Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Året som gick

Publicerad 2012-01-01 01:08:59 i Allmänt,

2011 var året då den blogg som jag skapade 2007 med tanke på smink i princip helt tog steget över till att vara en nagelblogg. Fram till mitten på 2011 har jag kämpat för att alla fall visa lite smink även om naglarna mer och mer blivit det dominerande, men till sist gav jag upp helt och lät det bli som det är. Jag sminkar mig så sällan men jag målar naglarna minst en gång om dagen. :D
Året bjöd på en hel del nagellackshändelser. Det började med att crackletrenden fortsatte att rulla fram som en våg över nagellacksvärlden. Det blev metalliska crackle, glittriga crackle och jag vet inte vad för crackle. Vi hade en temavecka med holografiska lack före sommaren, tätt följd av en duokrom temavecka, och det visade sig vara helt i linje med vad som komma skulle. Under hösten har flera märken släppt fantastiska nagellackskollektioner med holografiska lack. Layla, Hits och Ludurana har imponerat men även Jessica släppte ett hololack som jag kommer visa någon gång framöver här på bloggen. Samma gäller även Laylas holografiska lack. Det blev hur som helst en fantastisk höst och vinter för oss "holo-horor". Förutom holo så exploderade det av kollektioner med  lack som är duokroma också! Peridot från Chanel visade vägen och plötsligt var kollektioner släppta av Models Own, Hits och Ludurana och även Kicks visade framfötterna med magiska Evening at Chateau Marmont.
Allt var dock inte frid och fröjd i hololacksvärlden. Vi har ju sett Nfu Oh försämra sin kvalitet i batch efter batch. Emma gjorde en fasansfull upptäckt på MUS när hon skulle köpa en Madeleine. Även där har holoeffekten försämrats och både Madeleine och Greta är hårt drabbade. Alla hologram-lacken är tyvärr försämrade men Siw verkar ha klarat sig bäst av dem.
Nästa stora trend är i antågande nu i skiftet mellan 2011 och 2012. Flakes är det ni ska satsa på flickor! Det har ju funnits länge, t.ex Nfu Oh och Koh har ju fina flakes, Nubar och Sally Hansen släppte flakelack 2010 och vi har även sett Orly och OPI ge ut flakelack sedan tidigare. Nu är det dock dags att göra flakelacken till var mans egendom precis som cracklelacken. Olika märken sprutar ur sig nya kollektioner och man kan hitta fantastiska flakes hos Ludurana, Hits, Finger Paints och även Picture Polish. Zoya släpper också flakes till våren så se fram emot en hel del glitter! Och när vi pratar glitter måste vi ju nämna KleanColors Chunky Holo-lack. De är inte flakes, de är glitter, men med samma typ av egenskaper. De fungerar för layering, de växlar färg beroende på vinkel och de var jäkligt heta våren 2011.
Annat som var hett var att skapa egna så kallade sprankenlack. Spectraflair, det holografiska pigmentet, köptes av alla och en var och vi var många som skapade egna holografiska lack. Även färgskiftande pigment köptes och experimenterades med. Över huvud taget frankades det för fullt ute i stugorna och olika independentmärken poppade upp. Lynnderella är en av dem, välkänd sedan tidigare men nu nådde hon massorna och idag säljs hon även på webshoppen Llarowe. Där kommer vi också snart få se ytterligare independentmärken som Pam's Girly Bits. På Etsy trängs också massor av små nagellacksmärken som tillverkas för hand, hemma hos olika tjejer.
Nagellackssmycken blev också en jättegrej 2011.
Klicka för att stänga bilden
Det har funnits länge, men nu small det till och blev en hobby för oss alla och envar. Jag har gjort massor, massor med ringar, halsband, armband, magneter... Det är roligt och blir rätt fint. Ett ytterligare sätt att njuta av sina nagellack och kanske dela dem med andra.
På vår blogg återkom Emma med full kraft som nagellacksbloggerska. Hon bytte jobb och fick plötsligt bära lack i veckorna igen. Det innebar ny inspiration och nya möjligheter för henne att lacka och fota. Nu är hon sedan juafton dessutom i besittning av ett ljustält så nu hoppas jag på massor av vackra notd från henne. Ingen kan ju visa holo eller röda skimmer så som Emma. Eftersom hon börjat franka sin egen kollektionmed holografiska lack, Holo Black, så är ju min önskan att få se fler av de lacken. Det är från den kollektionen underbara Corny kommer, det lack som jg förälskade mig i när Emma visade det och krävde att få en egen flaska av som julklapp.
Emma har dock inte bara visat naglar. Långt därifrån. Hon har hållit sminkfanan högt och visat mängder av vackra makeuper. Här är ett litet axplock av dem. Det finns så mycket fint att se i hennes fotd-kategorier.
Själv var jag inte så illa fram till sommarlovet. Det är en hel del smink som skapats av mig också i början av året men som sagt, mitt intresse för att sminka mig sjönk stadigt och nu finns inte så mycket nytt att visa. Vi får se vad som händer nu, 2012. Kanske är det Sminkans comeback i ögonskuggepaletterna. :D

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela