dem!  Det räcker ju inte med vackra färger på naglarna, man vill ju ha len och spänstig hud och fina nagelband också!
Mina nagelband har, inte så överraskande, blivit lite slitna efter den senaste tidens intensiva swatchande av nagellack. Jag har bytt nagellack ibland flera gånger på en dag för att hinna prova igenom och fota alla nyheter. Då är det bra att ha några riktigt bra handkrämer att ta till. Just nu är det den här som står bredvid datorn. Apoliva handkräm köpt på Apoteket.
Apoliva handkräm ska mjuka upp händerna med hjälp av naturliga oljor och glycerin. Ni som hängt med ett tag vet att jag är ett stort fan av glycerin. Blanda det med rosenvatten och gnid in på händerna så får ni se! Mycket bra återfuktande egenskaper! I Apolivakrämen är glycerin tredje största ingrediens men den innehåller mer cetyl alkohol. Det brukar finnas i handkrämer det med men kanske inte riktigt  så högt upp på listan alltid. Hur som helst, krämen är riktigt trevlig. Den går in ganska snabbt i huden och man kan smörja händerna rätt tätt utan att bli helt klibbig. Händerna känns mjukare men just att den faktiskt går in ganska rejält i huden gör att jag efter en stund vill smörja på mer för det känns inte som att jag nyss smort in händerna. Men om man tvättar händerna känner man att det skyddande skiktet löser upp sig lite och blir halkigt. Jag tror det är bra egenskaper, att inte kännas klibbig men ändå bilda en sorts socka över händerna och skydda huden från avdunstning och uttorkning.

Apolivas handkräm är parfymerad. Den doftar lite sött och blommigt, något jag inte uppskattar, men det går an. Tuben är på 100ml och lyser blå. Kanske inte den snyggaste förpackningen, men bättre än den orangefärgade från Cien. Det ser lite medicinskt ut med korset och färgsättningen. Betryggande på något sätt.

Jag kommer nog köpa Apoliva igen. Det är inte min största favorit men den kommer nog på topp 5 vilket är bra! Fördelen den har är att den inte lämnar en kladdig hinna efter sig samt att man känner sig mjuk av den. Jag använder alltd handkräm även på armbågarna och där känner man också att den gör nytta. En kräm jag rekomenderar!
4/5 i betyg!

Kommentarer

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2008-08-12 23:45:28

Jag har också tänkt skriva om den här krämen! Var "tvungen" att köpa den när jag till mitt stora förtret upptäckte att de slutat sälja ACOs egna handkräm, och tänkte att den här skulle vara lika bra.



Personligen tycker jag att det är en okej kräm som funkar bra om man är i stort behov av mycket återfuktning, men jag gillar inte kladdigheten som sitter kvar så pass länge som den gör. Inte jättehemsk kladdighet, men kladdigt nog för att jag ska tänka på det.

Postat av: Jean
Publicerad 2008-08-13 00:03:34

Det var ett bra inlägg tycker jag!



Man blir ju sjuk av att se dina välmålade naglar...

Med tanke på att jag aldrig skulle kunna bära upp lacken på det vis du kan!



Handkräm är något som kan vara lite svårt att finna. Jag gillar faktiskt den vanliga Atrixkrämen, fast den lämnar ju då en liten hinna.



MVH

Jean

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-13 07:45:15

Chaosophia! vad lustigt! Jag vet vad du menar med kladdighet, tror jag, men den går ju in i huden helt efter en ganska kort stund om man masserar. Eller det är nog olika beroende på vilka behov huden har. Först när jag använde den gillade jag den inte men nu, sista vecckorna, har jag funnit den och upphöjt en till favoriternas sfär. ;D



Jean! Jag har ingen vidare kvalitet på mina naglar så jag tror säkert du skulle kunna bära upp nagellack minst lika bra. Om du inte har en skadad nagel, vill säga.

En bra handkräm gör väldigt mycket. Jag tycker det är dags att du, som kan så mycket om hud, investerar i en riktigt bra en! ;D



Postat av: Chaosophia
Publicerad 2008-08-13 10:38:24

Jag masserar väl och krämen går in så snabbt att man kan ta i saker redan några sekunder efteråt. Men kladdigheten känns... söt. Inte fetkladd, men sötkladd. Den brukar avlägsna sig efter en halvtimme för min del.

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-08-13 10:38:38

Usch, jag fick nästan ett litet sår på nagelbanden igår när jag swatchade! Tur att jag hade Chagrin Valley och Verdesativa... ;) Verdesativakrämen är faktiskt jättebra! Doftar gott gör den också. Inget jag kräver, men den luktar iallafall inte illa vilket många andra kan göra. Eller illa, men störande.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-13 12:11:43

Chaosophia! Aha! Söt-kladdig! Ja, kanske. Men inte speciellt länge. Jag tycker i och för sig också att känslan är annorlunda efter den här jämfört med andra, men nu när jag vant ig ser jag dess fördelar. Jag gillar den!



RQ! Ja, dofterna är ett bekymmer. Men efter at tha haft lemony flutter i omgångar är jag härdad och tål nästan vilken doft som helst... Men det är ju ett plus om det luktar gott.

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2008-08-13 18:41:30

Skall testa den nästa gång jag är på Apoteket. Just nu kör jag Helosan på jobbet, jag jobbar med tyg och det är ett riktigt sandpapper göra.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-08-13 19:10:35

C-N! Jag kan tänka mig att händerna blir torra om man jobbar med tyg. Mina blev torra av att vika och hänga in allt i garderoben plus all flyttstädning då... Apoliva tycker jag absolut du ska prova. Skön att ha hemma vid datorn, tycker jag!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela